2444
Sök

Köpråd Mazda 3 2007 (Bilder).

2 Inlägg
16 september 2016
Trådstartare
#1
Hej! Kollade på en Mazda 3 från 2007. Gått 9200 mil, regelbunden service, 5 ägare enligt register på internet. Den var väldigt snygg och fräsch, och egentligen inget synbart att anmärka på. Sen kom jag på att man kanske borde kolla hur det ser ut under bilen, så tar mobilen sätter på blixt och fotar under bakifrån typ under avgasröret. Men eftersom jag inte kan bilar så bra, så vet jag inte hur jag ska tolka bilderna, om det är massa rost eller om det är normalt för en sån bil av denna årsmodell?

Priset är i alla fall 46 500 kr för Mazda 3, 2007 med 9200 mil enligt mitt öga i kanonskick.

Vore väldigt tacksam om någon kunnig kunde yttra sig om bilen

Bilder underifrån bak:
http://forumbilder.se/FB2F6/14375382-12 … 83995906-o
http://forumbilder.se/FB2F6/14393353-12 … 47482813-o
http://forumbilder.se/FB2F6/14360399-12 … 74037051-o
http://forumbilder.se/FB2F6/14360277-12 … 22157506-o

3 371 Inlägg
17 september 2016
#2
Skulle jag se sådan rost så skulle jag byta objekt direkt. Min saab som gått nu 10k mil och är från 2006 hade ingen rost när jag gjorde oljebehandling bara ytrost på avagssystemet.
Även chevan som är 27 år gammal och gått 11300 mil den var nästan helt rost fri endast någon utrost prickar på något ställe.

Jag skulle aldrig köpa den. Hur ser den ur om 5-10 år!?


688 Inlägg
17 september 2016
#3
Glöm den. Min 04 är långtifrån lika rostig.


Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
18 september 2016
#4
Bild nr 2 fick mig att rygga tillbaka iaf, det är en besiktnings 2:a ganska snart skulle jag tro.

- Time Attack -

4 136 Inlägg
18 september 2016
#5
Priset känns för högt med tanke på rosten

skulle man lämna in den för rostskyddsbehandling så är det risk att den anses vara för rostig

men man skulle kunna ta en behandling enligt följande recept för att förhindra total förintelse:
1/3 del spillolja, 1/3 del diesel och 1/3 del rostskydd (tunnflytande tex. dinitrol ML) som blandas ihop och sprutas på med en handspruta, 
sedan kan man ta tjockflytande rostskydd på sprayburk
eller underedsmassa med pensel från burk


lämplig sprayflaska:
http://www.clasohlson.com/se/Duschflaska-Pressol/34-433

häxreceptet på rostskyddsblandningen:
https://minfil.org/P45aobb4b5/rostskydd.pdf

tongue
Senast redigerat av spillolja (18 september 2016)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Evildan
18 september 2016
#6
spillolja skrev:
Priset känns för högt med tanke på rosten

skulle man lämna in den för rostskyddsbehandling så är det risk att den anses vara för rostig

men man skulle kunna ta en behandling enligt följande recept för att förhindra total förintelse:
1/3 del spillolja, 1/3 del diesel och 1/3 del rostskydd (tunnflytande tex. dinitrol ML) som blandas ihop och sprutas på med en handspruta, 
sedan kan man ta tjockflytande rostskydd på sprayburk
eller underedsmassa med pensel från burk


lämplig sprayflaska:
http://www.clasohlson.com/se/Duschflaska-Pressol/34-433

häxreceptet på rostskyddsblandningen:
https://minfil.org/P45aobb4b5/rostskydd.pdf

tongue

Inget vidare råd att använda spillolja och diesel.
Väldigt miljöfarligt samt det fungerar inte som rostskydd då det istället löser upp det rostskydd som redan finns.
På en plåtren yta fungerar det med spillolja under förutsättningen att det inte rinner av och förstör runtomliggande skydd.
Att blanda häxblandningem fungerar alltså betydligt sämre än att enbart använda rostskyddsmedel då 2/3 av innehållet i blandningen förstör effekten av 1/3 .

4 136 Inlägg
18 september 2016
#7
Evildan skrev:
spillolja skrev:
Priset känns för högt med tanke på rosten

skulle man lämna in den för rostskyddsbehandling så är det risk att den anses vara för rostig

men man skulle kunna ta en behandling enligt följande recept för att förhindra total förintelse:
1/3 del spillolja, 1/3 del diesel och 1/3 del rostskydd (tunnflytande tex. dinitrol ML) som blandas ihop och sprutas på med en handspruta, 
sedan kan man ta tjockflytande rostskydd på sprayburk
eller underedsmassa med pensel från burk


lämplig sprayflaska:
http://www.clasohlson.com/se/Duschflaska-Pressol/34-433

häxreceptet på rostskyddsblandningen:
https://minfil.org/P45aobb4b5/rostskydd.pdf

tongue

Inget vidare råd att använda spillolja och diesel.
Väldigt miljöfarligt samt det fungerar inte som rostskydd då det istället löser upp det rostskydd som redan finns.
På en plåtren yta fungerar det med spillolja under förutsättningen att det inte rinner av och förstör runtomliggande skydd.
Att blanda häxblandningem fungerar alltså betydligt sämre än att enbart använda rostskyddsmedel då 2/3 av innehållet i blandningen förstör effekten av 1/3 .

på bilderna att dömma så finns inte det minsta tillstymmelse av rostskydd
big_smile

diesel är ganska flåtig, enbart spillolja i sig är inte bra då den är aggresiv men genom att blanda i hop dessa får man den perfekta balancen
wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Evildan
18 september 2016
#8
spillolja skrev:
Evildan skrev:
spillolja skrev:
Priset känns för högt med tanke på rosten

skulle man lämna in den för rostskyddsbehandling så är det risk att den anses vara för rostig

men man skulle kunna ta en behandling enligt följande recept för att förhindra total förintelse:
1/3 del spillolja, 1/3 del diesel och 1/3 del rostskydd (tunnflytande tex. dinitrol ML) som blandas ihop och sprutas på med en handspruta, 
sedan kan man ta tjockflytande rostskydd på sprayburk
eller underedsmassa med pensel från burk


lämplig sprayflaska:
http://www.clasohlson.com/se/Duschflaska-Pressol/34-433

häxreceptet på rostskyddsblandningen:
https://minfil.org/P45aobb4b5/rostskydd.pdf

tongue

Inget vidare råd att använda spillolja och diesel.
Väldigt miljöfarligt samt det fungerar inte som rostskydd då det istället löser upp det rostskydd som redan finns.
På en plåtren yta fungerar det med spillolja under förutsättningen att det inte rinner av och förstör runtomliggande skydd.
Att blanda häxblandningem fungerar alltså betydligt sämre än att enbart använda rostskyddsmedel då 2/3 av innehållet i blandningen förstör effekten av 1/3 .

på bilderna att dömma så finns inte det minsta tillstymmelse av rostskydd
big_smile

diesel är ganska flåtig, enbart spillolja i sig är inte bra då den är aggresiv men genom att blanda i hop dessa får man den perfekta balancen
wink

Vi är inte överens gällande din häxblandnings lämplighet.
Med adekvata kunskaper inom kemi hade du förhoppningsvis tänkt om.

6 104 Inlägg
12 februari 2017
#9
Hej!
Sen är det inget vidare att kapsla in/täcka över rosten om det så är med spillolja/diesel/linolja eller kommersiella rostskyddsmedel av andra sorter.
Rost måste blästras bort eller om det inte går slipas bort (sämre)...eller också byter man ut rostade delar.
Bilen på bilderna verkar ju inte ha något rostskydd alls...
Jämför man med den Audi 100 Avant 2,0E från 1989:a jag har så är den fortfarande  helt rostfri undertill (nja inte till till 100% men nästan) då hela underredet är plastbelagt.


Muttley
12 februari 2017
#10
Pruta 15000 eller rejält.
Och lämna in bilen omedelbart på rostlagning och underredsbehandling.   Använd rätt medel så håller det.

Eller ännu enklare leta upp en annan bil.

4 136 Inlägg
12 februari 2017
#11
jaka54 skrev:
Hej!
Sen är det inget vidare att kapsla in/täcka över rosten om det så är med spillolja/diesel/linolja eller kommersiella rostskyddsmedel av andra sorter.
Rost måste blästras bort eller om det inte går slipas bort (sämre)...eller också byter man ut rostade delar.
Bilen på bilderna verkar ju inte ha något rostskydd alls...
Jämför man med den Audi 100 Avant 2,0E från 1989:a jag har så är den fortfarande  helt rostfri undertill (nja inte till till 100% men nästan) då hela underredet är plastbelagt.

Plastbelagt underede:
det finns ett ordspråk, det man inte ser har man inget ont av smile

det är ett omfattande jobb att ta bort all rost, så det är att spola rent låt torka och sedan blaska på men den av mig nämda blandning och låta den prenetera in i rostflagorna tongue

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Sir
935 Inlägg
13 februari 2017
#12
jaka54 skrev:
Hej!
Sen är det inget vidare att kapsla in/täcka över rosten om det så är med spillolja/diesel/linolja eller kommersiella rostskyddsmedel av andra sorter.
Rost måste blästras bort eller om det inte går slipas bort (sämre)...eller också byter man ut rostade delar.
Bilen på bilderna verkar ju inte ha något rostskydd alls...
Jämför man med den Audi 100 Avant 2,0E från 1989:a jag har så är den fortfarande  helt rostfri undertill (nja inte till till 100% men nästan) då hela underredet är plastbelagt.

Då denna tråd var ifrån 2016-09-18 så tror jag att trådskaparen köpt bil redan. Var detta ett sätt för dig att åter igen få glänsa med din omoderna audi?
Tror nog alla snart vet att du har en.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

7 415 Inlägg
14 februari 2017
#13
Väl medveten om att tråden är, relativt, gammal vill jag lämna ett råd som står sig länge, nämligen att aldrig aldrig "rostskydda" med spillolja.
Spilloljan innehåller mikroskopiska metallpartiklar som i stället befrämjar "stålplåtsoxidering".
SP i Borås gjorde för många år sedan en jämförande undersökning och kom då fram till att linolja är omkring 100 % bättre på såväl vidhäftning som peretrering av resp mellan stålplåtar av karosserityp.
Och då jämfördes de flesta av marknadens rostskyddsmedel.
Att behandla med spillolja är nästan som spruta med saltlake.


Sök