Citroën Berlingo -01 går på två cylindrar

-Felix- Självlärd Allt-i-allo
18 november 2020 · 65 Inlägg

Tja på er allihopa.

Har fått ett jäkla mysko fel på min Berlingo.
Den går på två cylindrar. från början var det lite när som för att sedan bara bli när den blev varm för att sen i huvudsak alltid gå på bara två (kan hända nån gång att den går på alla fyra precis när man startar)

Trodde givetvis att tändkassetten var körd då det saknas gnista på tvåan och treans cylinder.
beställde en ny men bilen beter sig precis likadant.
Hade det vart en volvo hade jag kunnat fixa skiten i sömnen men kan ju inte nåt om
Citroën.
har googlat ihjäl mig på att hitta nån info/ev. nån som kanske råkat ut för liknande sak.

Tänkte jag skulle köra i en obd läsare häromdagen för att bli klokare men där det sägs ska sitta en obd kontakt är det bara ett tomt hål så gjorde ju inte saken lättare.

Bilen i övrigt är en 1.6. 16v

Volvo For Life
Volvo 850 Glt "Blåbäret" (1994)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 november 2020 · 17 559 Inlägg

-Felix- skrev:
Tja på er allihopa.

Har fått ett jäkla mysko fel på min Berlingo.
Den går på två cylindrar. från början var det lite när som för att sedan bara bli när den blev varm för att sen i huvudsak alltid gå på bara två (kan hända nån gång att den går på alla fyra precis när man startar)

Trodde givetvis att tändkassetten var körd då det saknas gnista på tvåan och treans cylinder.
beställde en ny men bilen beter sig precis likadant.
Hade det vart en volvo hade jag kunnat fixa skiten i sömnen men kan ju inte nåt om
Citroën.
har googlat ihjäl mig på att hitta nån info/ev. nån som kanske råkat ut för liknande sak.

Tänkte jag skulle köra i en obd läsare häromdagen för att bli klokare men där det sägs ska sitta en obd kontakt är det bara ett tomt hål så gjorde ju inte saken lättare.

Bilen i övrigt är en 1.6. 16v

Ta en koll in i hålet. Kan ju vara så att kontakten hänger där inne någonstans. Den sitter ju fast med snäppfästen så lätt hänt. Den bör ju finnas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
18 november 2020 · 5 878 Inlägg

Vad är det för sorts tändkassett på en sådan, består den bara av tändspolar eller är det även någon form av tändmodul/förstärkare integrerad?  Motorns styrbox skickar ut pulser när det skall vara en gnista, men de måste förstärkas för att kunna driva tändspolarna. Det kan vara i tändkassetten, en lös tändmodul eller integrerat i motorns styrbox. Denna del verkar vara misstänkt i ditt fall. Om den går att lokalisera hade den varit väldigt intressant att mäta på med oscilloskåp om det finns någon signal in och ut.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 november 2020 · 17 559 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Vad är det för sorts tändkassett på en sådan, består den bara av tändspolar eller är det även någon form av tändmodul/förstärkare integrerad?  Motorns styrbox skickar ut pulser när det skall vara en gnista, men de måste förstärkas för att kunna driva tändspolarna. Det kan vara i tändkassetten, en lös tändmodul eller integrerat i motorns styrbox. Denna del verkar vara misstänkt i ditt fall. Om den går att lokalisera hade den varit väldigt intressant att mäta på med oscilloskåp om det finns någon signal in och ut.

Sant. Tvivlar på att TS har ett sådant hemma. Men ska inte en -01:a ha ett OBD2? Inget som besiktningen bryr sig om förvisso.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
18 november 2020 · 5 878 Inlägg

OBD2 verkar ha blivit obligatoriskt från 1 jan 2001 så det borde finnas. Den har nog som sagt lossnat och hamnat inne i panelen. Men frågan är hur mycket info man får, det blir kanske bara felkod på misständning.

-Felix- Självlärd Allt-i-allo
18 november 2020 · 65 Inlägg

Rivit isär halva panelen men inte hittat nån kontakt i närheten av där den borde sitta.

Har ingen koll alls på just dessa bilar.
Så vad som är i tändkassetten mer än två spolar vete fasen.
Letat runt och kollat om jag hittat nån lös tändmodul men verkar inte finnas någon.

Volvo For Life
Volvo 850 Glt "Blåbäret" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang