Tjenare!
Nu var det ett tag sedan jag hade igång ett projekt. Så tänkte de var dags att lägga upp en ny tråd. Många som följt mig sedan innan vet att de är 850r och v70r som ligger varmt om hjärtat. Och så blev det denna gången med.
Fick på omväg höra om bilen blivit stående efter ett dödsbo. Så började forska lite i det hela med bilen. Det hela visade sig att de var en gammal tant som hade ägt den. Hon hade köpt den ny och sen kört med den i 15år till ICA och kyrkan. När hon sen dog, så skrevs den över på gubben. Men gubben var i för dåligt skick för att köra den. Så dom senaste 3 år har den bara stått. Dom hade kört den till och från besiktningen. Så 27 mil hade den gått mellan dom 3 senaste besiktningarna.
Så tillslut så blev det affär, och bilen såldes till ett förmånligt pris. Jag började undersöka lite om bilen och forska i den. Bilen är fullstämplad på en och samma bilverkstad från första milen tills förra året. Då jag hittade att kamrem och vattenpump var bytt på den. Vilket kan kännas lite konstigt när bilen inte rullade. Men jag klagade inte.
När jag fick hem bilen den 2/8 hade den gått in i besiktningsterminen precis. Så det blev en besiktning direkt. Vilket inte skulle göra mig besviken. Det visade sig att de fanns väldigt mycket nya delar på bilen. Båda ABS givarna bak är nya, halvsats på avgaset är sprillans nytt, turbo är bytt för inte många mil sedan, båda fjäderbenen och fjäderbenslagringarna bytade, skivor och klossarna runt om är inte många mil, båda oken bak helt nya. Ja, de kommer många positiva överraskningar samtidigt som det blev blankt papper och fullt med folk som kryllade runt bilen.
Passade även på att fylla acn samma dag för att se om den höll tätt. Tyvärr så läckte den i två packningar. Dom packningarna som sitter på in och ut gången av kondensorn. Så de blir till att byta dom. Rätt försåtligt att den kan läcka efter så många år stilla.
I garaget började jag tömma bilen på gamla saker och gå igenom vad som fanns. Självklart fanns det ett reservhjul som Volans helt nytt samt R-mappen. Så det var lite kul att de följde med Bilen luktade lite mugg tyvärr. Så städa och städa samt tvättade tygmattorna i tvättmaskinen. Men lukten försvann inte. Men när ja flytta fram förarstolen så hittade jag en påse med torrfoder till hund under stolen. Kan säga, den luktade inte hallon!! Så iväg och lånade en Ozon maskin som fick stå igång över natten och göra sitt jobb. Vilket blev toppen tillsammans med nytvättade tygmattor.
Igår så blev det ett besök i garaget. Jag skulle bara kolla till ozon maskinen. Men de slutade med 6,5 timme i verkstan och släkte ner klockan 02:30. Satte upp bilen på pallbockar, plockade av hjulen och började rengöra bromsoken och skivorna. Samt alla framvagns detaljer. På med lite ny fräsch färg sen blev det som nytt. Samt plockade av takrailsen och började rengöra där under. De såg för jävligt ut!!
Detta blev världens längsta första-inlägg. Men de har hänt mycket på de senaste 3 dagarna
Bjuder på lite bilder från dagarna som gått
// bamze
Första bilden på bilen
Ett litet besök på bilprovningen
Och självklart blev de blankt papper även detta året!
Ett lagom oanvänt baksäte...
Väldigt fräsch även i förarsätet, och nytvättade mattor gjorde sig bra
60 grader i tvättmaskinen gör sig bra på 20år gamla mattor
Ladda upp det nya batteriet med c-tek laddaren och det var inga problems
Ozon behandlare har tagit position i bagaget
Här ska de ske en hel del förbättringar!!
Någon jävla form av flug-invasion i verkstan!!
En liten före bild på bromsarna..
Och en liten efter bild, ganska välbehövligt va?
När bromsarna va klara, åkte railsen av med
Lagom många mil mellan besiktningarna va?
Såå, det var allt för denna gången. Men det kommer komma mer inom kort!
Nu var det ett tag sedan jag hade igång ett projekt. Så tänkte de var dags att lägga upp en ny tråd. Många som följt mig sedan innan vet att de är 850r och v70r som ligger varmt om hjärtat. Och så blev det denna gången med.
Fick på omväg höra om bilen blivit stående efter ett dödsbo. Så började forska lite i det hela med bilen. Det hela visade sig att de var en gammal tant som hade ägt den. Hon hade köpt den ny och sen kört med den i 15år till ICA och kyrkan. När hon sen dog, så skrevs den över på gubben. Men gubben var i för dåligt skick för att köra den. Så dom senaste 3 år har den bara stått. Dom hade kört den till och från besiktningen. Så 27 mil hade den gått mellan dom 3 senaste besiktningarna.
Så tillslut så blev det affär, och bilen såldes till ett förmånligt pris. Jag började undersöka lite om bilen och forska i den. Bilen är fullstämplad på en och samma bilverkstad från första milen tills förra året. Då jag hittade att kamrem och vattenpump var bytt på den. Vilket kan kännas lite konstigt när bilen inte rullade. Men jag klagade inte.
När jag fick hem bilen den 2/8 hade den gått in i besiktningsterminen precis. Så det blev en besiktning direkt. Vilket inte skulle göra mig besviken. Det visade sig att de fanns väldigt mycket nya delar på bilen. Båda ABS givarna bak är nya, halvsats på avgaset är sprillans nytt, turbo är bytt för inte många mil sedan, båda fjäderbenen och fjäderbenslagringarna bytade, skivor och klossarna runt om är inte många mil, båda oken bak helt nya. Ja, de kommer många positiva överraskningar samtidigt som det blev blankt papper och fullt med folk som kryllade runt bilen.
Passade även på att fylla acn samma dag för att se om den höll tätt. Tyvärr så läckte den i två packningar. Dom packningarna som sitter på in och ut gången av kondensorn. Så de blir till att byta dom. Rätt försåtligt att den kan läcka efter så många år stilla.
I garaget började jag tömma bilen på gamla saker och gå igenom vad som fanns. Självklart fanns det ett reservhjul som Volans helt nytt samt R-mappen. Så det var lite kul att de följde med Bilen luktade lite mugg tyvärr. Så städa och städa samt tvättade tygmattorna i tvättmaskinen. Men lukten försvann inte. Men när ja flytta fram förarstolen så hittade jag en påse med torrfoder till hund under stolen. Kan säga, den luktade inte hallon!! Så iväg och lånade en Ozon maskin som fick stå igång över natten och göra sitt jobb. Vilket blev toppen tillsammans med nytvättade tygmattor.
Igår så blev det ett besök i garaget. Jag skulle bara kolla till ozon maskinen. Men de slutade med 6,5 timme i verkstan och släkte ner klockan 02:30. Satte upp bilen på pallbockar, plockade av hjulen och började rengöra bromsoken och skivorna. Samt alla framvagns detaljer. På med lite ny fräsch färg sen blev det som nytt. Samt plockade av takrailsen och började rengöra där under. De såg för jävligt ut!!
Detta blev världens längsta första-inlägg. Men de har hänt mycket på de senaste 3 dagarna
Bjuder på lite bilder från dagarna som gått
// bamze
Första bilden på bilen
Ett litet besök på bilprovningen
Och självklart blev de blankt papper även detta året!
Ett lagom oanvänt baksäte...
Väldigt fräsch även i förarsätet, och nytvättade mattor gjorde sig bra
60 grader i tvättmaskinen gör sig bra på 20år gamla mattor
Ladda upp det nya batteriet med c-tek laddaren och det var inga problems
Ozon behandlare har tagit position i bagaget
Här ska de ske en hel del förbättringar!!
Någon jävla form av flug-invasion i verkstan!!
En liten före bild på bromsarna..
Och en liten efter bild, ganska välbehövligt va?
När bromsarna va klara, åkte railsen av med
Lagom många mil mellan besiktningarna va?
Såå, det var allt för denna gången. Men det kommer komma mer inom kort!
Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay
0
0
0
0