HJälp: Kan ha en Kondensatorer på två steg??

Garre_89 custom lover
19 januari 2007 · 227 Inlägg

Kan man ha en Kondensatorer på steg men olika watt tal??
Allså ett steg på 1000 watt och ett annat på 500 watt går det att kör det på en Kondensatorer som är på 1,5 Farad??
Tack iförhand

BMW 330ci "Clubsport" (2002)
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
19 januari 2007 · 1 852 Inlägg

varför ska du ha en kondensator överhuvudtaget? jag kan garantera att du inte hör någon ljudskillnad!

ska du ha det pga "showfaktorn" så går det bra att sätta en kondensatorn till två steg.

man lever bara en gång så lev väl!
JW
19 januari 2007 · 281 Inlägg

HAHA det handlar inte mest om ljudskillnaden utan att steget inte mår bra av att få för lite ström... sen är det inte kul att åka runt med blinkande strålkastare när man dunkar...

över till den verkliga frågan så kan jag tyvärr inte riktigt svara på om det funkar eller inte, men du kan ju koppla till kondensatorn på ett av stegen iaf. hjälper ju en hel del..

mvh Jonas

Tykoo bilmekaniker
19 januari 2007 · 121 Inlägg

klart du kan, man paralellkopplar ju kondensatorn med batteriet/slutsteget. så då hjälper kondensatorn upp spänningsfall i hela bilens elsystem.

Senast redigerat av Tykoo (19 januari 2007)

Germax
19 januari 2007 · 12 086 Inlägg

Bullo skrev:
varför ska du ha en kondensator överhuvudtaget? jag kan garantera att du inte hör någon ljudskillnad!

ska du ha det pga "showfaktorn" så går det bra att sätta en kondensatorn till två steg.

Ingen skillnad? I min bil vart de en avsevärd skillnad, basen lät renare på hög volym och jag slapp att varvtalet vandra och allt ljus blinka.

Kondingen sätter du ju på strömkabeln, sen hur många steg du kopplar efter det kvittar.
Sen är de ju bra om kondingen räcker till förståss.

Streckkoden
19 januari 2007 · 2 655 Inlägg

Kolla runt lite på forumet efter just kondingar, det finns duktigt många som skrivit i ämnet.
Men nackdelen med en konding är att den bara leverar ström under väldigt korta sekvenser.

Tyvärr så löser ett batteri/konding bara problemet väldigt kortsiktigt, får batteriet inte laddning som det ska så går det sönder. Oavsett hur många batterier man har.
Så börja med ett se över laddningen på bilen.

Sharky
19 januari 2007 · 10 287 Inlägg

Skall du ha en konding för att den skall göra nytta (annat än att bara var snygg) så skall den sitta så när slutsteget som möjligt.
Dvs att lösningen med en kondensator för två slutsteg är tyvärr rätt meningslös.

Om du har så pass mycket steg och så pass strömkrävande högtalalare (låg impedans) att du börjar tveka på att du får ut max av anläggningen - då skall du i första rummet satsa på:
- Bättre batteri
- Fetare kabel från batteriet
- Uppgraderad generator
- Dubbla batterier

/Göran


Turbo_noz skrev:
Kan man ha en Kondensatorer på steg men olika watt tal??
Allså ett steg på 1000 watt och ett annat på 500 watt går det att kör det på en Kondensatorer som är på 1,5 Farad??
Tack iförhand

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
andreas_gbg_
20 januari 2007 · 1 634 Inlägg

Tycker detta är ett uttjatat ämne. Jag märkte stor skillnad på subben. Visst har man ett extrabatteri i skuffen skall inte en kondensator behövas, men det är fan så mycket enklare (och snyggare) men en eller 2 kondningar där bak än att meka in ett batteri till.

/Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
20 januari 2007 · 1 852 Inlägg

JW skrev:
HAHA det handlar inte mest om ljudskillnaden utan att steget inte mår bra av att få för lite ström... sen är det inte kul att åka runt med blinkande strålkastare när man dunkar...

över till den verkliga frågan så kan jag tyvärr inte riktigt svara på om det funkar eller inte, men du kan ju koppla till kondensatorn på ett av stegen iaf. hjälper ju en hel del..

mvh Jonas

blinkande strålkastare beror ej på om man har kondensator eller inte. jag har ett steg på 1200W med 5 meter kabel till ett biltema batteri och det fungerar fint, har aldrig sett något som blinkar.. (och då har jag en rejäl kabel).

men åter till ämnet. det är bara att koppla in, kondensatorn så nära stegen som möjligt och parallellkoppla kondensator med stegen. Men om du är ute efter bättre ljud så följ sharkys lista så tror jag det blir bättre än med en kondensator.

MVH Andreas

Senast redigerat av Bullo (20 januari 2007)

man lever bara en gång så lev väl!
andreas_gbg_
20 januari 2007 · 1 634 Inlägg

Bullo skrev:

JW skrev:
HAHA det handlar inte mest om ljudskillnaden utan att steget inte mår bra av att få för lite ström... sen är det inte kul att åka runt med blinkande strålkastare när man dunkar...

över till den verkliga frågan så kan jag tyvärr inte riktigt svara på om det funkar eller inte, men du kan ju koppla till kondensatorn på ett av stegen iaf. hjälper ju en hel del..

mvh Jonas

blinkande strålkastare beror ej på om man har kondensator eller inte. jag har ett steg på 1200W med 5 meter kabel till ett biltema batteri och det fungerar fint, har aldrig sett något som blinkar.. (och då har jag en rejäl kabel).

men åter till ämnet. det är bara att koppla in, kondensatorn så nära stegen som möjligt och parallellkoppla kondensator med stegen. Men om du är ute efter bättre ljud så följ sharkys lista så tror jag det blir bättre än med en kondensator.

MVH Andreas

vad konstigt. På min bil blinkade allting, inkl strålkastarna nästan slocknade när jag poppade utan kondning, visst, kondensator är inte enda lösningen, men det fungerade. samt att subben spelade bättre.

Numera Saab 9-5 Aero -00
Drönirettab
20 januari 2007 · 21 761 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
vad konstigt. På min bil blinkade allting, inkl strålkastarna nästan slocknade när jag poppade utan kondning, visst, kondensator är inte enda lösningen, men det fungerade. samt att subben spelade bättre.

Det beror ju även på generatorn och i vilket skick batteriet är. Om generatorn orkar ladda så ska inte tex strålkastarna nästan slockna, om det blir på det viset så orkar inte generatorn med att ge ström.

Sedan har vi ju också jordkabeln från batteriet ner till karossen, om den är underdimensionerad eller har dålig kontakt så blir den kabeln en flaskhals.

Senast redigerat av Drönirettab (20 januari 2007)

Sharky
20 januari 2007 · 10 287 Inlägg

Notera att jag inte är kategorisk när jag uttalar min om kondingar. Det finns anledningar till att kondingar kan funka både för att avhjälpa blinkningar och för att få bättre ljud.

Vad jag säger är att:

- Brist på tillgänglig total energi i ett system kan inte avhjälpas med en kondensator
- Man skall bygga från grunden - och en konding kommer högt upp i näringskedjan
- Jag är tveksam (på goda tekniska grunder) till att en konding är något som funkar som ett universellt hjälpmedel.
- Bygger man ett styvt elektrikst system med batterier nära steget (-en) så försvinner i stort sett alla anledningar att ha konding.

/Göran

andreas_gbg_ skrev:
vad konstigt. På min bil blinkade allting, inkl strålkastarna nästan slocknade när jag poppade utan kondning, visst, kondensator är inte enda lösningen, men det fungerade. samt att subben spelade bättre.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
TT-Avant
20 januari 2007 · 6 851 Inlägg

Nej....!!! inte en till konding tråd.

Kan inte alla vara överens om att alla tycker att dessa funkar olika, endel bra och endel dåligt (inte alls).

Det killen frågade va om det gick ha en konding på 2 steg?
Svar:JA

Låt han ha det då om han så gärna vill.. *
*SUCK*

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Garre_89 custom lover
20 januari 2007 · 227 Inlägg

Tack Tiaz jag behöver vetta men stega  är:
Magnat Ultra 4000 4 fykanal 1000 watt
och Magnat Ultra 2000 2 tvåkanal 500 watt tongue

BMW 330ci "Clubsport" (2002)
andreas_gbg_
20 januari 2007 · 1 634 Inlägg

Men hur som helst så tycker jag att du skall nöja dig med att ha kondningen till steget du driver subben med.

Numera Saab 9-5 Aero -00
Skee vRsex
20 januari 2007 · 471 Inlägg

Blinkning är farligt för bilstereo och kan ordna brända steg, högtalare och tom brand i bil.

www.vr6.nu Forumet för Bilar med VW VR6 motor.
www.Gatbilar.se/Skee <- För info om min bil :)
prylboeg
4 april 2010 · 210 Inlägg

Drönirettab skrev:

andreas_gbg_ skrev:
vad konstigt. På min bil blinkade allting, inkl strålkastarna nästan slocknade när jag poppade utan kondning, visst, kondensator är inte enda lösningen, men det fungerade. samt att subben spelade bättre.

Det beror ju även på generatorn och i vilket skick batteriet är. Om generatorn orkar ladda så ska inte tex strålkastarna nästan slockna, om det blir på det viset så orkar inte generatorn med att ge ström.

Sedan har vi ju också jordkabeln från batteriet ner till karossen, om den är underdimensionerad eller har dålig kontakt så blir den kabeln en flaskhals.

Vet att tråden är GAMMAL, men blev intresserad.
Har aldrig tänkt tanken ens att röra jordkabeln vid batteriet, ja har original som är skitliten!
Jag har 50mm2-kabel från batteriet och bak, bör jag satsa på nån liknande jordkabel fram vid batteriet?

The best part of fighting is the make up sex
Drönirettab
4 april 2010 · 21 761 Inlägg

Som jag skrev i tidigare inlägg så blir den kabeln en flaskhals ifall den har dålig kontakt eller är underdimensionerad.

Med tanke på att jordkabeln fungerar som en huvudlänk för all ström som flyter till/från batteriet så måste den vara i bra skick och ha tillräckligt stora dimensioner, annars stryps flödet redan där och då spelar det ingen roll om man sätter jättegrova kablar på andra ställen. smile

prylboeg
4 april 2010 · 210 Inlägg

Drönirettab skrev:
Som jag skrev i tidigare inlägg så blir den kabeln en flaskhals ifall den har dålig kontakt eller är underdimensionerad.

Med tanke på att jordkabeln fungerar som en huvudlänk för all ström som flyter till/från batteriet så måste den vara i bra skick och ha tillräckligt stora dimensioner, annars stryps flödet redan där och då spelar det ingen roll om man sätter jättegrova kablar på andra ställen. smile

Brb, byta jordkabel!!!! big_smilebig_smilebig_smilebig_smile

Tack sötis!

The best part of fighting is the make up sex
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang