Hej,
Jag har tänkt göra en projekttråd på min Saab 9-3 Aero -04 under en tid, och nu fick jag tummen ur!
Det första inlägget kommer bli långt, då jag skriver detta i December 2018, men jag köpte bilen i Februari 2017.
Så detta inlägg kommer alltså handla om vad som hänt hittils!
Det jag gjort med bilen hittils är:
Toning Framlyktor
Takspoiler
Vindavvisare
Komfortbelysning
Cupra Läpp
Öppet luftfilter inkl avskärmning
Dämpning dörrar + baklucka
Nya högtalare i framdörrar och panel. Slutsteg + baslåda.
Kolfiberdetaljer i interiören
Facelift Bakljus
Nytt Avgas
Ny maptun läderratt
Bromskivor och belägg
Planerna när detta skrivs är:
Stötdämpare + Sänkfjädrar Runtom (x)
Ny Speedparts Grill (x)
Målade bromsok (x)
Mappning Nordic ()
Nya fälgar ()
Skriv gärna om ni har några förslag på vad jag kan göra
Det kommer börja med en liten självbiografi, vill ni skippa den så skrolla ner lite bara
Jag tänkte börja ännu tidigare. Min första bil.
Jag tog körkort 2015 när jag var 18(är i skrivande stund 21) och var vid det laget inte alls bilintresserad. Jag tog körkort endast för att föräldrarna var på mig att ta det så fort som möjligt, så man slapp i framtiden, typ...
Så jag tog körkort, men gick fortfarande i skolan och hade inget behov av bil.
Jag och brorsan fick av farsan dela på en Toyota Corolla -98 i skrotskick. Men jag hade som sagt inget behov och inget intresse så det blev inte många mil i den.
2016 fick jag jobb direkt efter studenten, gångavstånd från där jag bodde. Så även där inget riktigt behov av bil, så det dröjde ändå till Januari 2017 innan jag kände att jag ville ha bil. Min flickvän hade bil och hon och hennes pappa var intresserade så det kom ganska naturligt.
Letade länge efter rätt modell osv. Flickvännens pappa gav mig massor med råd, kanske för många! Han är lite Opel-freak, så han var ju mycket inne på det, men det var inte jag.
Jag ville ha en sportig, snygg, stilren bil med lite kraft i.
Kollade på en del BMW och Skoda Octavia RS, men inget föll mig i smaken helt.
Tills en dag, när jag såg en Svart Saab 9-3 Vector -05 på blocket. Den fanns 4 minuter från mitt hem, så vi åkte samma kväll!
Och det blev såklart ett köp!
Blev helt kär! Den hade allt jag sökte! Och såklart Rostfri, och i superfint skick!
Sen hände det som inte får hända. Jag är på väg hem från en helg i Romme, helt slut i hela kroppen, och vill bara hem. Jag kör in i vajermitträcket på en 2-1 väg, och bilen är skrot!
Hade även bara halvförsäkring på bilen, så inga pengar tillbaks naturligtvis.
Jag ska självklart vara glad att att det gick bra med mig och min flickvän, men jag vart totalt sänkt pga bilen.
Såhär såg det ut...
Jag började efter några veckor leta igen efter ny bil. Nu var jag lite mer intresserad, jag visste mer vad jag ville och inte ville ha. Det som hände min första bil måste triggat något intresse på något underligt sätt.
Var återigen inne på BMW o några andra, för jag visste inte om jag skulle vilja sätta mig i en Saab igen.
Men, så såg jag ända nästa drömbil.
En Svart Saab 9-3 Aero -04 med helskinn, elstolar, tonade rutor och såklart Rostfri.
Åkte även där samma kväll och kom hem med en ny bil.
Förra ägarens bilder på den:
Jag fick genast lite idéer på vad jag ville göra med bilen. I början var det det väldigt små förändringar, men det eskalerade snabbt.
Jag hade inget garage så allt är gjort på OKQ8 lyft, eller på parkeringen.
Nu tänkte jag iallafall dra steg för steg vad som är gjort med bilen.
Började med småfix. Denna askopp saknades, så åkte till skroten, köpte en och tvätta av, och woila!
Sätena såg tråkiga ut, så tog och tvättade dom!
Fixade lite kolfiberdetaljer. Dessa är endast wrappade.
Bytte till facelift-bakljus
Målade sidospegelfoten på båda sidor
Monterade Cupraläpp
Ny ratt! Maptuns läderratt. Riktigt skön känsla, och snygg!
Köpte även i samma veva ett nytt cat-back avgassystem för lite trevligare ljud!
Försökte mig på att "laga" ett dörruppslag. Detta skulle jag ej gjort, då jag endast gjorde det värre.
Menmen, man lär sig inte nya saker utan att testa!
Monterade gammal baslåda och steg, som jag fick av en kollega!
Lät bilen få en välbehövlig polering. Detta hjälpte mycket mot mitt lackeringsmisstag, men det syns fortfarande i rätt ljus.
Fixade upphängning till slutdämparen lite, välbehövligt!
Bytte till nya regplåtar
Nya bromsskivor och belägg, blev speedparts sportskivor och greenstuff!
Dags för Vinter!
Då höll inte cupraläppen så bra..
Lite mer kolfiberwrap..
Bjuder på lite bilder från en Saab-Karavan till Barakarbyträffen
Hade även precis installerat en liten takvinge från Ebay..
Var o körde lite bana i Linköping med Saab Turbo Club of Sweden! Häftigt! Rekommenderar starkt!
Skaffade garageplats! Lite högt var de så fick använda mig av plankor för o komma upp..
Bytte högtalare i dörrarna, panelen och dämpade dörrar + baklucka.
Satte in ett öppet sportluftfilter med avskärmning, endast för ljudets skull
Såhär ser den ut idag!
Har nyligen köpt en Volvo 940, som är tänkt att köras i vinter, se min andra projekttråd om den!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=326967
Tanken är att fixa lite på Saaben i vinter. Mina planer är:
Montera ny grill (X) Inhandlat Speedparts sportgrill
Montera sänkfjädrar runtom (/) inhandlat H&R 45/45mm
Måla bromsok (X)
Polera ()
Detta var då alltså det som hänt, och hur framtidsplanerna ser ut!
Jag hoppas ni orkade läsa allt, och tycker detta verkar intressant och vill kolla vidare!
All kritik, hjälp och alla tips uppskattas!
Mvh
Max
Jag har tänkt göra en projekttråd på min Saab 9-3 Aero -04 under en tid, och nu fick jag tummen ur!
Det första inlägget kommer bli långt, då jag skriver detta i December 2018, men jag köpte bilen i Februari 2017.
Så detta inlägg kommer alltså handla om vad som hänt hittils!
Det jag gjort med bilen hittils är:
Toning Framlyktor
Takspoiler
Vindavvisare
Komfortbelysning
Cupra Läpp
Öppet luftfilter inkl avskärmning
Dämpning dörrar + baklucka
Nya högtalare i framdörrar och panel. Slutsteg + baslåda.
Kolfiberdetaljer i interiören
Facelift Bakljus
Nytt Avgas
Ny maptun läderratt
Bromskivor och belägg
Planerna när detta skrivs är:
Stötdämpare + Sänkfjädrar Runtom (x)
Ny Speedparts Grill (x)
Målade bromsok (x)
Mappning Nordic ()
Nya fälgar ()
Skriv gärna om ni har några förslag på vad jag kan göra
Det kommer börja med en liten självbiografi, vill ni skippa den så skrolla ner lite bara
Jag tänkte börja ännu tidigare. Min första bil.
Jag tog körkort 2015 när jag var 18(är i skrivande stund 21) och var vid det laget inte alls bilintresserad. Jag tog körkort endast för att föräldrarna var på mig att ta det så fort som möjligt, så man slapp i framtiden, typ...
Så jag tog körkort, men gick fortfarande i skolan och hade inget behov av bil.
Jag och brorsan fick av farsan dela på en Toyota Corolla -98 i skrotskick. Men jag hade som sagt inget behov och inget intresse så det blev inte många mil i den.
2016 fick jag jobb direkt efter studenten, gångavstånd från där jag bodde. Så även där inget riktigt behov av bil, så det dröjde ändå till Januari 2017 innan jag kände att jag ville ha bil. Min flickvän hade bil och hon och hennes pappa var intresserade så det kom ganska naturligt.
Letade länge efter rätt modell osv. Flickvännens pappa gav mig massor med råd, kanske för många! Han är lite Opel-freak, så han var ju mycket inne på det, men det var inte jag.
Jag ville ha en sportig, snygg, stilren bil med lite kraft i.
Kollade på en del BMW och Skoda Octavia RS, men inget föll mig i smaken helt.
Tills en dag, när jag såg en Svart Saab 9-3 Vector -05 på blocket. Den fanns 4 minuter från mitt hem, så vi åkte samma kväll!
Och det blev såklart ett köp!
Blev helt kär! Den hade allt jag sökte! Och såklart Rostfri, och i superfint skick!
Sen hände det som inte får hända. Jag är på väg hem från en helg i Romme, helt slut i hela kroppen, och vill bara hem. Jag kör in i vajermitträcket på en 2-1 väg, och bilen är skrot!
Hade även bara halvförsäkring på bilen, så inga pengar tillbaks naturligtvis.
Jag ska självklart vara glad att att det gick bra med mig och min flickvän, men jag vart totalt sänkt pga bilen.
Såhär såg det ut...
Jag började efter några veckor leta igen efter ny bil. Nu var jag lite mer intresserad, jag visste mer vad jag ville och inte ville ha. Det som hände min första bil måste triggat något intresse på något underligt sätt.
Var återigen inne på BMW o några andra, för jag visste inte om jag skulle vilja sätta mig i en Saab igen.
Men, så såg jag ända nästa drömbil.
En Svart Saab 9-3 Aero -04 med helskinn, elstolar, tonade rutor och såklart Rostfri.
Åkte även där samma kväll och kom hem med en ny bil.
Förra ägarens bilder på den:
Jag fick genast lite idéer på vad jag ville göra med bilen. I början var det det väldigt små förändringar, men det eskalerade snabbt.
Jag hade inget garage så allt är gjort på OKQ8 lyft, eller på parkeringen.
Nu tänkte jag iallafall dra steg för steg vad som är gjort med bilen.
Började med småfix. Denna askopp saknades, så åkte till skroten, köpte en och tvätta av, och woila!
Sätena såg tråkiga ut, så tog och tvättade dom!
Fixade lite kolfiberdetaljer. Dessa är endast wrappade.
Bytte till facelift-bakljus
Målade sidospegelfoten på båda sidor
Monterade Cupraläpp
Ny ratt! Maptuns läderratt. Riktigt skön känsla, och snygg!
Köpte även i samma veva ett nytt cat-back avgassystem för lite trevligare ljud!
Försökte mig på att "laga" ett dörruppslag. Detta skulle jag ej gjort, då jag endast gjorde det värre.
Menmen, man lär sig inte nya saker utan att testa!
Monterade gammal baslåda och steg, som jag fick av en kollega!
Lät bilen få en välbehövlig polering. Detta hjälpte mycket mot mitt lackeringsmisstag, men det syns fortfarande i rätt ljus.
Fixade upphängning till slutdämparen lite, välbehövligt!
Bytte till nya regplåtar
Nya bromsskivor och belägg, blev speedparts sportskivor och greenstuff!
Dags för Vinter!
Då höll inte cupraläppen så bra..
Lite mer kolfiberwrap..
Bjuder på lite bilder från en Saab-Karavan till Barakarbyträffen
Hade även precis installerat en liten takvinge från Ebay..
Var o körde lite bana i Linköping med Saab Turbo Club of Sweden! Häftigt! Rekommenderar starkt!
Skaffade garageplats! Lite högt var de så fick använda mig av plankor för o komma upp..
Bytte högtalare i dörrarna, panelen och dämpade dörrar + baklucka.
Satte in ett öppet sportluftfilter med avskärmning, endast för ljudets skull
Såhär ser den ut idag!
Har nyligen köpt en Volvo 940, som är tänkt att köras i vinter, se min andra projekttråd om den!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=326967
Tanken är att fixa lite på Saaben i vinter. Mina planer är:
Montera ny grill (X) Inhandlat Speedparts sportgrill
Montera sänkfjädrar runtom (/) inhandlat H&R 45/45mm
Måla bromsok (X)
Polera ()
Detta var då alltså det som hänt, och hur framtidsplanerna ser ut!
Jag hoppas ni orkade läsa allt, och tycker detta verkar intressant och vill kolla vidare!
All kritik, hjälp och alla tips uppskattas!
Mvh
Max
Senast redigerat av RandomMaister (5 mars 2019)
0
0
0
0