Bästa bildoften?

beppizh
6 januari 2017 · 328 Inlägg

Hittade själv ingen tråd om detta ämnet så kan va kul och se vilka dofter folk föredrar att sniffa i bilen big_smile
Kan va allt från doftgran till doftspray. Skriv gärna vilken sort osv ni använder er av. Själv har jag kanske dålig fantasi men brukar bara använda mig utav wunderbaum new car.

trubbelturbo
6 januari 2017 · 1 466 Inlägg

Jag är egentligen inte särskilt glad i doftgranar eller liknande prylar. Dock hängde en Wunderbaum Black Classic (An adventerous, masculine fragrance with an air of mystery neutral) i handbromsspaken i min bil när jag köpte den. Den hänger fortfarande kvar 1.5 år senare, Måste faktiskt erkänna att jag gillar doften.

Min vinterrallybil jag ägde förra året (Volvo 945) luktade instängd ladugård inuti så där hängde jag faktiskt in en äkta WRC "Sport" luftfräschare  "The Sport perfume touch to complete the WRC style in car.":
http://www.wrcclothing.com/sites/default/files/wrc-af_4.jpg

Luktade inget vidare, men bättre än innan. Inte gick bilen fortare heller wink

Senast redigerat av trubbelturbo (6 januari 2017)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
caromania Forummoderator
6 januari 2017 · 9 296 Inlägg

Eftersom min bil är utrustad med äkta connolly-leather (på både fram. och baksidan av stolarna) så duger endast denna. Luktar faktiskt äkta vara vilket förstärker den redan närvarande doften av läder och valnöt.


http://ecx.images-amazon.com/images/I/41MGGvDEHBL.jpg

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 januari 2017 · 14 079 Inlägg

caromania skrev:
Eftersom min bil är utrustad med äkta connolly-leather (på både fram. och baksidan av stolarna) så duger endast denna. Luktar faktiskt äkta vara vilket förstärker den redan närvarande doften av läder och valnöt.


http://ecx.images-amazon.com/images/I/41MGGvDEHBL.jpg

Ja, läderdoften räcker rätt så långt!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
beppizh
6 januari 2017 · 328 Inlägg

Jag söker något som luktar väldigt gott och är lite diskret och är rätt så dominant, då det har varit hund i bilen tidigare så vill jag gärna få ur den doften samtidigt som det luktar fräscht. Som jag tidigare skrev så har jag använt mig av wunderbaum men tycker inte de har så mycket doft. Har hört bra om "poppy", vad säger ni om dem? big_smile

Evildan
6 januari 2017 ·

Jag brukar använda en ozongenerator istället för att dölja en dålig doft med en annan dålig syntetiskt doft.
Annars är faktiskt ren smord skinnklädsel en angenäm doft att mötas av i vår -10 Gaswagen, då vår tidigare ägda Audi A8 -98 luktade likadant uppfattar luktsinnet bilen exklusivare än vad den är.
Prius gen II har i sig en trevlig interiördoft, någon som känt doften?

Jesper328
6 januari 2017 · 2 396 Inlägg

Tycker i allmänhet inte om doftgranar och sånt men ibland så får man ju tag i en bil där någon suttit och rökt eller hållit på med något obskyrt.
Då funkar det bra med en Wunderbaum vattenmelon.
Hade även denna för ett par år sen och den luktar förbannat gott!
http://www.belwac.se/wp-content/uploads/2014/02/670352-Wunder-baum_peace-.jpg

Var inne på OKQ8 häromveckan och såg att de hade en liten flaska med "Stripper scent"... Blev lite sugen på en sån... big_smile

Up the RA
M123
6 januari 2017 · 962 Inlägg

Evildan skrev:
Jag brukar använda en ozongenerator istället för att dölja en dålig doft med en annan dålig syntetiskt doft.
Annars är faktiskt ren smord skinnklädsel en angenäm doft att mötas av i vår -10 Gaswagen, då vår tidigare ägda Audi A8 -98 luktade likadant uppfattar luktsinnet bilen exklusivare än vad den är.
Prius gen II har i sig en trevlig interiördoft, någon som känt doften?

Inget jag upplevt men får upp doftbilder om kinagummi och knallgas blandat med fisklukt. Är jag i närheten?


Intressant tråd hoppas ni kommer fram till något. Förr proppade man bilarna fullt med dom där granarna men idag tycker jag fan nästan alla luktar apa.
Usa-granen är väl det som går hem mest men är rätt trött på den faktiskt. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
siiimooon Påstängd
7 januari 2017 · 1 194 Inlägg

Wonderbaum forrest fruit. Luktar helt okej faktiskt.

caromania Forummoderator
7 januari 2017 · 9 296 Inlägg

När jag läste på universitetet för sisådär 20 år sedan så kom jag i kontakt med en kemist som berättade att den klassiska nybilsdoften i själva verket är flamskyddsmedlet som luktar. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
7 januari 2017 ·

caromania skrev:
När jag läste på universitetet för sisådär 20 år sedan så kom jag i kontakt med en kemist som berättade att den klassiska nybilsdoften i själva verket är flamskyddsmedlet som luktar. smile

Även de ftalater som används för att få polymerer att framstå som lite mindre billiga avger speciellt i början de dofter som vi uppfattar som nybilsfoft.
Jag tänker inte skriva namnet på den bilmodell som inte innehåller några ftalater alls i kupén för då får folk spunk, igen.

I en sådär härligt solvarm bil som står parkerad med stängda dörrar uppstår efter en tid en beläggning på insidan av fönsterglasen, det är bla dom gravt cancerframkallande ftalaterna som frigjorts och fastnat på glaset. Detta ämne frigörs under hela polymerens livstid men halveras med tiden, dock kan en 29 år gammal bil ändå innehålla högre halter än en 4.7år gammal beroende på ursprungsmängden ftalater.

Jaken92
7 januari 2017 · 7 Inlägg

Wunderbaum!!

Evildan
7 januari 2017 ·

Jag sökte vidare i ämnet bildofter och kemikalier och snubblade på den här undersökningen med intressant länkning.

http://kemikaliedetektiven.se/wordpress … -i-ny-bil/

http://www.ecocenter.org/healthy-stuff/#

http://www.ecocenter.org/sites/default/ … 2_Cars.pdf


Mkt nöje, jag blev ännu mer sugen att köra Prius igen efter den läsningen.

Putteliten
7 januari 2017 · 9 085 Inlägg

M123 skrev:

Evildan skrev:
Jag brukar använda en ozongenerator istället för att dölja en dålig doft med en annan dålig syntetiskt doft.
Annars är faktiskt ren smord skinnklädsel en angenäm doft att mötas av i vår -10 Gaswagen, då vår tidigare ägda Audi A8 -98 luktade likadant uppfattar luktsinnet bilen exklusivare än vad den är.
Prius gen II har i sig en trevlig interiördoft, någon som känt doften?

Inget jag upplevt men får upp doftbilder om kinagummi och knallgas blandat med fisklukt. Är jag i närheten?


Intressant tråd hoppas ni kommer fram till något. Förr proppade man bilarna fullt med dom där granarna men idag tycker jag fan nästan alla luktar apa.
Usa-granen är väl det som går hem mest men är rätt trött på den faktiskt. smile

Häst skulle ja nog säga att det luktar i Priusen. 3 kollegor hade varsin och dom sa att det luktar stall i dom bilarna.

Putteliten
7 januari 2017 · 9 085 Inlägg

Till TS då, ett tips är att lämna in bilen på invändig recond. Då städar dom bilen grundligt, och ser till att få ut så mycket hundhår/spår som möjligt, sen får bilen stå upp till ett par dygn med ozongenerator.

Evildan
7 januari 2017 ·

Putteliten skrev:

M123 skrev:

Evildan skrev:
Jag brukar använda en ozongenerator istället för att dölja en dålig doft med en annan dålig syntetiskt doft.
Annars är faktiskt ren smord skinnklädsel en angenäm doft att mötas av i vår -10 Gaswagen, då vår tidigare ägda Audi A8 -98 luktade likadant uppfattar luktsinnet bilen exklusivare än vad den är.
Prius gen II har i sig en trevlig interiördoft, någon som känt doften?

Inget jag upplevt men får upp doftbilder om kinagummi och knallgas blandat med fisklukt. Är jag i närheten?


Intressant tråd hoppas ni kommer fram till något. Förr proppade man bilarna fullt med dom där granarna men idag tycker jag fan nästan alla luktar apa.
Usa-granen är väl det som går hem mest men är rätt trött på den faktiskt. smile

Häst skulle ja nog säga att det luktar i Priusen. 3 kollegor hade varsin och dom sa att det luktar stall i dom bilarna.

Jag blev smått imponerande nu, för jag trodde inte rätt svar skulle dyka upp, snyggt!
Ursprunget till lukten är okänt men det bör inte ha att göra med att det är många hästar åtminstone.

Putteliten
7 januari 2017 · 9 085 Inlägg

Evildan skrev:

Putteliten skrev:

M123 skrev:

Inget jag upplevt men får upp doftbilder om kinagummi och knallgas blandat med fisklukt. Är jag i närheten?


Intressant tråd hoppas ni kommer fram till något. Förr proppade man bilarna fullt med dom där granarna men idag tycker jag fan nästan alla luktar apa.
Usa-granen är väl det som går hem mest men är rätt trött på den faktiskt. smile

Häst skulle ja nog säga att det luktar i Priusen. 3 kollegor hade varsin och dom sa att det luktar stall i dom bilarna.

Jag blev smått imponerande nu, för jag trodde inte rätt svar skulle dyka upp, snyggt!
Ursprunget till lukten är okänt men det bör inte ha att göra med att det är många hästar åtminstone.

Haha, tack du! lol
Det kan inte vara batterierna som avger viss lukt i bilen?

beppizh
7 januari 2017 · 328 Inlägg

På tal om illaluktande bilar, någon som har kört Citroen C4? körde en själv nu under 2 veckor när min egen va på lack och kan säga att fyfan vad det stank typ bränd olja eller liknande, luktade hela tiden och blev värken mer eller mindre när man körde den.

Evildan
7 januari 2017 ·

beppizh skrev:
På tal om illaluktande bilar, någon som har kört Citroen C4? körde en själv nu under 2 veckor när min egen va på lack och kan säga att fyfan vad det stank typ bränd olja eller liknande, luktade hela tiden och blev värken mer eller mindre när man körde den.

C4 har doftampuller som finns med olika dofter, kanske en sådan som blivit för gammal?

Evildan
7 januari 2017 ·

Putteliten skrev:

Evildan skrev:

Putteliten skrev:
Häst skulle ja nog säga att det luktar i Priusen. 3 kollegor hade varsin och dom sa att det luktar stall i dom bilarna.

Jag blev smått imponerande nu, för jag trodde inte rätt svar skulle dyka upp, snyggt!
Ursprunget till lukten är okänt men det bör inte ha att göra med att det är många hästar åtminstone.

Haha, tack du! lol
Det kan inte vara batterierna som avger viss lukt i bilen?

Är inte som för varken gen I eller gen III har den lukten, jag tror det kan vara golvmattan.
Faan för dig, nu måste jag forska i detta.
Återkommer med svar.
Ska kontakta TSW och höra efter om det finns någon på teknisk avd som trots allt har ett svar.

Edit:
Facepalm!
Gnuggade knölarna lite så här på lördagskvällen och det är själva ventilationsslangarna till hybridbatteriet som luktar stall. Finns samma gummityp i några lister också, blev en bieffekt av att tillverka dom mindre miljöfarliga.

Senast redigerat av Evildan (7 januari 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang