Köpråd: Sportig bil för max 150000

jaka54
9 mars 2021 · 5 814 Inlägg

Hej!
Håller med! Varför titta på andra märken när det finns Audi S6 ?!
V8 med över 400 hk och stolar/utrymme/komfort i premiumklass!
Skulle själv funder på en sån (men helst inte svart, gillar inte svarta bilar) om jag inte hade "gamle grålle" (Audi 100 Avant 2,0E 1989).
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … k/94529133

dddale
11 mars 2021 · 71 Inlägg

Finns dessa bilar inom min budget? ( 150tkr)
Gissar på att innan jag letat att miltalen är ganska höga. Dyra service'ar inom kort då?

jaka54
11 mars 2021 · 5 814 Inlägg

Hej!
Kolla länken ovan! Audi S6  V10 med över 400hk, nyservad! Visserligen svart (sämsta färgen enligt mig) men en härlig  bil!

dddale
11 mars 2021 · 71 Inlägg

tack för alla tips. uppskattas.. Men då jag kommer köra till 80% av milen stadskörning så känns en bil med en bränslesnålare motor som en bättre lösning..
Borde finnas pigga och komfortabla bilar som inte ruinerar soppakontot..
Och jag förstår givetvis att man styr de lite själv beroende på hur mkt man utnyttjar hk..

Cassius Hobbymekaniker
11 mars 2021 · 470 Inlägg

En S6 C6 med V10 kommer du inte bry dig om bränsleförbrukningen med efter att du fått dra ur den ett par vändor till varvstopp wink

Brutalt mycke bil för pengarna! Men ska kanske inte klassas som "sportig" med tanke på storlek och vikt, även om effekt/vikt förhållandet finns där. smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Blixnabb
11 mars 2021 · 246 Inlägg

Sportig och pigg, kolla på Fiesta ST
Går dessutom att skrämma upp några hk rätt enkelt och billigt, mycket gocart över bilen, grabben på 190 drygt knölar gärna in sig i en sådan

dddale
11 mars 2021 · 71 Inlägg

Blixnabb skrev:
Sportig och pigg, kolla på Fiesta ST
Går dessutom att skrämma upp några hk rätt enkelt och billigt, mycket gocart över bilen, grabben på 190 drygt knölar gärna in sig i en sådan

Bra Tips , Tack!
Har faktiskt tittat på den modellen. Ska kolla om det finns någon i närheten att kika på .

Vilka mods görs då ?

Presidento Of World
11 mars 2021 · 3 332 Inlägg

Opel Corsa opc 192hk är en rolig bil.

Haft en sån och det var riktigt roligt i kurvor men även i 200.

Den är förstås inte rolig som en rs6 eller AMG osv men för priset så är den utmärkt.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Blixnabb
11 mars 2021 · 246 Inlägg

dddale skrev:

Blixnabb skrev:
Sportig och pigg, kolla på Fiesta ST
Går dessutom att skrämma upp några hk rätt enkelt och billigt, mycket gocart över bilen, grabben på 190 drygt knölar gärna in sig i en sådan

Bra Tips , Tack!
Har faktiskt tittat på den modellen. Ska kolla om det finns någon i närheten att kika på .

Vilka mods görs då ?

Ny programvara lockar fram ca 220hk för ett par tusenlappar
insug + ic + avgas + decat så landar vi på runt 250hk
Kolla ex Pumaspeed , Peron osv

spillolja
12 mars 2021 · 4 044 Inlägg

Den A6 som jaka54 länkar till är en pengaslukare, kolla upp vad skatt och försäkring kostar, ser dock att det är en direktinsprutare med dubbla HT-pumpar så bränsleförbrukingen kan ändå hamna på en acceptabel nivå (troligen  bättre bränslekonomi på 98 istället för 95 oktan)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Cassius Hobbymekaniker
12 mars 2021 · 470 Inlägg

Presidento skrev:
Opel Corsa opc 192hk är en rolig bil.

Haft en sån och det var riktigt roligt i kurvor men även i 200.

Den är förstås inte rolig som en rs6 eller AMG osv men för priset så är den utmärkt.

Just Corsa OPC la Opel väldigt mycke energi på att optimera väghållningen på. Dom spenderade en hel del tid på bl a Nurburgring med vana racing förare för att få till en bra kompromiss!

Körglädje lär en sådan ge! Säkerkligen detsamma med en Fiesta ST. Frågan är om inte Polo GTI också ska nämnas i samma sammanhang i så fall? Sen finns ju storleken större, Focus ST, Astra OPC, Golf GTi.

Finns ju även Subaru WRX för de pengarna, lite törstigare dock.

Senast redigerat av Cassius (12 mars 2021)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
spillolja
12 mars 2021 · 4 044 Inlägg

En Polo R  borde inte göra er besviken om man vill ha något potent
https://www.blocket.se/annons/stockholm … n/93166809

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
bbellman Retarded or just Overjoyed
12 mars 2021 · 353 Inlägg

Svårt att slå "bang for the buck" med en corvette C5.
Det som eventuellt avviker lite från dina krav är väl komforten men tror inte att komforten i en polo eller fiesta är så mycket att hurra för heller.
Finns med både manuell och auto.
LS1 är en av världens mest driftsäkra motorer och går den sönder så är reservdelar billigt.
Kaross i plast och allt annat i alu = ingen rost.

Kommentarer som "gubbil", "töntig" osv. följer dock med på köpet. Men svårt att hitta en bil med liknande prestanda i den prisklassen. snabbare än M3 e46, går jämnt med mercedes A45 och liknande.

Skoda Superb "Laurin Klement" (2018)
Cassius Hobbymekaniker
12 mars 2021 · 470 Inlägg

bbellman skrev:
Svårt att slå "bang for the buck" med en corvette C5.
Det som eventuellt avviker lite från dina krav är väl komforten men tror inte att komforten i en polo eller fiesta är så mycket att hurra för heller.
Finns med både manuell och auto.
LS1 är en av världens mest driftsäkra motorer och går den sönder så är reservdelar billigt.
Kaross i plast och allt annat i alu = ingen rost.

Kommentarer som "gubbil", "töntig" osv. följer dock med på köpet. Men svårt att hitta en bil med liknande prestanda i den prisklassen. snabbare än M3 e46, går jämnt med mercedes A45 och liknande.

Och inte att förglömma, så är det en "riktig" sportbil wink Inte en GTi bil eller "sportig" bil!

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
amazinjoey
12 mars 2021 · 1 139 Inlägg

Saab 9-3 aero 2.8T eller turbo  x

dddale
13 mars 2021 · 71 Inlägg

Cassius skrev:

Presidento skrev:
Opel Corsa opc 192hk är en rolig bil.

Haft en sån och det var riktigt roligt i kurvor men även i 200.

Den är förstås inte rolig som en rs6 eller AMG osv men för priset så är den utmärkt.

Just Corsa OPC la Opel väldigt mycke energi på att optimera väghållningen på. Dom spenderade en hel del tid på bl a Nurburgring med vana racing förare för att få till en bra kompromiss!

Körglädje lär en sådan ge! Säkerkligen detsamma med en Fiesta ST. Frågan är om inte Polo GTI också ska nämnas i samma sammanhang i så fall? Sen finns ju storleken större, Focus ST, Astra OPC, Golf GTi.

Finns ju även Subaru WRX för de pengarna, lite törstigare dock.

En wrx hade ju smakat mumma, trevligt med fyrhjulsdrift på vintern oxå.. Ska oxå kollas upp!

Off
13 mars 2021 · 101 Inlägg

spillolja skrev:
Den A6 som jaka54 länkar till är en pengaslukare, kolla upp vad skatt och försäkring kostar, ser dock att det är en direktinsprutare med dubbla HT-pumpar så bränsleförbrukingen kan ändå hamna på en acceptabel nivå (troligen  bättre bränslekonomi på 98 istället för 95 oktan)

Först och främst så är det en S6 och inte en A6.

Jämför man bilarna du äger och ägt (de som du lagt in på ditt garaget-konto) så förstår jag att du anser en S6:a vara en pengaslukare. MEN, alla sportiga bilar slukar pengar. De där S6:orna slukar dock ganska lite pengar i relation till vad man får för pengarna. Och är det nåt vi på garaget vill kasta våra pengar på så är det väl bilar smile

Sen vill jag också säga att det är inte för dyrt med roliga bilar, det är inkomsten som är för liten! Skaffa en högre inkomst istället för en billigare bil så blir livet roligare wink

spillolja
13 mars 2021 · 4 044 Inlägg

Off skrev:

spillolja skrev:
Den A6 som jaka54 länkar till är en pengaslukare, kolla upp vad skatt och försäkring kostar, ser dock att det är en direktinsprutare med dubbla HT-pumpar så bränsleförbrukingen kan ändå hamna på en acceptabel nivå (troligen  bättre bränslekonomi på 98 istället för 95 oktan)

Först och främst så är det en S6 och inte en A6.

Jämför man bilarna du äger och ägt (de som du lagt in på ditt garaget-konto) så förstår jag att du anser en S6:a vara en pengaslukare. MEN, alla sportiga bilar slukar pengar. De där S6:orna slukar dock ganska lite pengar i relation till vad man får för pengarna. Och är det nåt vi på garaget vill kasta våra pengar på så är det väl bilar smile

Sen vill jag också säga att det är inte för dyrt med roliga bilar, det är inkomsten som är för liten! Skaffa en högre inkomst istället för en billigare bil så blir livet roligare wink

Självklart, jag kan nog skaffa något flådigt om jag vill, bor i en 2:a med "diskbänk"  skulle jag välja en 1:a med kokplatta så kanske något ännu flådigare, har varit hos en husbyggfirma och fått offert på en villa med tomt för åtskilliga miljoner, alla har ju sina prioriteringar, men skulle jag få låna det som behövs så sätter jag igång, men då kanske man får nöja sig med en Rostig Skoda på garageuppfarten, men å andra sidan ett garage så man man meka med liket wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Rikard_Persson NISMO <3
13 mars 2021 · 1 077 Inlägg

Kolla på Nissan 350z! Den får du för budgeten och du bör ha pengar över till några roliga mods smile
Då får du en bil som både låter gott och går riktigt bra.

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Off
13 mars 2021 · 101 Inlägg

spillolja skrev:

Off skrev:

spillolja skrev:
Den A6 som jaka54 länkar till är en pengaslukare, kolla upp vad skatt och försäkring kostar, ser dock att det är en direktinsprutare med dubbla HT-pumpar så bränsleförbrukingen kan ändå hamna på en acceptabel nivå (troligen  bättre bränslekonomi på 98 istället för 95 oktan)

Först och främst så är det en S6 och inte en A6.

Jämför man bilarna du äger och ägt (de som du lagt in på ditt garaget-konto) så förstår jag att du anser en S6:a vara en pengaslukare. MEN, alla sportiga bilar slukar pengar. De där S6:orna slukar dock ganska lite pengar i relation till vad man får för pengarna. Och är det nåt vi på garaget vill kasta våra pengar på så är det väl bilar smile

Sen vill jag också säga att det är inte för dyrt med roliga bilar, det är inkomsten som är för liten! Skaffa en högre inkomst istället för en billigare bil så blir livet roligare wink

Självklart, jag kan nog skaffa något flådigt om jag vill, bor i en 2:a med "diskbänk"  skulle jag välja en 1:a med kokplatta så kanske något ännu flådigare, har varit hos en husbyggfirma och fått offert på en villa med tomt för åtskilliga miljoner, alla har ju sina prioriteringar, men skulle jag få låna det som behövs så sätter jag igång, men då kanske man får nöja sig med en Rostig Skoda på garageuppfarten, men å andra sidan ett garage så man man meka med liket wink

Man kan bo i en bil men man kan inte rejsa med ett hus! big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang