Alltid trist när sånt händer. Men ibland får saker bara ta tid för att det ska bli bra..
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Men tog mig i kragen idag och började med att ta ner växellådan. Tänkte att det fick räcka så får jag gå på slavcylindern en annan dag. Meeen så blev det inte. Haha!! Fick ner lådan och då tänkte jag att det var lika bra att börja med slaven ändå. För att se om den ens gick att rädda.
Var iaf fint väder medans jag höll på så fotogenkaminen behövde inte tändas idag. Började med att säkra upp motorn och växellådan med motorbalken. Sen var det bara att börja med att ta dän skruvar för subframen. Alla skruvar till den lossade lätt!? Men när jag hade fått bort stötdämpare, styrspindel och skulle lossa överfallet för bussningen till krängarhämmaren så gick en av de skruvarna av. Så den får jag borra ur sen. Som tur är så är det i den delen av subframen som går att ta dän.
När subframen väl var borta så gav jag mig på skruvarna till växellådan. Har haft ner några växellådor på 9000 i mina dagar. Men denna tog priset för att vara krångligast. Den översta muttern för startmotorn var en riktig plåga! Fick skruva loss spjällhuset för att komma åt den! Men skam för den som ger sig. Så tillslut så var lådan ur bilen och slavcylindern och koppling blottad.
Ja då man tog beslutet att riva slavcylindern så kunde man ju ändå knäppa ett par bilder på den renoveringen. Blir inte en steg för steg fotografering eller beskrivning på hur man gör. Men lite före och efter bilder blev det. Den var riktigt sketen när den kom ur växellådan.
Men lite kallavfettning så blev den genast lite trevligare att greja med och hittade orsaken till varför den inte ville fungera utan bara läcka ur bromsvätska..
Now there is your problem, man!
Riktig äcklig inuti.
Men sen när alla delar i slaven blev isärtagen och rosten borttagen på alla delar som var rostiga så blev den mycket trevligare och med nya o-ringar samt NOS kopplingsrör så ser den nästan helt ny ut.
Sen så är det bra att veta för den som grejar med dessa slavcylindrar så 1992 som denna kommer ifrån så behövs det 2st reparations kit eller att man beställer en packbox om man bara väljer en reparations kit. Jag köpte båda reparations kiten eftersom jag inte visste vilken jag skulle ha vilken tur jag gjorde det hehe Den ena är till för 9000 1985-92 och den andre är för 1992-93. Packboxen jag behövde fanns i den för 1992-93.
Sen så vad det gäller själva kopplingen så kommer det bli en organisk lamell och Sachs Performance 240mm "600" tryckplatta. Lamellen lyckades jag hitta hos KLracing. De var dom enda som hade ett lamellnav med 17splines.
Bild nr 900.
Ja nu måste jag beställa lite delar innan jag kan ta och sätta ihop allt igen.
De var alles för denna gången.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Trevlig bil. Haft en grönmetallic 9000 s 220 hk tyskimport. Tcs i den? Vet ej men känns som alla s hade tcs. Jag beundrar ditt arbete och har påbörjat liknande projekt med en 9000 som jag ställde undan för 12 år sedan som kommit fram igen.