Rullande renovering av en 265GLE-78

Snart börjar renoveringen av pärlan, min fina 265a, en GLE av 78 års modell byggd för USA.
  • 27 Följare
  • 10 034 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 mars 2021
Aronson
30 december 2020 · 914 Inlägg

En 265 78 är idag en ovanlig bil,jag skulle satsa på original med  V6 prv motorn.

vEight Baronen
30 december 2020 · 1 434 Inlägg

Putteliten skrev:

Brådhis skrev:

Putteliten skrev:

Tidiga Volvo 760 Turbo hade inte V6. Just sayin.

Inte sena heller... smile

Sant det, blev en liten miss där...

Ja, det är ju samma sak där 😂 Lika illa, men sen fick dom ju iallafall multilinken så då fanns det ju iallafall något nämnbart som skilde dem åt 😉

Elbilar kan dra åt helvete.
Lucif3r
31 december 2020 · 2 237 Inlägg

Varför inte vara riktigt udda och jaga reda på en B30? big_smile

Brådhis * Voff voff *
31 december 2020 · 10 308 Inlägg

Lucif3r skrev:
Varför inte vara riktigt udda och jaga reda på en B30? big_smile

Eller en B36... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
vEight Baronen
31 december 2020 · 1 434 Inlägg

Det mest udda är väl att köra B28 för det tar ju alla ur och ersätter med trista rödblockare 😅 En B280 med överladdning 👌

Elbilar kan dra åt helvete.
Brådhis * Voff voff *
31 december 2020 · 10 308 Inlägg

B280 är ingen dålig maskin egentligen. Törstig för all del, men dålig är den absolut inte. B27 och B28 var rätt trista med sina fodersjunkningar, men det problemet finns ju inte på B280.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
MrHide
31 december 2020 · 89 Inlägg

Min stora plan är ett B280 block, B28 toppar, och en lågtrycksturbo.
Men det är en redig utmaning och få detta att lira bra ihop. En annan tanke är 24 ventilerstopparna men det vet jag inte om det går att få ihop.

Aronson
31 december 2020 · 914 Inlägg

Hmmm,,24v topparna,,,,,nja försök och undvik dem,,,,men dem är trevliga,men dem hade problem med smörjning på bakre avgaslyftarna så både kam och lyftare gick ner sig,senare kom det nya lyftare med en keramisk bricka som höll.
Satsa istället på att porta 12v topparna.
Det blir mindre jobb  i längden.
24v topparna har en avgaskanal ut från varje ventil,vilket innebär lite pyssel med att bygga grenrör.6 pipor ut på varde toppen.

Senast redigerat av Aronson (31 december 2020)

MrHide
31 december 2020 · 89 Inlägg

Hmm, portning har jag ingen större erfarenhet av, några goda råd?

mattew
1 januari 2021 · 350 Inlägg

Läste om en på en bertone sida på fb som tog en 24v 3,0 från en cittra tror jagdetvar. Moddade så den funkade i en volvo...
Lycka till!!

caromania Forummoderator
1 januari 2021 · 9 296 Inlägg

Original!! Alternativt så små förändringar att du kan byta tillbaka när du ångrar dig, vilket du kommer göra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
MrHide
1 januari 2021 · 89 Inlägg

caromania skrev:
Original!! Alternativt så små förändringar att du kan byta tillbaka när du ångrar dig, vilket du kommer göra.

Det är inte svårt att byta motor i en 260 om man nu ångrar sig, har en drös liggandes.

MrHide
1 januari 2021 · 89 Inlägg

mattew skrev:
Läste om en på en bertone sida på fb som tog en 24v 3,0 från en cittra tror jagdetvar. Moddade så den funkade i en volvo...
Lycka till!!

Tror blocket är samma, så det borde funka rakt i, dock inte mekanisk insprutning. Får nog köpa en Motor och labba lite.

Aronson
1 januari 2021 · 914 Inlägg

ZPJ4 heter 24v i motorkod,satt i citroen xm och peugeot 605 91-94.
Jag köpte en och tog motorn ur för några år sedan,.
Nya lyftare går knappt att uppbringa och skulle kosta runt 20 000kronor för 18 st.Sen några tusen till för kamaxlar, det är ett variabelt insug med 2 olika spjäll som öppnar vid 4000rpm och 5000rpm så det underlättar med att köra med originalinsprutningen tiil 24v motorn.
Som sagt mycket jobb,jag har pratat med han som satt denna i 780in och det är fruktansvärt mycket jobb.
därav mitt råd att satsa  på 12 ventilarn istället

Aronson
1 januari 2021 · 914 Inlägg

snabbaste bil på midnattsolsrallyt 2019 var en volvo 262 körd av Arne Rådström,dock vann han ej då han blev diskad pga några avvikelser på bilen.
https://www.bilsport.se/artikel/snoplig … s-dominant

MrHide
1 januari 2021 · 89 Inlägg

Aronson skrev:
ZPJ4 heter 24v i motorkod,satt i citroen xm och peugeot 605 91-94.
Jag köpte en och tog motorn ur för några år sedan,.
Nya lyftare går knappt att uppbringa och skulle kosta runt 20 000kronor för 18 st.Sen några tusen till för kamaxlar, det är ett variabelt insug med 2 olika spjäll som öppnar vid 4000rpm och 5000rpm så det underlättar med att köra med originalinsprutningen tiil 24v motorn.
Som sagt mycket jobb,jag har pratat med han som satt denna i 780in och det är fruktansvärt mycket jobb.
därav mitt råd att satsa  på 12 ventilarn istället

XFX motorn då?

Aronson
1 januari 2021 · 914 Inlägg

Nä det är ingen prv.blir nog ännu mer jobb,passar ej mot växellådan och motorstyrsystem med startspärr mm

Loveless
3 januari 2021 · 532 Inlägg

Ska bli kul att följa detta projekt! smile

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang