Kan jag begära nya däck av bilfirma?

Avresto
6 oktober 2017 · 202 Inlägg

God kväll!

Jag köpte en begagnad bil ifrån Hedin Bil nu i Juni 2017 som jag beslutade för första gången idag och blev underkänd pga
att båda framdäcken saknade mönster på kontaktytan det vill säga mitten av däcket.

Kan jag nu begära ersättning för detta från Hedin som t.ex. nya däck & kostnaden för återbesiktning?

Bilens underrede var för övrigt helt torr så kanske man kan begära att de åtgärdar det med?


Bilen det gäller är en
Opel Insignia 2.0cdti
-2009
Sports Touring

Jag är mycket tacksam för svar då detta är akut.

zleepy Trucker
6 oktober 2017 · 1 393 Inlägg

Kollade du inte däcken när du köpte bilen? priset av fordonet kanske avspeglades att däcken var "på sista versen" sen är däck något som slits, däcken kanske var på gränsen och du har kört så mycket så dom saknar godkänt mönster? det är trots allt en 8år gammal bil du köpt..

Sen vad menas det med att bils underrede är helt torrt? det är väl bara bra, så det inte är olja och annat klad där?


Du kan ju alltid ta ett snack med bilfirman, men tror tyvärr inte du har så mycket att hämta där, har ju trots allt gått flera månader, lite personligt ansvar som bilägare har man, att förövrigt inspektera däcken lite då och då (inkl luftryck) och märker man att mönstret är dåligt, så får man införskaffa nya däck helt enkelt smile

Senast redigerat av zleepy (6 oktober 2017)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Muttley
6 oktober 2017 ·

När man tog körkort fick man lära sig att man har ansvar över ALLA fordon man kör.
Du har brustit i denne syn på ca 4 månader och kört med olagliga däck wink

Nej jag tror de är ytterst tveksamt att de ger dig nya däck då du godkänt bilen genom att skriva på papperna.
De blir troligtvis att du får köpa egna däck och betala ombesiktning och lär dig en läxa att man alltid kollat skicket på bilarna man brukar smile

volvoamazon245
6 oktober 2017 · 74 Inlägg

Det är som Muttley skriver - man har ett ansvar att kolla bilen man köper och äger.
Hade jag sett 2 dåliga däck hade jag sagt det till dom och prutat.
Man lär sig hela tiden av erfarenheterna

Avresto
6 oktober 2017 · 202 Inlägg

zleepy skrev:
Kollade du inte däcken när du köpte bilen? priset av fordonet kanske avspeglades att däcken var "på sista versen" sen är däck något som slits, däcken kanske var på gränsen och du har kört så mycket så dom saknar godkänt mönster? det är trots allt en 8år gammal bil du köpt..

Sen vad menas det med att bils underrede är helt torrt? det är väl bara bra, så det inte är olja och annat klad där?


Du kan ju alltid ta ett snack med bilfirman, men tror tyvärr inte du har så mycket att hämta där, har ju trots allt gått flera månader, lite personligt ansvar som bilägare har man, att förövrigt inspektera däcken lite då och då (inkl luftryck) och märker man att mönstret är dåligt, så får man införskaffa nya däck helt enkelt smile

Torrt underrede menas att det saknas rostskydd och är på grund av det rostigt :-P

Tack för svar

zleepy Trucker
6 oktober 2017 · 1 393 Inlägg

Avresto skrev:
Torrt underrede menas att det saknas rostskydd och är på grund av det rostigt :-P

Tack för svar

aha, det var ju något helt annat... smile 


Lycka till! smile

// Z

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Rickard-v
6 oktober 2017 · 2 665 Inlägg

Att däcken är slut efter flera månaders bilkörning är inte konstigt. Det hinner man ju många hundra mil på o däcken tar slut. O du kör med för högt däcktryck eftersom de är slitna i mitten. Ska vara jämnt slitna över hela bredden om du har rätt tryck.

Att bilen är rostig på undersidan är ingen konstigt, det är alla som är några år gamla. Och din är många år. Om det nu var det du menade.

Bara köpa nya däck o besikta.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Avresto
7 oktober 2017 · 202 Inlägg

Rickard-v skrev:
Att däcken är slut efter flera månaders bilkörning är inte konstigt. Det hinner man ju många hundra mil på o däcken tar slut. O du kör med för högt däcktryck eftersom de är slitna i mitten. Ska vara jämnt slitna över hela bredden om du har rätt tryck.

Att bilen är rostig på undersidan är ingen konstigt, det är alla som är några år gamla. Och din är många år. Om det nu var det du menade.

Bara köpa nya däck o besikta.

Tack för svaret
Nya däck är beställda och underredet ska få sig en omgång det med med någon form av skydd.

Undra bara om linolja duger eller om det är bättre med ett mer kostsamt skydd

spillolja
7 oktober 2017 · 4 060 Inlägg

Linoljan har en god inträngande förmåga, nackdelen är att den torkar och det han forstätta att rosta under den torra hinnan

man behöver först om det finns minsta lilla rost förbehandla med ett tunnflytande rostskydd tex. Dinitrol ML, Mercasol 1, sedan på med ett  tjockflytande rostskydd på sprayburk eller underedsmassa med pensel från burk

det finns ett alternativ till det tunnflytande rostskyddet jag nämner  men det riskerar att bli bannat
så det får tas via PM
wink

Senast redigerat av spillolja (7 oktober 2017)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
janli
7 oktober 2017 · 91 Inlägg

Om du använder linolja så ska du blanda i ca. 50% bivax. Värm upp linoljan och tillsätt bivaxet och låt blandningen svalna lite, pensla på..

torsen
7 oktober 2017 · 7 305 Inlägg

Lämnade inte Hedins 6 månaders garanti på trafiksäkerhetsrelaterade saker?
Däck är utan tvekan säkerhetssaker.
Eller har du köpt bilen som "gör det själv-objekt" utan garanti?
Hedinbil är nog MRF-anslutet och måste i så fall följa deras regler = inte sälja trafikosäkra bilar.
Har du kontaktat Hedins?

Muttley
7 oktober 2017 ·

torsen skrev:
Lämnade inte Hedins 6 månaders garanti på trafiksäkerhetsrelaterade saker?
Däck är utan tvekan säkerhetssaker.
Eller har du köpt bilen som "gör det själv-objekt" utan garanti?
Hedinbil är nog MRF-anslutet och måste i så fall följa deras regler = inte sälja trafikosäkra bilar.
Har du kontaktat Hedins?

Att komma 4 månader efter köp och klaga på däck kan bli svårt att få igenom.  De vet ju inte hur du kört med bilen. Vi vet inte hur TS kört med bilen. 
Försvinner egenansvar bara för att en firma lämnar garantier ?  Nej de gör de inte.

Avresto
8 oktober 2017 · 202 Inlägg

Muttley skrev:

torsen skrev:
Lämnade inte Hedins 6 månaders garanti på trafiksäkerhetsrelaterade saker?
Däck är utan tvekan säkerhetssaker.
Eller har du köpt bilen som "gör det själv-objekt" utan garanti?
Hedinbil är nog MRF-anslutet och måste i så fall följa deras regler = inte sälja trafikosäkra bilar.
Har du kontaktat Hedins?

Att komma 4 månader efter köp och klaga på däck kan bli svårt att få igenom.  De vet ju inte hur du kört med bilen. Vi vet inte hur TS kört med bilen. 
Försvinner egenansvar bara för att en firma lämnar garantier ?  Nej de gör de inte.

Jag kör nog säkrast i den här stan och lugnaste framför allt :-)

Tobzter
8 oktober 2017 · 3 149 Inlägg

Borde inte det lättaste för TS att bara ringa Hedin bil å säga att däcken är dåliga står ni för det?
Inga spekulationer utan då får man en rakt svar.

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Evildan
8 oktober 2017 ·

Hur långt har bilen körts sedan inköp?

Rostskydd utföres med rostskyddsprodukter köpt i fackhandeln.
Häxblandningar förstör det skydd som redan finns applicerat, även om du inte ser att det finns.

Senast redigerat av Evildan (8 oktober 2017)

Muttley
8 oktober 2017 ·

Avresto skrev:

Muttley skrev:

torsen skrev:
Lämnade inte Hedins 6 månaders garanti på trafiksäkerhetsrelaterade saker?
Däck är utan tvekan säkerhetssaker.
Eller har du köpt bilen som "gör det själv-objekt" utan garanti?
Hedinbil är nog MRF-anslutet och måste i så fall följa deras regler = inte sälja trafikosäkra bilar.
Har du kontaktat Hedins?

Att komma 4 månader efter köp och klaga på däck kan bli svårt att få igenom.  De vet ju inte hur du kört med bilen. Vi vet inte hur TS kört med bilen. 
Försvinner egenansvar bara för att en firma lämnar garantier ?  Nej de gör de inte.

Jag kör nog säkrast i den här stan och lugnaste framför allt :-)

Det kanske du gör. Men du kör inte mest förebyggande om du kollar mönsterdjup på besiktningen en gång om året wink

Avresto
8 oktober 2017 · 202 Inlägg

Muttley skrev:

Avresto skrev:

Muttley skrev:

Att komma 4 månader efter köp och klaga på däck kan bli svårt att få igenom.  De vet ju inte hur du kört med bilen. Vi vet inte hur TS kört med bilen. 
Försvinner egenansvar bara för att en firma lämnar garantier ?  Nej de gör de inte.

Jag kör nog säkrast i den här stan och lugnaste framför allt :-)

Det kanske du gör. Men du kör inte mest förebyggande om du kollar mönsterdjup på besiktningen en gång om året wink

Hehe sant :-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang