3412
Sök

första bil max 20tusen

BE*CE
419 Inlägg
18 januari 2007
Trådstartare
flytta den här tråden om den ligger fel

hej vill ha förslag på olika bilar som är lämpliga som min första bil under 20000:- det jag är ute efter är att den helst ska kunna dra 1400kg(kommer dra crossen på släp) iaf sen så är det ju det där med soppa förbrukningen.

modeller jag är ute efter pickup, skåpbil, sedan.

har kollar runt lite på Volvo 740/940, Saab 900/9000, Ford sierra och transit, Nissan King cab och Mazda b2300/b2600.

MVH Niclas

Volvo R racing

499 Inlägg
18 januari 2007
Volvo 740/940, billigare delar, mer slitstark och snyggare bil får man leta efter wink

Nej, men du har delar tilll dem överallt, skroten, biltema, mekonomen osv. Lättmekade och många/alla lokala mekare kan dessa bilar utantill. Dessutom bakhjulsdrivna vilket är riktigt kul smile

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
18 januari 2007
Jag har erfarenhet av Saab 9000 och King Cab av dem du nämner.

9000 är en bekväm bil och vi hade en chippad 2,3 liters utan turbo. Körde den på 0,7-0,8 normalt sett och den fick dra 1400 kilo på B-kort. (eller var det ännu mer?) Bra och behaglig att dra med, och skön att åka i överhuvudtaget. Köper du "nya" modellen är den inte lika rostbenägen, vi hade en 93a som var väldigt fräsch, men svärmor hade den äldre modellen och den var INTE snygg... När man kommit in och stängt hade man känslan av ny bil fortfarande men det var STORA hål överallt.

KingCab får också dra mycket, har du en fyrhjulsdriven kommer du dessutom fram överallt... smile Men det är ingen bekväm personbil. Vi hade en diesel med fyrhjulsdrift och den var inte överdrivet bekväm över 80 knyck. Vinterväglag var inte kul om man inte körde fyrhjulsdrift och då ökade bränsleförbrukningen. Många är mycket rostiga och fula, men fulhet kan man stå ut med, värre är ramen som ofta är så gott som av mitt under flaket på dem. Ramen är inte öppen, utan som en fyrkantsbalk där det samlas massor av skräp och sedan rostar det fruktansvärt! Brorsan har också haft ett par äldre (88-90 cirka) och ALLA har varit dåliga just i ramen under flaket. Men han gillade bilmodellen tillräckligt för att gå och beställa sig en -04 diesel i stället, så HELT obekväm är den inte... smile
Vet inte vad en bensinare drar, eftersom jag bara haft dieslar.
Vet inte vad lång crossen är - kanske får den plats på flaket så du kan slippa släpet helt?

// Ellen

Tilllägg: Kolla även Cheva Blazer, då får man bekväm bil som tar sig fram och bra dragvikt - om man har rätt körkort, annars är bilen i sig för tung och får bara ta 750 kg.
Fast då kanske soppan drar iväg för mycket?
Senast redigerat av vulture (18 januari 2007)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

BE*CE
419 Inlägg
18 januari 2007
Trådstartare
okej tack för svarena, ska fortsätta kolla runt är typ 6mån tills jag fyller 18:)

Volvo R racing

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
18 januari 2007
truckracing_ skrev:
okej tack för svarena, ska fortsätta kolla runt är typ 6mån tills jag fyller 18:)

Gott om tid att tänka/spara på då smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

BE*CE
419 Inlägg
18 januari 2007
Trådstartare
japp hehe

Volvo R racing

2 123 Inlägg
18 januari 2007
Farsan har en Kingcab - 95 ungefär. Har klarar sig bra mot rost och är almänt fin i lacken trots att han kanske tvättat den 4 ggr under dess livstid. Han har den som firma bil dvs slit och släng. Crossen får definitivt plats på flaket utan problem men nu till det tråkiga. Kincab är inte det minsta ljudisolerad och den känns skumpig och plastig och den går inte bra över 90 knyck. 2.5 liters motorn drar också i sig ordentligt med soppa.

796 Inlägg
18 januari 2007
då skulle jag nog rekommendera en golf caddy eller skoda felicia pickup där får du plats med crossen, då åker du billigt. garanterat billigare än en king cab eller volvo 740. nackdelen är väl att du inte får dra lika mycket.

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

BE*CE
419 Inlägg
19 januari 2007
Trådstartare
okej men ska fortsätta kolla runt som sagt men kom gärna med flera förslag på bra bilar behöver inte vara dragbilar/pickuper/skåpbilar osv men hälst med en minimum motor på 2.0l under 20tusen

Volvo R racing

Jubelidiot
196 Inlägg
19 januari 2007
men en fyrhjuls styrd bil då? du har ju till exempel mitshubitsi sigma och honda prelue.sedan båda två med ca 2 lites motor. vet inte vad mycket de får dra.men en chippad diesel turbo pickis borde ju vara perfekt för dej.

dra igång 140 projekt nu
no brain no pain ^^

BE*CE
419 Inlägg
19 januari 2007
Trådstartare
okej ska kolla

Volvo R racing

562 Inlägg
19 januari 2007
240 å 740 big_smile

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!

Sök