Läcker in vatten

Takiidaa
29 januari 2007 · 118 Inlägg

Tjena...
Har köpt en Volvo 740 för några dagar sen och började genast fixa, städa m.m.
När jag går igenom bagageutrymmet så ser jag att undersidan av hela bagageluckan och hela golvet i bagageutrymmet är blött, blir lite fundersam och tar ut allt i hela utrymmet, matta, reservhjul, ja rubbet.
Sen går jag vidare och plockar ut alla plast mattor på golvet inuti bilen och märker att det är genomblött på golvet vid föraren och  passagerarplatsen bakom.

Är osäker men sitter det dreneringsslangar i b-stolpen (eller vad de heter) som kanske läcker?
Någon som har haft samma problem som kan förklara vad de e?

// David

Senast redigerat av Takiidaa (17 februari 2007)

Volvo_Mannen Volvoskadad
29 januari 2007 · 6 017 Inlägg

ja kolla slangarna,men golvet kan vara rosthål, hade ett "ganska" stort hål vid förarplatse
listerna till dörarrna kanske är slut?

Jonas
Knerten Metallica or die
29 januari 2007 · 108 Inlägg

kolla listen runt luckan, de är fel på min o ett par polares bil. prova att dra upp listen lite och spola vatten, håller det tätt så har du hittat läckan.

Xuri One Man Clan
29 januari 2007 · 4 287 Inlägg

plåten framför främre domkraftsfäste brukar ge sig på 740..min 740 -87:a hade 2 stora på på varje sida och var väldigt blöt i mattan ...dom brukar ge sig i reservhjulsbaljan också för den delen ... hade nog kollat på de ..annars kan de vara torkardiket som  är täpt så vatten rinner in via kupefläkten

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Moser .-ϻΘϨƎЯ
29 januari 2007 · 1 313 Inlägg

om det är blött vid förarsidan och blött i baksätet och inte blött på passagerar sidan fram så är det garanterat venelationsluckan nere till höger på förarsidan som läcker in vatten, täta igen den me silikon och ta ur inrednigen å torka upp mattorna ordenkligt så ska nog det problemet vara borta!!.. hade de problemet när ja hade 740, så jag gjorde så här, hade bilen i 3 år och blev aldrig blött efter det!

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
Sandman
30 januari 2007 · 873 Inlägg

volvo744 skrev:
om det är blött vid förarsidan och blött i baksätet och inte blött på passagerar sidan fram så är det garanterat venelationsluckan nere till höger på förarsidan som läcker in vatten, täta igen den me silikon och ta ur inrednigen å torka upp mattorna ordenkligt så ska nog det problemet vara borta!!.. hade de problemet när ja hade 740, så jag gjorde så här, hade bilen i 3 år och blev aldrig blött efter det!

Var det första jag tänkte på när det läckte in i min 740 på samma ställe också.

Men det visade sig vara ett rosthål rakt igenom torpedväggen.

Whoops!

Don't get mad, get even.
timebandit
30 januari 2007 · 205 Inlägg

När jag hade läckage in i bagagen på min 740 Sedan så läckte det på flera ställen.
Rev bort mattan och såg en del hål. Tätade igen... Läckte ändå. Bagluckan satt tydligen lite skevt samt att listen runt bakluckan inte höll tätt (sliten).
Även så läckte det in genom bakljusen. Det sitter en packning på dem som torkar ut och spriker å blir tunn... Ta loss dem å lägg silikon runtom på packningen å tryck dit dem igen smile

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2
Fiddey
31 januari 2007 · 98 Inlägg

Har samma problem på min 740. har inte hunnt fixa det ennu pga att jag inte har nått garage men jag slängde in 2 torrbollar, en inne i bilen och en i bagagen. knappt fuktigt längre. men som sagt fixa det snabbt innan det börjar mögla i bilen!

Det man inte kan får man lära sig!
Mr_Joz
31 januari 2007 · 4 Inlägg

har samma problem i min , fast det är en 940 .
Blir blött på förar sidan. golvet.  Hittar inte felet. hmm

// Mr_Joz
Volvo_Mannen Volvoskadad
1 februari 2007 · 6 017 Inlägg

Mr_Joz skrev:
har samma problem i min , fast det är en 940 .
Blir blött på förar sidan. golvet.  Hittar inte felet. hmm

kan vara ett liiitet hål i golvet som du inte ser, du kan ju prova att skrapa under bilen framför domkraftsbalken

Jonas
Sandman
1 februari 2007 · 873 Inlägg

volvo__mannen skrev:

Mr_Joz skrev:
har samma problem i min , fast det är en 940 .
Blir blött på förar sidan. golvet.  Hittar inte felet. hmm

kan vara ett liiitet hål i golvet som du inte ser, du kan ju prova att skrapa under bilen framför domkraftsbalken

Ja.
Eller göra som jag och blåsa över hela karossen samt underedet med högtrycksvätt och därmed lätta bilen på 20kg rost.
Den bilen är redo för STCC snart.


Annars kan det väl tänkas läcka ifrån värmepaketet?
Fast du hade nog sett om det droppat vatten.

Don't get mad, get even.
Takiidaa
1 februari 2007 · 118 Inlägg

Hej, var ute i garaget precis och la mig under bilen och kikade lite och la märket till ett hål i balken under förarplatsen som var va ca. 2 cm i diameter.
Kan det vara därifrån det kommer in vatten som gör att hela golvet blir jätte blött?

// David

Volvo_Mannen Volvoskadad
1 februari 2007 · 6 017 Inlägg

Takiidaa skrev:
Hej, var ute i garaget precis och la mig under bilen och kikade lite och la märket till ett hål i balken under förarplatsen som var va ca. 2 cm i diameter.
Kan det vara därifrån det kommer in vatten som gör att hela golvet blir jätte blött?

// David

svar: Ja!

eftersom mattan mot golvet är skummgummi så drar den åt sig mycket vatten, så riv ut mattan till plåten och torka ur den och kolla om hålet kan vara större, min hade nåra cm hål men blev stort efter skrapande. sen är det bara att kapa till en plåt och svetsa dit.

Senast redigerat av volvo__mannen (1 februari 2007)

Jonas
Takiidaa
4 februari 2007 · 118 Inlägg

svar: Ja!

eftersom mattan mot golvet är skummgummi så drar den åt sig mycket vatten, så riv ut mattan till plåten och torka ur den och kolla om hålet kan vara större, min hade nåra cm hål men blev stort efter skrapande. sen är det bara att kapa till en plåt och svetsa dit.

Okej, men har tatt ut alla mattor invändigt och hittar inget hål.
Måste det vara ett hål igenom hela karossen eller räcker det att det kommer in balken och sen suger matterna åt sig vattnet genom golvet?
För det e blött vid alla 4 platserna i bilen på golvet och jag vet att det är hål i balkarna!

Tacksam för svar // David

SooLo
4 februari 2007 · 110 Inlägg

Kan vara kylarvätskan som läcker. Den läckte på min förra 745 o de rann ner till fötterna på föraren...

Have a good time, all the time!
Takiidaa
4 februari 2007 · 118 Inlägg

SooLo skrev:
Kan vara kylarvätskan som läcker. Den läckte på min förra 745 o de rann ner till fötterna på föraren...

Det är ju blött/fuktigt på de 3 passagerarplatserna oxå!?

men om det nu skulle läcka kylarvätska, vart hade det runnit ifrån då?
För det har sett ut som om det är blött upp bakom gaspedalen?

Sandman
4 februari 2007 · 873 Inlägg

Om det kommer tillräckligt mycket vatten fram så rinner det bak när man kör så att det ser ut som om det läckt på de andra platserna med.

När det forsade in vatten på golvet vid främre passagerare fördelade sig det vattnet snabbt över samtliga platser och lade sig i de kupade mattorna.


Men sedan den här årstiden är det lite fuktigt på alla platser ändå pga att folk är dumma och inte slår av snön från skorna om man inte påminner dem varje gång wink

Don't get mad, get even.
Sandman
4 februari 2007 · 873 Inlägg

Takiidaa skrev:
men om det nu skulle läcka kylarvätska, vart hade det runnit ifrån då?
För det har sett ut som om det är blött upp bakom gaspedalen?

Tror jag skrev tidigare att det kunde vara värmepaketet.
Om det är det som läcker eller någon anslutning kan det ju droppa ner kylarvätska och mynna ut vid pedalerna.

Don't get mad, get even.
Takiidaa
11 februari 2007 · 118 Inlägg

Va ute i garaget precis och drog u den tjocka skumgummitmattan där bak och den va skit blöt!
Men det såg mer ut som olja för och det va lite halare när man gned fingrarna med de och det smaka lite sött när jag tog de på tungan?

Vad kan de vara??????? Behöver verkligen hjälp!

Robban-vr6
11 februari 2007 · 159 Inlägg

smakar de söt så ere me säkerhet glykol vatten.

edit,
om de kommit glykolvatten vid pedalerna så e det säkert värmepaketet som börjar säga upp sig,

Senast redigerat av Robban-vr6 (11 februari 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang