Dåligt gummi i damasker.

OttoM
6 april 2016 · 323 Inlägg

Någon som varit med om liknande? Bytte för två år sedan, ca, styrleder och styrstags damask. Fick förra året not från bilprovningen " bra att veta", att damasken var dålig.
Inte en chans sa jag, den är ny. Men jag hade fel, den var kass.

Nu skulle jag byta ut dem, upptäcker då att styrledernas dammskydd även de är kass.

Var i kontakt med butiken som sålt båda, mest för att utröna om de haft kvalitetsproblem för några år sedan och om det i så fall var åtgärdat nu. Finns inte på kartan att jag handlar såna grejer där igen om de inte kan styrka att sådana problem inte längre finns.

Kan tillägga att bilen har ett gott liv, står mest stilla, blivit fuktad med tvättsvampen kanske två gånger under perioden.

Jag hänger inte ut något företag då de var resonabla, hade jag haft kvittot kvar hade jag möjligen blivit ersatt med nya delar.
Det hade jag så klart inte, som jag sa, vem sparar kvitto på grejer som normalt håller 10 år eller mer.

Men det är inte kostnaden för delarna jag anser är det värsta. Det är jobbet och hjulinställningen, det gör man inte för nöjes skull.

Är det bara jag som råkat ut för detta? Har haft bil och mekat själv i snart 50 år och aldrig varit med om nåt liknande.

https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130636/130636-1608c9e1f940c979e205fb1db03dbc96_tn.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130636/130636-e0dd7b0fc85743b3209c7dc2280311c2_tn.jpg

Fixade bilderna åt dig.

Med vänlig hälsning mod.

Senast redigerat av OttoM (6 april 2016)

Pierre_r Lastbilsmekaniker
6 april 2016 · 729 Inlägg

Så är det med reservdelar nuförtiden...
Bytte spindelled på en vw caddy åt en kompis i november, gissa vad som inte gick igenom hos bilprovningen nu för någon vecka sen?
Samma spindelled som jag bytte...
Körsträcka sen bytet =knappt 200mil

OttoM
6 april 2016 · 323 Inlägg

Tack för bildfixet.
Att det finns så dåliga reservdelar borde föranleda att de olika handlarnas delar kontrollerades av nån oberoende. Finns det nån sajt som hanterar detta ? Nån motortidning etc. ?

M123
6 april 2016 · 962 Inlägg

Man vet ju aldrig hur länge delarna legat i värmen på hyllan och gosat till sig innan man får det på bilen. Gummi är ju färskvara. Sen mycket skit spottas ju ut från Kina, det vet nog nästan alla hur illa det luktar om det gummit, är nog med mycket plast med i smeten som i damasker etc som gör dom så spröda och icke åldersbeständiga.

Finns nog inte så mycket som konsument idag att göra åt fenomenet, allt är så besmittat med att göra billigt. sad

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang