billjud batteri,kondensator,strömkabel osv

noxxvile
22 januari 2007 · 148 Inlägg

Hallå, jag tänkte höra om man ska ha kondensator eller extra batteri? eller kanske båda?
och vad ska jag ha för storlek på kabel?

Bil: bmw 520 e34

Steg 1: på 1500wrms på 1ohm digitalt klass D,

Steg 2: eyebrid  2x150wrms (till framsystem/bak högtalare)

batteri 1: 70ah

batteri 2: 80ah



sen tänkte jag köra med 2 batteri, och dra kabel från batteri 1 vid motorn till batteri 2 under baksätet till stegen i skuffen.

mvh micke!

Bmw följer inte, Bmw leder.
Volkswagen passat "3c" (2010)
Evil_Genius_Garage *Gysot*
23 januari 2007 · 472 Inlägg

Ja det låter bra det du planerar..Men ska du ha många högtalare så skulle ja ha kondensator till basarna så du slipper att lyserna på bilen blinkar efter musiken.

Jag kör 1 batteri med 3 steg & en massa högtalare & jag har kondensator.

Lycka till

* Heaven Won´t Have Me And Hell Can´t Handle Me *
noxxvile
23 januari 2007 · 148 Inlägg

okej, tackar :) vet du vad jag skulle behöva för storlek på ström kabeln?
jag är osäker men jag tvivlar på 35mm2 kabel tror jag behöver tjockare.

Bmw följer inte, Bmw leder.
Volkswagen passat "3c" (2010)
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
23 januari 2007 · 1 852 Inlägg

noxxvile skrev:
okej, tackar smile vet du vad jag skulle behöva för storlek på ström kabeln?
jag är osäker men jag tvivlar på 35mm2 kabel tror jag behöver tjockare.

om du har ett batteri fram, ett bak (nära stegen) och en 35mm2 så behöver du garanterat inte någon kondensator. och när jag säger nära menar jag 50-75 cm ifrån.

MVH Andreas

man lever bara en gång så lev väl!
noxxvile
23 januari 2007 · 148 Inlägg

okej jag ska ha de under baksätet, så de är inte över  70cm wink fan va nice slipper jag slösa nå pengar på de.
men de var nån som sa till mig att steget kunde gå sönder om jag inte hade kondensator därför jag blev lite orolig.
tack för era svar

Bmw följer inte, Bmw leder.
Volkswagen passat "3c" (2010)
Drönirettab
23 januari 2007 · 21 761 Inlägg

Nja, det som egentligen gör att steget kan gå sönder är att det blir för låg spänning. Orsaken till det är någon sorts spänningsfall, tex för klent batteri/generator eller för klen strömkabel. Av den anledningen så brukar man sätta en kondensator för att försöka minska spänningsdipparna vid kraftiga basdunk.

Det finns alltid delade meningar om detta med ifall man bör använda kondensator eller extra batteri, jag och en del andra säger att det är bättre med ett extra batteri istället för kondensator. Då ska det extra batteriet sitta så nära steget som möjligt, sitter det under baksätet så blir det också ganska nära.

noxxvile
23 januari 2007 · 148 Inlägg

okej, väldigt tacksamma för era svar!
någon som har förslag på prisvärda basar? ;) ska byta upp mig innom kort.
ge förslag gärna med hemsida så man ser, ;) som mitt steg på 3000wmax på1 ohm klarar av ;)

mch micke

Bmw följer inte, Bmw leder.
Volkswagen passat "3c" (2010)
TT-Avant
23 januari 2007 · 6 851 Inlägg

www.dbakuten.se .Där säljs just nu Kicker L7 12" 2495:-/st. Dessa är väldigt prisvärda och spelar på duktigt..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
HoKkee
23 januari 2007 · 845 Inlägg

nu har man fått lite hjälp på tråden funderar på samma sak som dig noxxvile, att ha ettextra batteri vid baksätet nånstans.. smile

Kornz Solfilmsmontör
23 januari 2007 · 947 Inlägg

Lånar tråden lite här. När man kopplar in ett extra batteri är det bara till att parrallel koppla de 2 batterierna då eller och dra kablar till steget/stegen från det batteriet som bilen inte använder så att säga?

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
freddan70 Team Tondöv
24 januari 2007 · 649 Inlägg

Kornz skrev:
Lånar tråden lite här. När man kopplar in ett extra batteri är det bara till att parrallel koppla de 2 batterierna då eller och dra kablar till steget/stegen från det batteriet som bilen inte använder så att säga?

det finns lite olika ideer om detta!
en är att man måste ha solenoid mellan batterierna.
en annan är att man måste ha likadana batterier om man ska parallellkoppla dom utan solenoid.
en tredje, som jag bl a jag använt mig av, är att det går jättebra att bara parallellkoppla batterierna, oavsett om dom är likadana eller inte!

Streckkoden
24 januari 2007 · 2 655 Inlägg

freddan70 skrev:

Kornz skrev:
Lånar tråden lite här. När man kopplar in ett extra batteri är det bara till att parrallel koppla de 2 batterierna då eller och dra kablar till steget/stegen från det batteriet som bilen inte använder så att säga?

det finns lite olika ideer om detta!
en är att man måste ha solenoid mellan batterierna.
en annan är att man måste ha likadana batterier om man ska parallellkoppla dom utan solenoid.
en tredje, som jag bl a jag använt mig av, är att det går jättebra att bara parallellkoppla batterierna, oavsett om dom är likadana eller inte!

En liten snabb komplettering av tidigare skribent.
En solenoid klarar bara av att släppa igenom ström under väldigt korta stunder innan den brinner upp.
Däremot så brukar man använda ett kraftigt skiljerelä för att separera batterierna.
Jag har gjort så i mina bilar och det funkar klockrent.

Senast redigerat av Streckkoden (24 januari 2007)

Drönirettab
24 januari 2007 · 21 761 Inlägg

freddan70 skrev:

Kornz skrev:
Lånar tråden lite här. När man kopplar in ett extra batteri är det bara till att parrallel koppla de 2 batterierna då eller och dra kablar till steget/stegen från det batteriet som bilen inte använder så att säga?

det finns lite olika ideer om detta!
en är att man måste ha solenoid mellan batterierna.
en annan är att man måste ha likadana batterier om man ska parallellkoppla dom utan solenoid.
en tredje, som jag bl a jag använt mig av, är att det går jättebra att bara parallellkoppla batterierna, oavsett om dom är likadana eller inte!

Jag brukar säga att man bör ha någon sorts avskiljning mellan batterierna, dels för att inte riskera att man står och spelar slut på det främre batteriet och dels för att batterierna inte ska riskera att dra ur varandra om de är olika typer av batterier och olika ålder.

Om man inte har avskiljning utan bara parallellkopplar dem så bör man åtminstone ha likadana och samma ålder på batterierna, just för att inte riskera att de drar ur varandra. Detta har jag inte hittat på själv utan det brukar stå i grundläggande batterikunskap, även på en del batteritillverkares hemsidor så kan man läsa om detta.

Det finns en del som både har parallellkopplat batterierna och har olika sorters batterier, även olika stora, och det har fungerat för dem utan problem. Man kan få det att fungera om man ser till att kolla upp laddningsstatusen regelbundet och låter bli att spela länge med motorn avslagen.

En sak som jag själv har "hittat på", men tycker ändå är ganska logisk, är att om man har parallellkopplat två olika stora batterier på tex 50Ah och 100Ah så riskerar man att dra ur det mindre batteriet nästan helt utan att man märker det speciellt mycket.

Orsaken är att om man belastar dessa två så dras ju strömmen ur båda och när det har gått ett tag så har man nästan tömt det mindre men det större har kanske halva kapaciteten kvar. När man sedan startar motorn så finns det fortfarande en del kräm kvar från det större batteriet och man märker inte att det mindre batteriet har blivit mycket urladdat.

Detta går bra ett tag, men det mindre batteriet kommer mest troligt att långsamt förstöras eftersom det är så djupt urladdat och eftersom det inte märks så mycket vid motorstart att det är lite kräm så blir aldrig batteriet uppladdat heller. Risken är då att det större batteriet också dras ur mycket eftersom det får jobba för högtryck hela tiden.

Efter ytterligare ett tag så startar inte bilen eller så går det inte att poppa speciellt högt och då visar det sig att båda batterierna har förstörts.

Nu har jag inte testat eller råkat ut för detta, men jag tror ändå att risken finns OM man inte håller ögonen på batteriernas laddningsstatus. Av den anledningen så är det helt enkelt bättre att sätta avskiljare, då kan man blanda olika typer och storlekar på batterierna utan att få problem. Så tycker jag.

Senast redigerat av Drönirettab (24 januari 2007)

Kornz Solfilmsmontör
24 januari 2007 · 947 Inlägg

När behöver man använda sig av 2 batterier då? Någon ungefärlig effekt eller?

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
noxxvile
25 januari 2007 · 148 Inlägg

Drönirettab skrev:

freddan70 skrev:

Kornz skrev:
Lånar tråden lite här. När man kopplar in ett extra batteri är det bara till att parrallel koppla de 2 batterierna då eller och dra kablar till steget/stegen från det batteriet som bilen inte använder så att säga?

det finns lite olika ideer om detta!
en är att man måste ha solenoid mellan batterierna.
en annan är att man måste ha likadana batterier om man ska parallellkoppla dom utan solenoid.
en tredje, som jag bl a jag använt mig av, är att det går jättebra att bara parallellkoppla batterierna, oavsett om dom är likadana eller inte!

Jag brukar säga att man bör ha någon sorts avskiljning mellan batterierna, dels för att inte riskera att man står och spelar slut på det främre batteriet och dels för att batterierna inte ska riskera att dra ur varandra om de är olika typer av batterier och olika ålder.

Om man inte har avskiljning utan bara parallellkopplar dem så bör man åtminstone ha likadana och samma ålder på batterierna, just för att inte riskera att de drar ur varandra. Detta har jag inte hittat på själv utan det brukar stå i grundläggande batterikunskap, även på en del batteritillverkares hemsidor så kan man läsa om detta.

Det finns en del som både har parallellkopplat batterierna och har olika sorters batterier, även olika stora, och det har fungerat för dem utan problem. Man kan få det att fungera om man ser till att kolla upp laddningsstatusen regelbundet och låter bli att spela länge med motorn avslagen.

En sak som jag själv har "hittat på", men tycker ändå är ganska logisk, är att om man har parallellkopplat två olika stora batterier på tex 50Ah och 100Ah så riskerar man att dra ur det mindre batteriet nästan helt utan att man märker det speciellt mycket.

Orsaken är att om man belastar dessa två så dras ju strömmen ur båda och när det har gått ett tag så har man nästan tömt det mindre men det större har kanske halva kapaciteten kvar. När man sedan startar motorn så finns det fortfarande en del kräm kvar från det större batteriet och man märker inte att det mindre batteriet har blivit mycket urladdat.

Detta går bra ett tag, men det mindre batteriet kommer mest troligt att långsamt förstöras eftersom det är så djupt urladdat och eftersom det inte märks så mycket vid motorstart att det är lite kräm så blir aldrig batteriet uppladdat heller. Risken är då att det större batteriet också dras ur mycket eftersom det får jobba för högtryck hela tiden.

Efter ytterligare ett tag så startar inte bilen eller så går det inte att poppa speciellt högt och då visar det sig att båda batterierna har förstörts.

Nu har jag inte testat eller råkat ut för detta, men jag tror ändå att risken finns OM man inte håller ögonen på batteriernas laddningsstatus. Av den anledningen så är det helt enkelt bättre att sätta avskiljare, då kan man blanda olika typer och storlekar på batterierna utan att få problem. Så tycker jag.

okej tack för din förklaring, jag kommer köra med 2 nya batterier tror de ena ligger på 70 och de andra på 80. jag vet nu om de gör någon stor skillnad men vi får se och kolla hur de går kanske koppla på voltmätare så ser man ju hela tiden wink

tips? basar stereo wink kom me förslag

mvh micke

Bmw följer inte, Bmw leder.
Volkswagen passat "3c" (2010)
Tykoo bilmekaniker
25 januari 2007 · 121 Inlägg

jag gjorde det så enkelt som möjligt, fyra extraljusrelän(använde fyra då extraljusreläna bara klara 30 A och jag ville vara på den säkra sidan) som styrs av baklampan. så när jag vrider på tändningen så slås alla relän till och batterierna är parralellkopplade.
när man står och dunkar musik på radioläget så dras strömmen bara från det bakre batteriet.

Drönirettab
29 mars 2008 · 21 761 Inlägg

En enkel tumregel är ett batteri för varje 1000WRMS, men naturligtvis är det inget fel att ha extra batteri även om anläggningen är mindre än så.

Drönirettab
29 mars 2008 · 21 761 Inlägg

Det borde göra det, om batteriet+generatorn är i bra skick och att kablarna har bra kontakt. Men risken för lite blinkningar i lamporna finns nog alltid ändå.

ROE
29 mars 2008 · 336 Inlägg

ett till batteri är bäst, men tänkte på det du borde fixa 3 lika nya batteri då.

//
Roe
qualityaudio
30 mars 2008 · 11 Inlägg

noxxvile skrev:
okej, tackar smile vet du vad jag skulle behöva för storlek på ström kabeln?
jag är osäker men jag tvivlar på 35mm2 kabel tror jag behöver tjockare.

skulle tipsa om en 50kvadrats kabel, destu bättre krafitgare kabel destu mindre risk för spänningsfall:)

Volvo 940 "JTPerformance" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang