Hade problem i somras med att bilen var hemsk att köra i stadskörning och köer, ryckte nå frukstansvärt så jag trodde bakaxeln skulle slitas loss från bilen.
Så då tröttnade jag på lh 2.4 sprutet i bilen. När det inte visade några felkoder.
Fick äntligen tag på en garageplats där man kan skruva.
Slängde på en äkta Volvo R-vinge med rött bromsljus. Har sparat original vingen utifall jag känner att R-vingen blir för mycket
Kom ut en 530 med större ventiler och annan kam m.m inshimsad och klar i grannkommunen som jag åkte iväg och köpte. Har fått komplettera med nya pinnbultar och kamdrevet. Kvar att göra på toppen innan montering är fixa till ventilkåpan, tänkte prova sån där krympfärg från vht.
Istället för fördelare har jag monterat en kamsync då jag ska byta sprut till ett Link G4+. För att kunna köra sekventiell insprutning så behöver sprutet även veta vart kamaxeln befinner sig mot vevaxeln.
Rivit ur det som går av lh 2.4 sprutet utan att behöva röra resten av elhärvan i bilen. Ska spara oljetryck,startmotor m.m som går i denna härva och sedan dra nytt till nya sprutet
Bytt vattenpump när jag ändå har toppen borta. Kommer vänta med att montera på toppen igen tills jag dragit klart kablar till nya sprutet. Vilket jag ska börja med i helgen tror jag. Här ser man även det tråkiga på bilen och det är motorrummet som fått sig lite rostangrepp samt att motorn skulle behöva sig en uppfräschning. Men det får bli nästa vinters projekt.
Så tanken är att bilen ska trimmas lite men ändå se relativt original ut så den fortfarande går att besikta. Försöka hålla det som en rolig men diskret gatbil.