Första bil för 40k?

Spekulant
17 maj 2018 · 14 Inlägg

Jag är helt grön vad det gäller bilar och behöver lite köpråd/allmänna råd när det kommer till köp utav min första bil!
Jag vill ha en bil som är så ekonomisk som bara möjligt, med skatt bränsleförbrukning och inköpspris. Har kikat runt lite på blocket och det verkar som att 40.000 är det gyllene snittet för dessa parametrar, stämmer det tror ni? Vilka modeller/märken och årtal ska man kika på? 6000-8000 mil eller är det okej med 13000-16000?

Det enda kravet utöver ekonomi är att den ska kunna ha takbox eller att man får plats med ett par 170cm skidor inne i bilen(kanske om man fäller ner mitten i baksätena?)

Är 24 år så nu när jag ändå hållt mig så här långt kan jag lika gärna vänta lite till med nåt sportigare som jag egentligen vill ha..! Känns dumt att lägga över 150k när man inte vet vad man har för preferenser riktigt!

Tacksam för alla svar, korta eller långa:)

Senast redigerat av Spekulant (17 maj 2018)

zemet
17 maj 2018 · 4 064 Inlägg

Takbox eller takräcken har jag aldrig sett på en liten bil. Men finns säkert.

Jag hade lagt pengarna på en toyota yaris eller liknande japansk eller koreansk bil.

170 cm skidor borde gå att få in via skidluckan

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
robinc97
17 maj 2018 · 173 Inlägg

Skulle väll säga saab egentligen, du kan ju få en schysst 9-3 diesel -07 för en vettig summa som inte gått alls för långt smile
Även bensinarna drar inte särskilt mycket, ser bra ut och går rätt gött!

Easterlily
17 maj 2018 · 40 Inlägg

Med tanke på vad priserna ligger på begagnade saabar är det svårt att hitta en mer prisvärd bil. Ekonomisk? Nja det beror väl på. I den prisklass och årsmodell du tittar på ligger väl många av bensinmotorerna lika törstiga. Det är mer tyngd och kraft som gör den stora skillnaden. Dvs en liten golf 100hk drar ju självklart mindre än en större v70 180hk (I stora drag)

Min första bil var en Saab 9-3 -05 som gått strax över 10000 mil och den tyckte jag var prisvärd för 38000 kr i fint skick. Det gäller bara att veta vad man håller på med när man köper 10+ år gamla bilar. Ta reda på kända fel och var löjligt noggrann när du inspekterar bilen vid ev köp. Det dyra är att köpa en bil som på insidan är fallfärdig och måste servas.

På blocket kan du ju lägga filter på vad du har för krav: t.ex årtal mil storlek och pris. Kika vad som kommer fram och finns det något i närheten kan du ju alltid åka och provsitta.

Mina tips är en 9-3a de har skidlucka så du behöver inte fälla ner sätet. Ford focus är prisvärd och hyfsad storlek. Har du tur kanske du till och med lyckas hitta en v50.

Skoda Octavia "VRS" (2015)
Spekulant
17 maj 2018 · 14 Inlägg

zemet skrev:
Takbox eller takräcken har jag aldrig sett på en liten bil. Men finns säkert.

Jag hade lagt pengarna på en toyota yaris eller liknande japansk eller koreansk bil.

170 cm skidor borde gå att få in via skidluckan

Varför en öst asiatisk bil? Bra kvalité?

Evildan
17 maj 2018 ·

Prius.
Mer ekonomiskt kan du inte äga en bil för 40000kr.
https://mobil.blocket.se/annonser/hela_ … mp;q=Prius

Spekulant
17 maj 2018 · 14 Inlägg

Easterlily skrev:
Med tanke på vad priserna ligger på begagnade saabar är det svårt att hitta en mer prisvärd bil. Ekonomisk? Nja det beror väl på. I den prisklass och årsmodell du tittar på ligger väl många av bensinmotorerna lika törstiga. Det är mer tyngd och kraft som gör den stora skillnaden. Dvs en liten golf 100hk drar ju självklart mindre än en större v70 180hk (I stora drag)

Min första bil var en Saab 9-3 -05 som gått strax över 10000 mil och den tyckte jag var prisvärd för 38000 kr i fint skick. Det gäller bara att veta vad man håller på med när man köper 10+ år gamla bilar. Ta reda på kända fel och var löjligt noggrann när du inspekterar bilen vid ev köp. Det dyra är att köpa en bil som på insidan är fallfärdig och måste servas.

På blocket kan du ju lägga filter på vad du har för krav: t.ex årtal mil storlek och pris. Kika vad som kommer fram och finns det något i närheten kan du ju alltid åka och provsitta.

Mina tips är en 9-3a de har skidlucka så du behöver inte fälla ner sätet. Ford focus är prisvärd och hyfsad storlek. Har du tur kanske du till och med lyckas hitta en v50.

Tack! Hittar jag nån bil jag gillar ska jag googla loss på kända fel osv.

Hittade denna listan https://www.expressen.se/motor/har-ar-d … er-langst/ Saab och Volvo ligger förvånandsvärt långt ner! Har kikat på Golf men folk här på forumet verkar avråda från "VAG" bilar...

Spekulant
17 maj 2018 · 14 Inlägg

Evildan skrev:
Prius.
Mer ekonomiskt kan du inte äga en bil för 40000kr.
https://mobil.blocket.se/annonser/hela_ … mp;q=Prius

Vet att jag sa att jag bara vill ha en ekonomisk bil. Men satan så fula prius är.. Ungefär där går gränsen tror jag:D

caromania Forummoderator
17 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Spekulant skrev:

zemet skrev:
Takbox eller takräcken har jag aldrig sett på en liten bil. Men finns säkert.

Jag hade lagt pengarna på en toyota yaris eller liknande japansk eller koreansk bil.

170 cm skidor borde gå att få in via skidluckan

Varför en öst asiatisk bil? Bra kvalité?

Man ska kanske inte generalisera men ja, japanska bilar håller en hög pålitlig kvalitet vilket gör dem billiga att äga.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
FrejaT
17 maj 2018 · 33 Inlägg

Jag funderade också på en Toyota Yaris (eller Nissan micra) - små, bränslesnåla, helt ok kvalité. Man kan få mycket bil för pengarna om man väljer asiatiskt - lågt andrahandsvärde.

Opel Corsa "Lilla blå" (2003)
robinc97
18 maj 2018 · 173 Inlägg

Spekulant skrev:

Easterlily skrev:
Med tanke på vad priserna ligger på begagnade saabar är det svårt att hitta en mer prisvärd bil. Ekonomisk? Nja det beror väl på. I den prisklass och årsmodell du tittar på ligger väl många av bensinmotorerna lika törstiga. Det är mer tyngd och kraft som gör den stora skillnaden. Dvs en liten golf 100hk drar ju självklart mindre än en större v70 180hk (I stora drag)

Min första bil var en Saab 9-3 -05 som gått strax över 10000 mil och den tyckte jag var prisvärd för 38000 kr i fint skick. Det gäller bara att veta vad man håller på med när man köper 10+ år gamla bilar. Ta reda på kända fel och var löjligt noggrann när du inspekterar bilen vid ev köp. Det dyra är att köpa en bil som på insidan är fallfärdig och måste servas.

På blocket kan du ju lägga filter på vad du har för krav: t.ex årtal mil storlek och pris. Kika vad som kommer fram och finns det något i närheten kan du ju alltid åka och provsitta.

Mina tips är en 9-3a de har skidlucka så du behöver inte fälla ner sätet. Ford focus är prisvärd och hyfsad storlek. Har du tur kanske du till och med lyckas hitta en v50.

Tack! Hittar jag nån bil jag gillar ska jag googla loss på kända fel osv.

Hittade denna listan https://www.expressen.se/motor/har-ar-d … er-langst/ Saab och Volvo ligger förvånandsvärt långt ner! Har kikat på Golf men folk här på forumet verkar avråda från "VAG" bilar...

Ligger nog rätt långt ner pga historik av problem hit och dit, rost mm....  Men personligen ser jag inga konstigheter med saab, kör själv i dagsläget en 9-5:a aero kombi från 2002, mycket utrymme, komfort finns det något underbart om, ligger underbart på vägarna, och har nog med kraft att kunna göra omkörningar, ser inte allt för dålig ut heller.
Negativa vad jag hittat är att tändkasset gick sönder häromdagen, hittade en ny för 250 spänn och nu går den som ett skott. Rost på hundben och bagagelucka är en standard på iallafall 9-5 modellerna, drar en del soppa (0,9L/1mil). men då har jag ju största motorn med.

Det jag kan rekommendera är 9-3 diesel 07 modellen. Skatten är inte pissdyr, drar typ ingenting, inköpspris kan du hitta schyssta under 40k. Väldigt viktig att det är -07 eller över egentligen pga ljudsystemet om du vill ändra nått så är det praktiskt taget omöjligt i modellerna 03-06 pga fibersystem.

Polaren ägde en 9-3 diesel -07:a, drog ca 0.5L milen, bra komfort, mycket utrymme mm....

Samt så är saab överlag fan inte dyra längre smile

caromania Forummoderator
18 maj 2018 · 9 296 Inlägg

FrejaT skrev:
Jag funderade också på en Toyota Yaris (eller Nissan micra) - små, bränslesnåla, helt ok kvalité. Man kan få mycket bil för pengarna om man väljer asiatiskt - lågt andrahandsvärde.

Snarare så har de högt andrahandsvärde eftersom de är eftertraktade.

Du får ju många tips nu, gammal Saab, nyare japs. Du får fråga dig själv mer kring vad du söker för dina 40k.

Saab är trevliga att åka i. Bra komfort. Tysta. Hyfsade prestanda. Däremot är det inte speciellt ovanligt med krångel. Faktiskt. Det i kombination med betydligt högre bränsleförbrukning gör att det kostar mer. Men med synvinkeln att du kanske får ”mer”.

Liten japs. Tanka och kör. Drar lite, lär sannolikt inte orsaka några som helst besvär. Förmodligen sparar du många tusenlappar på att välja t ex en yaris. Men med synvinkeln att du kanske får det lite bullrigare.

Evildans tips om Prius ska man inte bortse ifrån. Kostar fan noll och inget att åka runt i. Prius är enligt många så ful. Hmmm. Ja varför då? Hur många nya bilar är egentligen objektivt snygga? Personligen tror jag att om Jeremy Clarkson hade hyllat priusen så hade folk tyckt den var ascool.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
zemet
18 maj 2018 · 4 064 Inlägg

caromania skrev:

FrejaT skrev:
Jag funderade också på en Toyota Yaris (eller Nissan micra) - små, bränslesnåla, helt ok kvalité. Man kan få mycket bil för pengarna om man väljer asiatiskt - lågt andrahandsvärde.

Snarare så har de högt andrahandsvärde eftersom de är eftertraktade.

Du får ju många tips nu, gammal Saab, nyare japs. Du får fråga dig själv mer kring vad du söker för dina 40k.

Saab är trevliga att åka i. Bra komfort. Tysta. Hyfsade prestanda. Däremot är det inte speciellt ovanligt med krångel. Faktiskt. Det i kombination med betydligt högre bränsleförbrukning gör att det kostar mer. Men med synvinkeln att du kanske får ”mer”.

Liten japs. Tanka och kör. Drar lite, lär sannolikt inte orsaka några som helst besvär. Förmodligen sparar du många tusenlappar på att välja t ex en yaris. Men med synvinkeln att du kanske får det lite bullrigare.

Evildans tips om Prius ska man inte bortse ifrån. Kostar fan noll och inget att åka runt i. Prius är enligt många så ful. Hmmm. Ja varför då? Hur många nya bilar är egentligen objektivt snygga? Personligen tror jag att om Jeremy Clarkson hade hyllat priusen så hade folk tyckt den var ascool.

Jag hade hellre åkt bekvämare och billigare i en Prius än jag hade gjort i en yaris. smile

Kanske skulle köpt mig en själv som andra bil:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
caromania Forummoderator
18 maj 2018 · 9 296 Inlägg

zemet skrev:

caromania skrev:

FrejaT skrev:
Jag funderade också på en Toyota Yaris (eller Nissan micra) - små, bränslesnåla, helt ok kvalité. Man kan få mycket bil för pengarna om man väljer asiatiskt - lågt andrahandsvärde.

Snarare så har de högt andrahandsvärde eftersom de är eftertraktade.

Du får ju många tips nu, gammal Saab, nyare japs. Du får fråga dig själv mer kring vad du söker för dina 40k.

Saab är trevliga att åka i. Bra komfort. Tysta. Hyfsade prestanda. Däremot är det inte speciellt ovanligt med krångel. Faktiskt. Det i kombination med betydligt högre bränsleförbrukning gör att det kostar mer. Men med synvinkeln att du kanske får ”mer”.

Liten japs. Tanka och kör. Drar lite, lär sannolikt inte orsaka några som helst besvär. Förmodligen sparar du många tusenlappar på att välja t ex en yaris. Men med synvinkeln att du kanske får det lite bullrigare.

Evildans tips om Prius ska man inte bortse ifrån. Kostar fan noll och inget att åka runt i. Prius är enligt många så ful. Hmmm. Ja varför då? Hur många nya bilar är egentligen objektivt snygga? Personligen tror jag att om Jeremy Clarkson hade hyllat priusen så hade folk tyckt den var ascool.

Jag hade hellre åkt bekvämare och billigare i en Prius än jag hade gjort i en yaris. smile

Kanske skulle köpt mig en själv som andra bil:)

Håller helt med. Jag har aldrig förstått hetsen mot priusen samtidigt som andra vanliga skolådor anses både ”balla” och ”snygga”. Men det är väl därför Justin Bieber varit poppis antar jag.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Easterlily
18 maj 2018 · 40 Inlägg

Ingen bil är problemfri. Vissa märken har högre och vissa lägre 'risk' men som sagt, även nya bilar kan kabraka. Återigen fokusera mer på att provköra, läsa om vilka problem med modellen som uppkommit och var noga med att kolla skicket på beg bilen du åker och tittar på. Ta gärna med någon som kan något om bilar eller minst någon som köpt bil tidigare. Som två är det självklart alltid lättare att finna fel, samt att man lätt kan bli förälskad i en bild på annonsen och blundar för problem som medföljarn upptäcker.

Jag har svårt att se skidor gå in på ett smidigt sätt i en yaris även om det mycket väl kan vara möjligt. Toyota är riktigt bra bilar i övrigt. Prius, ja ful som stryk men beror vart man lägger ribban. Är du inte nöjd med utseendet så köp inte. Precis som att du kanske hellre köper ett par sneakers istället för gummistövlar trots att gummistövlarna kommer hålla längre och inte läcker in vatten. Sålänge man inte förväntar sig en Porsche vid första bil köpet.

Avstå från franska bilar in my opinion och avstå också från första årsmodellen av en ny modell t.ex 9-3 fick face-lift 2003 och just den modellen har fler fel än 2004- då de kändaste felen åtgärdats vid nyproduktion.

Skoda Octavia "VRS" (2015)
Muttley
18 maj 2018 ·

Easterlily skrev:
Ingen bil är problemfri. Vissa märken har högre och vissa lägre 'risk' men som sagt, även nya bilar kan kabraka. Återigen fokusera mer på att provköra, läsa om vilka problem med modellen som uppkommit och var noga med att kolla skicket på beg bilen du åker och tittar på. Ta gärna med någon som kan något om bilar eller minst någon som köpt bil tidigare. Som två är det självklart alltid lättare att finna fel, samt att man lätt kan bli förälskad i en bild på annonsen och blundar för problem som medföljarn upptäcker.

Jag har svårt att se skidor gå in på ett smidigt sätt i en yaris även om det mycket väl kan vara möjligt. Toyota är riktigt bra bilar i övrigt. Prius, ja ful som stryk men beror vart man lägger ribban. Är du inte nöjd med utseendet så köp inte. Precis som att du kanske hellre köper ett par sneakers istället för gummistövlar trots att gummistövlarna kommer hålla längre och inte läcker in vatten. Sålänge man inte förväntar sig en Porsche vid första bil köpet.

Avstå från franska bilar in my opinion och avstå också från första årsmodellen av en ny modell t.ex 9-3 fick face-lift 2003 och just den modellen har fler fel än 2004- då de kändaste felen åtgärdats vid nyproduktion.

Franskt köper man nyare än 2010 så går man rätt säker.

Spekulant
18 maj 2018 · 14 Inlägg

Många jättebra svar tack som fan! Ska kika närmare på små japsar, Prius är också värd lite eftertanke och  Saab 9-3 från 2007! Grymt, nu har jag lite att stå påsmile

Saaben vinner ju helt klart på de flesta planen. Och om det är som ni säger att dom är mer ekonomiska om det är en diesel så låter det ju definitivt lockande! Skulle ju vara fint med lite skinnsäten också(vilket man verkar kunna få i en saab för 40k), gamla slitna skinnsäten är bättre än slitna tygsäten;D

Spekulant
18 maj 2018 · 14 Inlägg

En till fråga..! Hur många mil kan man tolerera på en Saab? De flesta Saabarna jag hittar nu verkar ligga på 22+, låter lite mycket? 12k skulle vara trevligt.. Kan ju tillägga att jag inte vet alls vad jag pratar om egentligen, mest en känsla...

Senast redigerat av Spekulant (18 maj 2018)

SportPilot Ubåtsingenjör
18 maj 2018 · 7 247 Inlägg

Spekulant skrev:
En till fråga..! Hur många mil kan man tolerera på en Saab? De flesta Saabarna jag hittar nu verkar ligga på 22+, låter lite mycket? 12k skulle vara trevligt.. Kan ju tillägga att jag inte vet alls vad jag pratar om egentligen, mest en känsla...

22k mil är inte speciellt mycket om bilen i övrigt är välskött

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
18 maj 2018 ·

Muttley skrev:

Easterlily skrev:
Ingen bil är problemfri. Vissa märken har högre och vissa lägre 'risk' men som sagt, även nya bilar kan kabraka. Återigen fokusera mer på att provköra, läsa om vilka problem med modellen som uppkommit och var noga med att kolla skicket på beg bilen du åker och tittar på. Ta gärna med någon som kan något om bilar eller minst någon som köpt bil tidigare. Som två är det självklart alltid lättare att finna fel, samt att man lätt kan bli förälskad i en bild på annonsen och blundar för problem som medföljarn upptäcker.

Jag har svårt att se skidor gå in på ett smidigt sätt i en yaris även om det mycket väl kan vara möjligt. Toyota är riktigt bra bilar i övrigt. Prius, ja ful som stryk men beror vart man lägger ribban. Är du inte nöjd med utseendet så köp inte. Precis som att du kanske hellre köper ett par sneakers istället för gummistövlar trots att gummistövlarna kommer hålla längre och inte läcker in vatten. Sålänge man inte förväntar sig en Porsche vid första bil köpet.

Avstå från franska bilar in my opinion och avstå också från första årsmodellen av en ny modell t.ex 9-3 fick face-lift 2003 och just den modellen har fler fel än 2004- då de kändaste felen åtgärdats vid nyproduktion.

Franskt köper man nyare än 2010 så går man rätt säker.

Har ägt fler välfungerande franska italienska bilar än svenska och tyska genom åren, även rent procentuellt och jämförbart ålders/milmässigt.
Jag skulle inte tveka att köpa en latinsk bil framför en germansk...om jag inte var klok nog att köpa en asiatisk snålwok.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang