ABS-lampan tände efter uttdragen säkring - Golf mk4 1999 AGU

chromatic91
19 november 2016 · 90 Inlägg

Hej, har bara en snabb fråga, har skaffat mig en gammal golf och satt och joxade för att se varför mina extraljus inte fungerade.

Dum nog som jag var så drog jag ut en säkring som gick "till motorn" medans motorn var igång och motorn stängde av sig (Yes, jag suger tongue)

Jag suckade, satte i säkringen och startade bilen igen, no big deal.

Förutom att ABS lampan nu lyser, oavsett vad jag gör, och börjar jag rulla så börjar även "Varning" lampan blinka och det tjuter lite i början, men antar att det har och göra med ABS:en.

Jag har testat att ta bort minuspolen på batteriet i en timma men det hjälpte inte.
Jag har kollat ABS-givarna på hjulen.

Vad mer ska man göra? Det måste väl ha blivit något datorfel av den där säkringen, men måste man lämna in bilen för att släcka lampan då? Är inte så haj på bilar.

Tack på förhand

Mvh Olof

MickeEng
19 november 2016 · 491 Inlägg

När du säger rulla bilen framåt, vilken hastighet kom du upp i då? ABS lampan lyste i våran Clio när ABS-ringarna fram hade spruckit.
När jag bytt ringarna så lyste lampan fortfarande när bilen kördes på parkeringen, trodde det var något mer som var fel tog sedan bilen ut på en provtur och när jag kom över typ 30-40km/tim så slockna lampan.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
chromatic91
19 november 2016 · 90 Inlägg

MickeEng skrev:
När du säger rulla bilen framåt, vilken hastighet kom du upp i då? ABS lampan lyste i våran Clio när ABS-ringarna fram hade spruckit.
När jag bytt ringarna så lyste lampan fortfarande när bilen kördes på parkeringen, trodde det var något mer som var fel tog sedan bilen ut på en provtur och när jag kom över typ 30-40km/tim så slockna lampan.

Nej alltså, först så lyser bara ABS-lampan.
Men när jag trycker ner kopplingen och lägger i en växel så lyser varningslampan och det piper i några sekunder, men är ganska säker på att det bara är så att man verkligen inte ska glömma att ABS:en är trasig.

Utmarks-Loke
19 november 2016 · 5 894 Inlägg

Du kanske måste nolla felkodsminnet för att det skall försvinna?

chromatic91
19 november 2016 · 90 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Du kanske måste nolla felkodsminnet för att det skall försvinna?

Var rädd för det, antar att det lagras någonstans... Vad kan det kosta tror du?

Utmarks-Loke
19 november 2016 · 5 894 Inlägg

Går det inte att göra med en sån där billig felkodsläsare som man köper för 2-300kr?

chromatic91
19 november 2016 · 90 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Går det inte att göra med en sån där billig felkodsläsare som man köper för 2-300kr?

Det vet jag inte, jag har läst att om bilen är från 2001 eller senare så kan det fungera, men min är från 1999, hur gör man då? Exakt vilken utrustning krävs? Jag vet verkligen inte tongue

Motorn är en "AGU"

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
19 november 2016 · 857 Inlägg

Var i landet bor du? Kanske finns nån med vcds/vag-com i närheten som kan hjälpa dig.

chromatic91
19 november 2016 · 90 Inlägg

g-man skrev:
Var i landet bor du? Kanske finns nån med vcds/vag-com i närheten som kan hjälpa dig.

Hej!
Jag bor 30 minuter norr om Göteborg i (Lilla Edet).

Utmarks-Loke
19 november 2016 · 5 894 Inlägg

Min apparat fungerar säkert inte då, annars bor jag ytterligare en halvtimme norrut i Munkedal

chromatic91
20 november 2016 · 90 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Min apparat fungerar säkert inte då, annars bor jag ytterligare en halvtimme norrut i Munkedal

Hur tar man reda på vilken apparat man behöver då? Står det i manualen? Jag har inte ens lyckats hitta något hål där man kan köra in sådana grejor tongue

simlar
20 november 2016 · 5 545 Inlägg

envelope91 skrev:

Svarte_Orm skrev:
Min apparat fungerar säkert inte då, annars bor jag ytterligare en halvtimme norrut i Munkedal

Hur tar man reda på vilken apparat man behöver då? Står det i manualen? Jag har inte ens lyckats hitta något hål där man kan köra in sådana grejor tongue

Du behöver antingen en laptop+adapterkabel+vcds eller t.ex en VAG-felkodsläsare.
Adapterkabel: http://www.nascom.se/sv/diagnostik/inte … e-usb.html
VCDS gratisversion: http://www.ross-tech.com/vcds-lite/download/index.php

VAG-felkodsläsare: http://www.nascom.se/sv/diagnostik/felk … 8-vag.html
http://www.nascom.se/sv/diagnostik/felk … -mini.html

Lämnar du in bilen på verkstad så räkna med 500-1500kr för att läsa ut och radera felkoder.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
chromatic91
21 november 2016 · 90 Inlägg

Jocke866 skrev:
Får du inte ordning på det så har jag Autocom och VW ODIS i Kungälv.

Vad är Autocom och VW Odis för något? :S
Jag kommer gärna förbi men är lite pank för närvarande men vill gärna betala för hjälpen, skulle du kunna skicka ett nummer så kan jag komma förbi någon dag när jag har det lite bättre ställt?

mvh

Senast redigerat av envelope91 (21 november 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang