Mack skrev:
Varför är den spärrad till 25km/h?
Är den dåligt mappad så är det bara att lämna in den igen.
På något annat sätt ska den inte manipuleras.
ForsbergEF skrev:
Mack skrev:
ForsbergEF skrev:
Mack skrev:
Varför är den spärrad till 25km/h?
Är den dåligt mappad så är det bara att lämna in den igen.
På något annat sätt ska den inte manipuleras.
Bilens mätare står på 30 men mäter man med gps går den runt 25. Så jag antar att dom gick efter bilens mätare när dom ställde in hastigheten
Fast, det är få mätare som är lika exakta som en gps.
Antingen tar du bilen tillbaka till stället där den är mappad, eller så lär du dig att leva med det.
Blir väll att ta tillbaka bilen så får dom programera om den igen:)
Brådhis skrev:
ForsbergEF skrev:
Så när min a-traktor besiktades gick den först inte igenom bess. För att det var för lätt att manipulera spärren igenom att koppla bort abs signalen. Så vi plomberade igen säkringslådan i motorutrymmet. Då gick den igenom besiktningen. Jag ville att epan skulle gå lite fortare eftersom att den var spärrad på 25km/h. Så jag försökte leta information om hur man skulle kunna omprogramera styrboxen eller helt enkelt ta bort spärren. Sedan här om dan så såg jag besiktningspaprerna och kom ihåg att den skulle gå manipulera spärren igenom att på något sätt koppla bort abs signalen. Så min första tanke var att plocka bort en säkring, men säkringen som gick till abs i motorutrymmet var igenplomberad.. men sedan kom jag på att det sitter säkringar i handsfaket som också går till abs. Så jag tog bort säkringen till abs och a-traktorn gick fortare. Men när jag kommer över 40 på mätaren börjar bilen att rycka kraftigt, men det går fortfarande att gasa på mera. Min fråga är om det kan vara skadligt för motorn att sitta och köra när de rycker väldigt mycket, och jag har funderingar kring hur en ecu fartspärr bryter bilens hastighet?
Tack för svar på förhand😃
Så det du skriver är egentligen att besiktningen borde underkänt din a-traktor ändå?
husseman skrev:
Hehe, bilprovningen lär sig eftersom hur de ska kolla alla dårmappningar. Har man skickat in sin box till de som kan det, så får man intyg o dessa seriösa firmor lär sig BP rätt fort.
Kommer du med nåt härke med luddig dokumentation, så lär du få problem.. ABS säkringar e´ju de första de testar. Men bra att de kollar o personligen skiter ja i om de går i 30 eller 45 . Bara de förbjöds på riktiga vägar, o kunde hålla sig i stan. För de e´fan livsfarliga på landsväg utan väg-gren . Speciellt som urtypen av omogna förare har mer fokus på mobilen än trafiken.
mvh/husse
Growe skrev:
ForsbergEF skrev:
Så när min a-traktor besiktades gick den först inte igenom bess. För att det var för lätt att manipulera spärren igenom att koppla bort abs signalen. Så vi plomberade igen säkringslådan i motorutrymmet. Då gick den igenom besiktningen. Jag ville att epan skulle gå lite fortare eftersom att den var spärrad på 25km/h. Så jag försökte leta information om hur man skulle kunna omprogramera styrboxen eller helt enkelt ta bort spärren. Sedan här om dan så såg jag besiktningspaprerna och kom ihåg att den skulle gå manipulera spärren igenom att på något sätt koppla bort abs signalen. Så min första tanke var att plocka bort en säkring, men säkringen som gick till abs i motorutrymmet var igenplomberad.. men sedan kom jag på att det sitter säkringar i handsfaket som också går till abs. Så jag tog bort säkringen till abs och a-traktorn gick fortare. Men när jag kommer över 40 på mätaren börjar bilen att rycka kraftigt, men det går fortfarande att gasa på mera. Min fråga är om det kan vara skadligt för motorn att sitta och köra när de rycker väldigt mycket, och jag har funderingar kring hur en ecu fartspärr bryter bilens hastighet?
Tack för svar på förhand😃
det du beskriver du gjort nu är att du gjort om din a-traktor till bil. det betyder kort och gott att när polisen stoppar dig och bilen går att köra förtare än 30km/h så ryker traktor kortet. du får åka på rättegång och blir dömd till olovligt körning. bilen får ett förläggande om reggbes och bilen får inte köras från platsen. inte nog med det så står säkert din mamma eller pappa på bilen då blir dom av med sitt körkort och får oxå åka på rättegång och blir dömda för att dom tillåtit dig att köra deras bil. är det värt det? nej exakt det är det inte.. gång nummer 2 du gör samma sak så blir det inte bara olovlig körning utan det blir grov olovlig körning och änne mer straff. då blir det samhällstjänst och sköter du inte den så blir det fängelse i 2månader.
man kan välja att göra rätt eller fel. valet är ditt men mitt råd är att du tänker igenom saker och ting och funderar på om det är värt det för att köra lite fortare? för när du är utan traktor kort i februari och det är -25grader och du sitter på din cykel och cyklar till plugget och fryser röven av dig
Myhran skrev:
husseman skrev:
Hehe, bilprovningen lär sig eftersom hur de ska kolla alla dårmappningar. Har man skickat in sin box till de som kan det, så får man intyg o dessa seriösa firmor lär sig BP rätt fort.
Kommer du med nåt härke med luddig dokumentation, så lär du få problem.. ABS säkringar e´ju de första de testar. Men bra att de kollar o personligen skiter ja i om de går i 30 eller 45 . Bara de förbjöds på riktiga vägar, o kunde hålla sig i stan. För de e´fan livsfarliga på landsväg utan väg-gren . Speciellt som urtypen av omogna förare har mer fokus på mobilen än trafiken.
mvh/husse
Om man missar LGF skylten utefter väg så undrar jag vem det är som sitter och fipplar på mobilen!
Lägg ned attityden! Försök hjälpa istället för att stjälpa! A-traktorerna skall vara lagliga! För våra barns skull!
Vill man vara en fartsyndare som alla oss andra bilkörare så får de köpa en äkta EPA istället!
Då får man ta konsekvenserna med fortkörning istället för olovlig körning!
Lucif3r skrev:
Problemet är inte hur fort du kör, utan hur fort du KAN köra. Om a-traktorn inte är spärrad så räknas det som en bil, oavsett om du kör i 30 eller 130, och det blir konsekvenser av det om du blir stoppad.
Nej, stoppa tillbaka säkringen, puttra runt i 25, och boka ommappning istället.
Brådhis skrev:
Vettemannen skrev:
Myhran skrev:
Jag förstod din fråga men tyckte du hade fått bra svar på den ändå, blir lite less när vuxna människor tycker att vi skall utrota a-traktorer för de ligger i vägen för dem,
Det du kan göra för att få det lagligt är att få boxen omprogrammerad vilket många redan sagt.
Med vänlig hälsning,
Håller med dig, låt Eporna och A-traktorerna vara. Det är bara att vänta på rätt tillfälle så kör man om, jag blir inte irriterad. Dessa fordon är en bra inkörsport till bil och motorvärlden.
/Benny
Instämmer helt här. Dessutom är det iaf härikring inget problem, tvärtom så uppvisar epa/a-traktorfolket normalt sett bra trafikvett här och håller undan så gott det går och svinar inte runt där det stör.
Growe skrev:
Lucif3r skrev:
Problemet är inte hur fort du kör, utan hur fort du KAN köra. Om a-traktorn inte är spärrad så räknas det som en bil, oavsett om du kör i 30 eller 130, och det blir konsekvenser av det om du blir stoppad.
Nej, stoppa tillbaka säkringen, puttra runt i 25, och boka ommappning istället.
iof blir det värre om han kör i 130km/h på 30väg än om han kör 30km/h på samma stället. då läggs det upp på hög och ger ännu ett åtal.
men som sagt om bilen går att köra 300km/h eller 40km/h och bara framförs i 30km/h spelar ingen roll samma straff
husseman skrev:
Hmm, nästan allt dårhus åkande-dvs. man kör sönder fotbollplaner, området runt Besikta (där man förmodligen haft problem med nån bes. av nån mupp H-reg. Nu åker man o skjuter raketer på folk i den lilla byhåla ja bor i.. Detta sker från bilar med mer eller mindre synlig LGF skylt. Sluta att dalta med detta. Sätt åt ungjävlarna, o nu menar ja inte om skiten går i 30 eller 44km/h. Det är attityden när man sitter bakom svarta rutor i en nån fin jävla 4 hjulsdriven bil som Pappa har köpt o man typar den till A-Traktor. De ska bara finnas plats för 2 max. 3 fram. Nåt baksäte får inte finnas... lik förbannat kommer det ut 6 pers..drogade o kaxiga. Samma sak när man åker på en vanlig 80 väg.. mitt i natta. O så ser man blåljus, vad har hänt? Mjo, en A-Traktor har voltat o det finns 5 ambulanser på väg..- hur fan kan en bil(traktor) som bara får frakta 2 ha 5 skadade???
Detta med A-traktorer missbrukas så enormt, så min idé är att de kommer förbjudas, nu e´ja emot förbud, men lite mer skriverier - så har lagstiftaren öppet mål.
mvh/husse
Asså inte för att vara så men vilka gubbar ni är klagar på allt och alla, snälla för ert bästa radera denna sida så ni slipper sitta och klaga på allt och stressa upp er det är farligt i er ålder. Jag har en knapp på min a-traktor jag drar den hur jävla fort jag vill och jag skiter fullständigt vad ni tycker vill bara inte att ni ska få nån hjärtinfarkt man kan ju få det i er ålder. Min går aa runt 300km/h kommit upp till det några gånger och dragit om m0nga bilar jävligt fort så skiter fullständigt vad ni tycker