Jag har erfarenhet av Saab 9000 och King Cab av dem du nämner.
9000 är en bekväm bil och vi hade en chippad 2,3 liters utan turbo. Körde den på 0,7-0,8 normalt sett och den fick dra 1400 kilo på B-kort. (eller var det ännu mer?) Bra och behaglig att dra med, och skön att åka i överhuvudtaget. Köper du "nya" modellen är den inte lika rostbenägen, vi hade en 93a som var väldigt fräsch, men svärmor hade den äldre modellen och den var INTE snygg... När man kommit in och stängt hade man känslan av ny bil fortfarande men det var STORA hål överallt.
KingCab får också dra mycket, har du en fyrhjulsdriven kommer du dessutom fram överallt...
Men det är ingen bekväm personbil. Vi hade en diesel med fyrhjulsdrift och den var inte överdrivet bekväm över 80 knyck. Vinterväglag var inte kul om man inte körde fyrhjulsdrift och då ökade bränsleförbrukningen. Många är mycket rostiga och fula, men fulhet kan man stå ut med, värre är ramen som ofta är så gott som av mitt under flaket på dem. Ramen är inte öppen, utan som en fyrkantsbalk där det samlas massor av skräp och sedan rostar det fruktansvärt! Brorsan har också haft ett par äldre (88-90 cirka) och ALLA har varit dåliga just i ramen under flaket. Men han gillade bilmodellen tillräckligt för att gå och beställa sig en -04 diesel i stället, så HELT obekväm är den inte...
Vet inte vad en bensinare drar, eftersom jag bara haft dieslar.
Vet inte vad lång crossen är - kanske får den plats på flaket så du kan slippa släpet helt?
// Ellen
Tilllägg: Kolla även Cheva Blazer, då får man bekväm bil som tar sig fram och bra dragvikt - om man har rätt körkort, annars är bilen i sig för tung och får bara ta 750 kg.
Fast då kanske soppan drar iväg för mycket?