S60 2.4T Steg 3, Blinkers, dim/helljus, färddator mm. slutat fungera.

TENGIL_
30 december 2016 · 21 Inlägg

Tråd från 2017 /mod

Hallå !

Har en S60 2.4T med steg 3 som jag hade inne på service igår.
Fick tillbaka bilen vid lunch, körde hem och parkerade.
När jag skulle ha bilen fram mot kvällen så märkte jag att bakgrundsljuset vid färddatorn var lågt, och kunde inte höja det. Sedan märkte jag resterande fel..

Kan ej få fram vad bilen drar via färddatorn
Blinkers fungerar ej
Dimljus samt helljus fungerar ej
Höja och sänka ljusstyrkan vid färddatorn fungerar ej
Torkarna fungerar men det går ej att få fram spolarvätska.
OBD2 uttaget verkar vara dött när jag skulle försöka felsöka??
I princip allt till vänster om ratten är dött.
Ac/stereo etc. fungerar som det ska.

På servicen fick jag mjukvaruuppdatering till styrenheter samt Service 2.0 uppgradering utöver det vanliga.
Mailade till snubben som gjorde servicen på bilia, och han sa att det är nog ett fel som uppkommit av sig själv och att en felsökning borde bokas.
Verkar vara ett jävla sammanträffande.

Video på detta fenomen : https://www.youtube.com/watch?v=9JLQds2fwMo

Vad tror ni, kan det vara någon säkring / givare någonstans som gjort sitt bara?

MVH

EDIT: Glömde tillägga att jag inte är hemma så kan inte pilla med bilen idag, tänkte kolla säkringar etc. när jag kommer hem imorgon, men släng så mycket info och tips som ni bara kan.

Senast redigerat av TENGIL_ (30 december 2016)

Djo
30 december 2016 · 10 157 Inlägg

Har du sagt åt din mekaniker att du har eftermarknads trim ?

Har du tur går det att ladda om någon styrenhet (och ja ditt trim kommer då försvinna har du otur har du förstört någon styrenhet.

Du ska aldrig låta Volvo uppdatera styrenhet om du har trimm det är ett stort NEJ.

och säg till honom på bilia att du haft trimm i bilen då kommer han nog förstå mycket väl vart han ska börja leta och ha sig.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
TENGIL_
30 december 2016 · 21 Inlägg

Djo skrev:
Du ska aldrig låta Volvo uppdatera styrenhet om du har trimm det är ett stort NEJ.

.

Varför är det ett stort nej?
Jag har fått förklarat för mig att det inte ska vara några problem, och om programvara skrivs över så använder jag min PPC för att dra över steg 3 programvara igen.
Känner ju mig lagom dum om detta ska vara felet.

Senast redigerat av TENGIL_ (30 december 2016)

Djo
30 december 2016 · 10 157 Inlägg

TENGIL_ skrev:

Djo skrev:
Du ska aldrig låta Volvo uppdatera styrenhet om du har trimm det är ett stort NEJ.

.

Varför är det ett stort nej?
Jag har fått förklarat för mig att det inte ska vara några problem, och om programvara skrivs över så använder jag min PPC för att dra över steg 3 programvara igen.
Känner ju mig lagom dum om detta ska vara felet.

Du skulle ha laddat ur din trim programvara innan du lämnade in den pga att mjukvara är ändrad via eftermarknads systemet sedan så laddar Volvo ner mjukvara till allt möjligt (varierar mellan gångerna) och ändrar då på "sina parametrar" där krockar det då det finns mjukvara som volvo ej vet om.

Det kan bli riktigt knas i värsta fall speciellt om motorstyrenheten har uppdaterats.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
TENGIL_
30 december 2016 · 21 Inlägg

Djo skrev:

TENGIL_ skrev:

Djo skrev:
Du ska aldrig låta Volvo uppdatera styrenhet om du har trimm det är ett stort NEJ.

.

Varför är det ett stort nej?
Jag har fått förklarat för mig att det inte ska vara några problem, och om programvara skrivs över så använder jag min PPC för att dra över steg 3 programvara igen.
Känner ju mig lagom dum om detta ska vara felet.

Du skulle ha laddat ur din trim programvara innan du lämnade in den pga att mjukvara är ändrad via eftermarknads systemet sedan så laddar Volvo ner mjukvara till allt möjligt (varierar mellan gångerna) och ändrar då på "sina parametrar" där krockar det då det finns mjukvara som volvo ej vet om.

Det kan bli riktigt knas i värsta fall speciellt om motorstyrenheten har uppdaterats.

Åfan, när jag hade bilen inne för Steg 3 hos en BSR återförsäljare så frågade jag om detta.
Fick då förklara för mig att om dom uppdaterar bilens mjukvara så kan trimprogrammet skrivas över, men att jag bara skulle behöva lägga in det i bilen igen med min PPC.
Vilket skulle resultera i både biltillverkarens samt BSRs senaste programvara.
Antar att jag får ta kontakt med snubben som servade bilen och boka ny tid för felsökning, känner ju mig lagom dum om detta skulle vara anledningen.

Man kan ju tycka att BSR ska förvarna för sånt här om det nu skulle vara fallet? Jag menar, dom kan ju inte säga att det inte ska vara några problem, och sedan dör några styrenheter?

Senast redigerat av TENGIL_ (30 december 2016)

Djo
30 december 2016 · 10 157 Inlägg

TENGIL_ skrev:
Åfan, när jag hade bilen inne för Steg 3 hos en BSR återförsäljare så frågade jag om detta.
Fick då förklara för mig att om dom uppdaterar bilens mjukvara så kan trimprogrammet skrivas över, men att jag bara skulle behöva lägga in det i bilen igen med min PPC.
Vilket skulle resultera i både biltillverkarens samt BSRs senaste programvara.
Antar att jag får ta kontakt med snubben som servade bilen och boka ny tid för felsökning, känner ju mig lagom dum om detta skulle vara anledningen.

Det är inte rekommenderbart ladda ur innan du lämnar in och ladda i efteråt.

Du lär ju nu berätta att du haft detta trim nerladdat det kommer underlätta felsökningen.

Har du tur har det gått bra och detta är ett annat fel men du måste berätta att du haft i eftermarknad trim så kommer dom nog kunna hjälpa dig på bästa sätt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
TENGIL_
31 december 2016 · 21 Inlägg

Djo skrev:

TENGIL_ skrev:
Åfan, när jag hade bilen inne för Steg 3 hos en BSR återförsäljare så frågade jag om detta.
Fick då förklara för mig att om dom uppdaterar bilens mjukvara så kan trimprogrammet skrivas över, men att jag bara skulle behöva lägga in det i bilen igen med min PPC.
Vilket skulle resultera i både biltillverkarens samt BSRs senaste programvara.
Antar att jag får ta kontakt med snubben som servade bilen och boka ny tid för felsökning, känner ju mig lagom dum om detta skulle vara anledningen.

Det är inte rekommenderbart ladda ur innan du lämnar in och ladda i efteråt.

Du lär ju nu berätta att du haft detta trim nerladdat det kommer underlätta felsökningen.

Har du tur har det gått bra och detta är ett annat fel men du måste berätta att du haft i eftermarknad trim så kommer dom nog kunna hjälpa dig på bästa sätt.

Känns lite sådär med tanke på att jag inte kunde få någon kontakt via OBD2 uttaget men får hoppas att det går bra nu, bokade ny tid nu i veckan och gav all info jag kunde.
Tack för hjälpen smile

Mack855
31 december 2016 · 1 354 Inlägg

Som Djo säger så ska du säga åt Bilia att du har trim i bilen och att dom INTE får ladda ner mjukvara. Har fått förklarat av min mek på Bilka att mekarna på Bilia struntar i att bilen är trimmad då dom inte jobbar för Volvo utan Bilia.

Dessutom, iaf om man har autotech som jag har, så måste du få en Ny programvara av i ditt fall bsr som ska lira med Volvos nya uppdatering. Det är fullt möjligt att det är Volvos uppdatering krockat med ditt trim. Men egentligen ska du inte få såna här problem.. Det enda bör vara att bilen inte är trimmad längre.. Lycka till och återkom gärna med svar om vad som hänt.

Senast redigerat av Mack855 (31 december 2016)

Djo
31 december 2016 · 10 157 Inlägg

Mack855 skrev:
Som Djo säger så ska du säga åt Bilia att du har trim i bilen och att dom INTE får ladda ner mjukvara. Har fått förklarat av min mek på Bilka att mekarna på Bilia struntar i att bilen är trimmad då dom inte jobbar för Volvo utan Bilia.

Dessutom, iaf om man har autotech som jag har, så måste du få en Ny programvara av i ditt fall bsr som ska lira med Volvos nya uppdatering. Det är fullt möjligt att det är Volvos uppdatering krockat med ditt trim. Men egentligen ska du inte få såna här problem.. Det enda bör vara att bilen inte är trimmad längre.. Lycka till och återkom gärna med svar om vad som hänt.

Samtidigt så på en bil som inte längre har ny bils garanti bryr sig ingen om vad du gjort med din volvo säg till att du trimmat eller lada ur ditt trim innan bara.

Men är inte Bilia en auktoriserad Volvo verkstad ?

isådanafall så ska dom bry sig om det sitter eftermarknads trim på en bil med nybilsgarantier, Vet själv när jag jobbade på en Volvo verkstad så fann en kollega en kcr box i en bil under en felsökning och den hade nybils garanti kvar detta slutade med att han hade noll och ingenting kvar gällande garanti och fick stå för felsökningen själv.

hårt ja men rätt och har man satt i det kan man ta bort det speciellt i ett sådant ärende wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mack855
1 januari 2017 · 1 354 Inlägg

Ja Djo, om det är nybilsgaranti ja! Men som på mitt härk, finns ingen anledning för mig att dölja att bilen har eftermarknadstrim då ingen annan jag själv för stå för saker som går sönder. Bilia är ju bara en verkstadskedja. Ska försöka förklara nu, vi tjackade en V40 D2 åt tjejen och den ska in på sin första service nu i våran ägo och min mek sa "Den är inte servad på en auktoriserad verkstad innan? För jag hittar den inte i mitt system." Eeh what? Tänkte jag och då förklarade han efter att vi tittat i serviceboken att våran V40 som gått i gbg innan den kom till oss i Sthlm har blivit servad på en VOLVO verkstad och inte en AUKTORISERAD Volvo verkstad så har bilia egentligen ingenting att göra med Volvo-verkstäderna och deras system, därför hittade han den inte. Så bilia är ju typ egentligen bara godkända av Volvo att göra en regelrätt service som uppfyller kraven för att Volvos servicegaranti ska fortsätta gälla, precis som till exempel mekonomen är godkända av Volvo. Så förstod jag min mek, som jobbat på Bilia i typ 15 år haha.

Men hursom, att den killen med kcr-boxen inte fick någon garanti kvar osv är väl egentligen då för att din kollega tog ärendet igenom Volvo (vilket han förmodligen gjorde rätt i då jag gissar att kunden sa att det är fabriksfel) och varför skulle Volvo vilja stå för något som kunden själv kan ha orsakat? Jag hade då inte gjort det! Men som sagt Bilia struntar i om en bil utan nybilsgaranti är trimmad. Fel av mig att inte nämna att man kanske ska ladda ur det om man har nybilsgaranti! smile Hoppas mitt inlägg om min tolkning av Bilia är korrekt och att den gav lite klarhet. Men har jag fel får du görna rätta mig, jag är nygift sen igår så jag blir inte sur över något den närmsta tiden wink

Djo
1 januari 2017 · 10 157 Inlägg

Mack855 skrev:
Ja Djo, om det är nybilsgaranti ja! Men som på mitt härk, finns ingen anledning för mig att dölja att bilen har eftermarknadstrim då ingen annan jag själv för stå för saker som går sönder. Bilia är ju bara en verkstadskedja. Ska försöka förklara nu, vi tjackade en V40 D2 åt tjejen och den ska in på sin första service nu i våran ägo och min mek sa "Den är inte servad på en auktoriserad verkstad innan? För jag hittar den inte i mitt system." Eeh what? Tänkte jag och då förklarade han efter att vi tittat i serviceboken att våran V40 som gått i gbg innan den kom till oss i Sthlm har blivit servad på en VOLVO verkstad och inte en AUKTORISERAD Volvo verkstad så har bilia egentligen ingenting att göra med Volvo-verkstäderna och deras system, därför hittade han den inte. Så bilia är ju typ egentligen bara godkända av Volvo att göra en regelrätt service som uppfyller kraven för att Volvos servicegaranti ska fortsätta gälla, precis som till exempel mekonomen är godkända av Volvo. Så förstod jag min mek, som jobbat på Bilia i typ 15 år haha.

Men hursom, att den killen med kcr-boxen inte fick någon garanti kvar osv är väl egentligen då för att din kollega tog ärendet igenom Volvo (vilket han förmodligen gjorde rätt i då jag gissar att kunden sa att det är fabriksfel) och varför skulle Volvo vilja stå för något som kunden själv kan ha orsakat? Jag hade då inte gjort det! Men som sagt Bilia struntar i om en bil utan nybilsgaranti är trimmad. Fel av mig att inte nämna att man kanske ska ladda ur det om man har nybilsgaranti! smile Hoppas mitt inlägg om min tolkning av Bilia är korrekt och att den gav lite klarhet. Men har jag fel får du görna rätta mig, jag är nygift sen igår så jag blir inte sur över något den närmsta tiden wink

Okej trodde Bilia var en auktoriserad Volvo verkstad men då vet jag att så inte är fallet.

Jo min dåvarande kollega tog upp det med en annan som rapporterade det hela vidare.

Jo han lämnade ju in bilen för den gick dåligt och ja då det har ändrats med motorelektroniken så vill ju inte och ska inte Volvo stå för det.

Om jag skulle trimma min v70 så spelar det ingen roll det ligger ju i mitt ansvar precis som du säger.

Får gratulera till giftermålet då smile

Jag jobbade förövrigt på en auktoriserad vovlo verkstad smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
TENGIL_
1 januari 2017 · 21 Inlägg

Ska lämna in bilen på torsdag, får se vad domen blir.
Kommer med en uppdatering så fort jag vet vad felet är.
Bilen rullar på som vanligt annars, utan några problem smile

Djo
1 januari 2017 · 10 157 Inlägg

TENGIL_ skrev:
Ska lämna in bilen på torsdag, får se vad domen blir.
Kommer med en uppdatering så fort jag vet vad felet är.
Bilen rullar på som vanligt annars, utan några problem smile

Låter bra det smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mack855
1 januari 2017 · 1 354 Inlägg

Djo skrev:

Mack855 skrev:
Ja Djo, om det är nybilsgaranti ja! Men som på mitt härk, finns ingen anledning för mig att dölja att bilen har eftermarknadstrim då ingen annan jag själv för stå för saker som går sönder. Bilia är ju bara en verkstadskedja. Ska försöka förklara nu, vi tjackade en V40 D2 åt tjejen och den ska in på sin första service nu i våran ägo och min mek sa "Den är inte servad på en auktoriserad verkstad innan? För jag hittar den inte i mitt system." Eeh what? Tänkte jag och då förklarade han efter att vi tittat i serviceboken att våran V40 som gått i gbg innan den kom till oss i Sthlm har blivit servad på en VOLVO verkstad och inte en AUKTORISERAD Volvo verkstad så har bilia egentligen ingenting att göra med Volvo-verkstäderna och deras system, därför hittade han den inte. Så bilia är ju typ egentligen bara godkända av Volvo att göra en regelrätt service som uppfyller kraven för att Volvos servicegaranti ska fortsätta gälla, precis som till exempel mekonomen är godkända av Volvo. Så förstod jag min mek, som jobbat på Bilia i typ 15 år haha.

Men hursom, att den killen med kcr-boxen inte fick någon garanti kvar osv är väl egentligen då för att din kollega tog ärendet igenom Volvo (vilket han förmodligen gjorde rätt i då jag gissar att kunden sa att det är fabriksfel) och varför skulle Volvo vilja stå för något som kunden själv kan ha orsakat? Jag hade då inte gjort det! Men som sagt Bilia struntar i om en bil utan nybilsgaranti är trimmad. Fel av mig att inte nämna att man kanske ska ladda ur det om man har nybilsgaranti! smile Hoppas mitt inlägg om min tolkning av Bilia är korrekt och att den gav lite klarhet. Men har jag fel får du görna rätta mig, jag är nygift sen igår så jag blir inte sur över något den närmsta tiden wink

Okej trodde Bilia var en auktoriserad Volvo verkstad men då vet jag att så inte är fallet.

Jo min dåvarande kollega tog upp det med en annan som rapporterade det hela vidare.

Jo han lämnade ju in bilen för den gick dåligt och ja då det har ändrats med motorelektroniken så vill ju inte och ska inte Volvo stå för det.

Om jag skulle trimma min v70 så spelar det ingen roll det ligger ju i mitt ansvar precis som du säger.

Får gratulera till giftermålet då smile

Jag jobbade förövrigt på en auktoriserad vovlo verkstad smile

Jo jo självklart bilia är en auktoriserad Volvo verkstad. Ville bara säga att skillnaden är om det är en renodlad Volvo-verkstad eller om det är en auktoriserad volvo verkstad! smile

Djo
1 januari 2017 · 10 157 Inlägg

Mack855 skrev:

Djo skrev:

Mack855 skrev:
Ja Djo, om det är nybilsgaranti ja! Men som på mitt härk, finns ingen anledning för mig att dölja att bilen har eftermarknadstrim då ingen annan jag själv för stå för saker som går sönder. Bilia är ju bara en verkstadskedja. Ska försöka förklara nu, vi tjackade en V40 D2 åt tjejen och den ska in på sin första service nu i våran ägo och min mek sa "Den är inte servad på en auktoriserad verkstad innan? För jag hittar den inte i mitt system." Eeh what? Tänkte jag och då förklarade han efter att vi tittat i serviceboken att våran V40 som gått i gbg innan den kom till oss i Sthlm har blivit servad på en VOLVO verkstad och inte en AUKTORISERAD Volvo verkstad så har bilia egentligen ingenting att göra med Volvo-verkstäderna och deras system, därför hittade han den inte. Så bilia är ju typ egentligen bara godkända av Volvo att göra en regelrätt service som uppfyller kraven för att Volvos servicegaranti ska fortsätta gälla, precis som till exempel mekonomen är godkända av Volvo. Så förstod jag min mek, som jobbat på Bilia i typ 15 år haha.

Men hursom, att den killen med kcr-boxen inte fick någon garanti kvar osv är väl egentligen då för att din kollega tog ärendet igenom Volvo (vilket han förmodligen gjorde rätt i då jag gissar att kunden sa att det är fabriksfel) och varför skulle Volvo vilja stå för något som kunden själv kan ha orsakat? Jag hade då inte gjort det! Men som sagt Bilia struntar i om en bil utan nybilsgaranti är trimmad. Fel av mig att inte nämna att man kanske ska ladda ur det om man har nybilsgaranti! smile Hoppas mitt inlägg om min tolkning av Bilia är korrekt och att den gav lite klarhet. Men har jag fel får du görna rätta mig, jag är nygift sen igår så jag blir inte sur över något den närmsta tiden wink

Okej trodde Bilia var en auktoriserad Volvo verkstad men då vet jag att så inte är fallet.

Jo min dåvarande kollega tog upp det med en annan som rapporterade det hela vidare.

Jo han lämnade ju in bilen för den gick dåligt och ja då det har ändrats med motorelektroniken så vill ju inte och ska inte Volvo stå för det.

Om jag skulle trimma min v70 så spelar det ingen roll det ligger ju i mitt ansvar precis som du säger.

Får gratulera till giftermålet då smile

Jag jobbade förövrigt på en auktoriserad vovlo verkstad smile

Jo jo självklart bilia är en auktoriserad Volvo verkstad. Ville bara säga att skillnaden är om det är en renodlad Volvo-verkstad eller om det är en auktoriserad volvo verkstad! smile

Okej då misförstog jag dock konstigt om bilia inte då har Volvos system.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
TENGIL_
5 januari 2017 · 21 Inlägg

Mina damer och herrar, problemet är löst och det va något så in i helvete simpelt som att en 5A säkring hade bränts...
Känns väldigt konstigt att den gick efter att bilen bara hade stått på parkeringen, men dock så krävs det ju i princip ingenting för att en sådan liten sket säkring ska brännas.
Säkring 23 som styr LSM, SWM + OBD i kupén handlade det om.
Började kolla igenom bilen när tråden lades upp efter säkringar som hade bränts men efter feedbacken jag fick så började jag också luta åt att det skulle vara en styrenhet som hade börjat krångla, därav sket jag i att leta vidare (idiot sad ).
Men men, felet är åtgärdat, gjordes också en felsökning av koder och rensning av dessa.
Förutom de som har legat kvar sedan länge (t.ex signal saknas till stereo pga stereon är bytt) så va det inget nytt.
Mekanikern började flina lite och sa att en del felkoder kommer säkert komma tillbaka och sneglade ner på 'Turboreglering laddtrycksfel - För högt tryck' big_smile

Slutet gott, allting gott.
Vill tacka för den snabba respons jag fick.

MVH Tengil.

Tontbil
5 januari 2017 · 209 Inlägg

Gött att det var bara en liten fel smile

Året 1947 börja den svenska kriget hos ungdomar mellan Volvo och Saab. Att ena bilmärke är bättre än den andra.
Volvo 940 FTT "Hovvarpner" (1993)
Mack855
5 januari 2017 · 1 354 Inlägg

Fantastiskt!

Djo
5 januari 2017 · 10 157 Inlägg

Gött att det bara var så simpelt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
TENGIL_
5 januari 2017 · 21 Inlägg

Känns ju lite löjligt att lämna in bilen och få reda på att det va en liten jävla säkring bara.
Trodde inte en enda säkring kunde orsaka så mycket problem tongue
Men men, man lär sig av sina misstag.
Verkar även som om chippningen sitter kvar i bilen, men ska koppla upp mig med BSRs PPC för att vara helt säker på att bilen har allt som behövs.
Även beställt ett racepipe istället för första ljuddämparen, så kommer nog bli fint.
Tack igen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang