2757
Sök

Caddy 04 tdi 1,9. började med att hacka, nu startar den bara med startgas?

227 Inlägg
1 september 2016
Trådstartare
#1
Det började med att bilen hackade, sedan kunde den även dö vid tomgång. Tog den till verkstaden som bytte tempreglage på diselpumpen, diselfiltret och sedan vevaxelgivaren.
Nu startar den som sagt bara med startgas. och jag vet inte vad jag ska göra?

227 Inlägg
1 september 2016
Trådstartare
#2
vw verkstan tror att det är ngt kabelbrott framför motorn som orsakar felet och att datorn visar olika felkoder hela tiden

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
1 september 2016
#3
Om den startar på startas så tyder det ju på soppabrist. .
Skulle inte förvåna om själva pumpen måste bytas..
Finns det någon förpump?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 229 Inlägg
1 september 2016
#4
mekkarn skrev:
vw verkstan tror att det är ngt kabelbrott framför motorn som orsakar felet och att datorn visar olika felkoder hela tiden

Lämna inte in den hos nån "reservdelsbytarfirma" utan ta en riktig bilverkstad. Jag tror att många s.k. märkesverkstäder är "reservdelsbytarfirmor".

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
1 september 2016
#5
Öh, jag begrep inte ovanstående. .
Jag trodde i min enfald att märkesverkstäder var riktiga verkstäder..roll
Senast redigerat av tommen1 (1 september 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 229 Inlägg
1 september 2016
#6
tommen1 skrev:
Öh, jag begrep inte ovanstående. .
Jag trodde i min enfald att märkesverkstäder var riktiga verkstäder..roll

Du gjorde inte det? Många stora verkstäder är "reservdelsbytarfirmor" för de byter delar tills de hittar felet och du får betala rubbet, även den del som inte var fel och blivit utbytt. En "riktig" bilverkstad tar reda på felet och åtgärdar det direkt. Nu kanske TS är privatperson men på vårt företag så har vi ett antal märken och där byts det delar högt och lågt tills felet hittas. Det är lätta pengar på företagsbilar för dom måste rulla och vi som företag betalar bara.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (1 september 2016)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 229 Inlägg
1 september 2016
#7
tommen1 skrev:
Öh, jag begrep inte ovanstående. .
Jag trodde i min enfald att märkesverkstäder var riktiga verkstäder..roll

Det är inte alltid så!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

227 Inlägg
1 september 2016
Trådstartare
#8
Faktiskt så har dom jag gått till gjort precis så. Bytt en del åt gången, inte hittat felet och bytt ngt annat. Och det var en liten och väldigt schysst verkstad som inte tog så mycket betalt. Så jag tror många verkstäder jobbar så.
Men det härär ett svårt fel.

227 Inlägg
3 september 2016
Trådstartare
#9
Nu har jag hittat ett relä där en kontakt var av och sladden hängde lös. Men hur vet man att det med det relät som påverkar just att bilen inte startar?

20 Inlägg
5 september 2016
#10
du får väll bara prova byta? eller ta reda på vad de är för relä. ett relä är ju inte speciellt dyrt:D

227 Inlägg
8 september 2016
Trådstartare
#11
Nu har jag lämnat in den på en annan verkstad för felsökning. idag pratar jag med dom och domsäger att det är topplockspackningen. Och sen säger dom att domkanske kan fixa på ett enklare sätt. Och att nu är kostnaden 3500 kr.
Jag flippar och säger att dom måste ju prata med mig efter felsökningen och prata med mig innan dom kör på och lagar den. Får dom göra så? Kan jag vägra att betala?

227 Inlägg
8 september 2016
Trådstartare
#12
sa åt dom om relät:) men nu litar jag inte på dom:P

297 Inlägg
8 september 2016
#13
mekkarn skrev:
Nu har jag lämnat in den på en annan verkstad för felsökning. idag pratar jag med dom och domsäger att det är topplockspackningen. Och sen säger dom att domkanske kan fixa på ett enklare sätt. Och att nu är kostnaden 3500 kr.
Jag flippar och säger att dom måste ju prata med mig efter felsökningen och prata med mig innan dom kör på och lagar den. Får dom göra så? Kan jag vägra att betala?

Har dom konstaterat att topplockspackningen är kass så finns det ju inget enklare sätt än att byta den?
Dom får inte byta delar hejvilt utan kundens godkännande.
Vad är det för miffo verkstad du är på?


227 Inlägg
10 september 2016
Trådstartare
#14
I förrgår ringde jag dom, reprartionen skulle kosta 3500 då. Jag sa det är inte ok, ni måste kolla med mig först innan ni kör vidare från felsökning till reparation. Sedan åker jag dit igår. Bilen är inte klar och dom vill ha 5500kr förlagningnar som inte är godkända av mig.
Jag försöker lugnt prata med dom men får bara höra typ vill du ha bilen fixad eller???
Till slut brister mitt tålamod, bilen gick ändå inte att köra vid  det lagat. SKriker lite grann på verkaren, säger att jag vägrar betala och går ut.....To be continued smile

227 Inlägg
10 september 2016
Trådstartare
#15
Just ja dom sa att topplocks packningen är kass men att dom löste det genom att dra åt topplocket mer? Funkar det eller är det bara bullshit och den var inte kass till att börja med?

297 Inlägg
10 september 2016
#16
Om toppackningen är kass så hjälper det inte att dra åt bultarna. Jag skulle bara betala felsökningsavgiften som dom flesta verkstäder har och sen åkte till en riktig verkstad...
Och dom kan inte kräva dig på pengar om du inte godkänt arbetet.



Sök