freddan70 skrev:
Kornz skrev:
Lånar tråden lite här. När man kopplar in ett extra batteri är det bara till att parrallel koppla de 2 batterierna då eller och dra kablar till steget/stegen från det batteriet som bilen inte använder så att säga?
det finns lite olika ideer om detta!
en är att man måste ha solenoid mellan batterierna.
en annan är att man måste ha likadana batterier om man ska parallellkoppla dom utan solenoid.
en tredje, som jag bl a jag använt mig av, är att det går jättebra att bara parallellkoppla batterierna, oavsett om dom är likadana eller inte!
Jag brukar säga att man bör ha någon sorts avskiljning mellan batterierna, dels för att inte riskera att man står och spelar slut på det främre batteriet och dels för att batterierna inte ska riskera att dra ur varandra om de är olika typer av batterier och olika ålder.
Om man inte har avskiljning utan bara parallellkopplar dem så bör man åtminstone ha likadana och samma ålder på batterierna, just för att inte riskera att de drar ur varandra. Detta har jag inte hittat på själv utan det brukar stå i grundläggande batterikunskap, även på en del batteritillverkares hemsidor så kan man läsa om detta.
Det finns en del som både har parallellkopplat batterierna och har olika sorters batterier, även olika stora, och det har fungerat för dem utan problem. Man kan få det att fungera om man ser till att kolla upp laddningsstatusen regelbundet och låter bli att spela länge med motorn avslagen.
En sak som jag själv har "hittat på", men tycker ändå är ganska logisk, är att om man har parallellkopplat två olika stora batterier på tex 50Ah och 100Ah så riskerar man att dra ur det mindre batteriet nästan helt utan att man märker det speciellt mycket.
Orsaken är att om man belastar dessa två så dras ju strömmen ur båda och när det har gått ett tag så har man nästan tömt det mindre men det större har kanske halva kapaciteten kvar. När man sedan startar motorn så finns det fortfarande en del kräm kvar från det större batteriet och man märker inte att det mindre batteriet har blivit mycket urladdat.
Detta går bra ett tag, men det mindre batteriet kommer mest troligt att långsamt förstöras eftersom det är så djupt urladdat och eftersom det inte märks så mycket vid motorstart att det är lite kräm så blir aldrig batteriet uppladdat heller. Risken är då att det större batteriet också dras ur mycket eftersom det får jobba för högtryck hela tiden.
Efter ytterligare ett tag så startar inte bilen eller så går det inte att poppa speciellt högt och då visar det sig att båda batterierna har förstörts.
Nu har jag inte testat eller råkat ut för detta, men jag tror ändå att risken finns OM man inte håller ögonen på batteriernas laddningsstatus. Av den anledningen så är det helt enkelt bättre att sätta avskiljare, då kan man blanda olika typer och storlekar på batterierna utan att få problem. Så tycker jag.
Senast redigerat av Drönirettab (24 januari 2007)