Nej inte mera svetsande

DennisCA
12 maj 2021 · 264 Inlägg

Besiktningsmannen gillar hitta rosthål på bilen... Vid bakhjulen på min Yaris från 2007. Det ska svetsas, inte mycket annat för det, synd det inte bara går att byta hela delen.

Jag tänkte prova själv, har svetserfarenhet men inte riktigt på bilar. Man ska plocka ut mattorna har jag läst, men jag undrar också över de här slangarna som går nära, borde täckas över med nånting eldfast.

Jag funderar ifall jag borde köra med TIG istället för MAG egentligen för det ger mindre stänk. Men HF starten på tigsvetsen ger mig bekymmer, räcker det att ta löst batteriet eller vad bör man göra om man inte vill skada datorn? Har lift-arc men är inte vidare bra på att svetsa med det...


https://i.imgur.com/IqM5Vr8.png

https://i.imgur.com/qJtMENG.jpg

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
johanbrolin
12 maj 2021 · 108 Inlägg

Hej,

Allt som kan brinna ska plockas bort alternativt skyddas. När jag lagade golvet på en tog jag bort mattan och baksäte på innsidan. På utsidan hade jag inga rör eller slangar så jag fläskade på med migen. Koppa bort batteripolerna från batteriet. Det är inte kul att svetsa i rost, se till att slipa rejält rent smile

Stora fötter - Stora skor
Low
12 maj 2021 · 3 327 Inlägg

Hur kan en bil se ut så från 2007?!?

Herrejösses..

DennisCA
12 maj 2021 · 264 Inlägg

Mycket åkande (snart över 400,000km), dålig konstruktion? Slarvat med rostkyddet (jo...)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
MrCrankyface
12 maj 2021 · 461 Inlägg

Kan definitivt hålla med om att ta ut inredningen ovanför där du ska svetsa.
Värmen letar sig igenom väldigt fort och kan antända tyg, diverse rostskyddsmassor och så vidare.
Nackdelen med TIG är att den vill ha det VÄLDIGT rent för att funka bra, MIG/MAG är lite mer förlåtande även om det kan sprätta lite.
Skydda slangar med nerblötta trassor så ska inte lite sprättande vara några problem.
Ha gärna tryckluft i närheten för att kyla ner där du svetsat.
Med tanke på hur grov rosten ser ut kan du behöva kapa en hel del för att komma till frisk plåt, mycket rost kan gömma sig under underredsmassan.

Senast redigerat av MrCrankyface (12 maj 2021)

Volvo Amazon "131" (1965)
Utmarks-Loke
12 maj 2021 · 5 898 Inlägg

Low skrev:
Hur kan en bil se ut så från 2007?!?

Herrejösses..

Japanska bilar. Bra mekaniskt, men dåligt rostskydd. Det var sant på 80-talet och det är sant fortfarande.

Jag skulle nog också försöka skydda bromsslangen med våta trasor. Den ser så rutten ut så börjar man riva i den så går det hål någonstans och sedan bara eskalerar det.

Börja med att slipa bort rosten som sagt, med roterande stålborste kanske. Eller bläster om det finns. När man ser hur illa det egentligen är kan man börja fundera vad man skall göra.

zzr94092
12 maj 2021 · 4 412 Inlägg

Börjar du att knacka på den rosten så kommer det att mycket större jobb,skrota/sälj  bilen istället..

torsen
12 maj 2021 · 7 302 Inlägg

Low skrev:
Hur kan en bil se ut så från 2007?!?

Herrejösses..

Usch!
Skrämmande!
Tur det inte är jag som ska lappa ihop eländet.
Här ser man betydelsen av rostskyddsbehandling när bilen är ny och efter ett par år.
Mannen som tog ut min Suzuki Jimny -06 ny lät kosta på den en dyr/omfattande rostskyddbehandling för över 7.000:- år 2006.
Därefter en liknande behandling ett par år senare.
Min bil har dessutom tillbringat sina första 10 år i Norrlands inland.
Nu terrängkörd i 5 år men fortfarande inga rostangrepp.
Men rejält kladdigt på och runt länkarmar och panhard- och styrstag samt deras infästningar.
Jag aktar mig noga att högtryckstvätta så att rostskyddet avlägsnas.
Högtryck endast i hjulhus med innerskärmar av plast.

Problemet här blir väl, som för Citroenister, att hitta någon stans att sätta jordklämman haha!

DennisCA
12 maj 2021 · 264 Inlägg

Det är inte så roligt att läsa sådana kommentarer, ibland undrar man om vissa skriver så för att få en att må sämre än vad som behövs inför det stundande arbetet, kanske det är roligt att jäklas lite med den som redan ligger? Men det är jobbigt nog som det är och den här bilen måste helt enkelt lappas. Sälja eller skrota finns det inte rum för nu.

Senast redigerat av DennisCA (12 maj 2021)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
MrCrankyface
12 maj 2021 · 461 Inlägg

Det går alldelles utmärkt att lappa sånt där, oroa dig inte men var noggrann när du gör rent och skydda utsatta ytor så kommer det gå utmärkt. smile

Volvo Amazon "131" (1965)
jaka54
12 maj 2021 · 5 846 Inlägg

Hej!
Det såg inte bra ut! Ser ut som om hela underredet saknar rostskydd?!
Hade det varit min bil så hade jag först tagit vinkelslip och kapat bort så mycket som möjligt av all gravrost tills frisk plåt syns! Och när det ser ut som på dina bilder är rostangreppen alltid större än det som syns!
När du fått bort all gravrost  skulle jag göra mallar av papp (brukar ta Kellogs flingpaket) och rita av dessa på 1,2mm plåt och sedan anvämda MIG svets.
Att använda TIG är bökigt om man ligger under bilen!  Som de andra sagt så gäller det att ta bort allt eldfängt innan du börjar svetsa i durken och lossa en pol på batteriet!

Senast redigerat av jaka54 (12 maj 2021)

Lucif3r
12 maj 2021 · 2 244 Inlägg

Mja, jag skulle nog satsa på grövre plåt än 1.2mm... 1.5-2mm känns mer lämpligt i en bärande del.

Nickeboii
12 maj 2021 · 762 Inlägg

Det där ser ut att gå att lösa ganska enkelt. Gör som tidigare inlägg och börja med att ta bort det som kan ta eld i närheten av ställena där du svetsar, ex. Inredning samt eventuell ljudisolering om det finns någon. Sen bör du även kolla så att du inte kapar i någon kabel. Kan bli tråkigt om man råkar kapa av någon viktig kabel.

Sen ser jag att du har frågat angående rören/slangarna på bilderna. I och med att de går ut på bärarmarna skulle jag anta att det är bromsslangen samt handbromskabeln. DVS inte hela världen att byta om det skulle hända något, men bromsslangen (gummislangen på bilden) är bra att skydda, dels mot svets men också så att du inte råkar kapa i den. smile

Annars är det bara att kapa så att du har frisk plåt att svetsa i och sedan ersätta den. Förslagsvis så mäter du den gamla plåten och sätter dit en av samma tjocklek. Sen är det även bra att använda spruta på en svetsbar primer på den nya plåten så att den inte rostar från insidan, rostar fort när det väl får fäste. Om du har möjlighet spruta gärna på/in rostskydd på insidan. Utsidan är lättare att rostskydda, men se till att spruta/måla på något som håller. Och när allt är klart så smetar du på lite underredsmassa.

Det är en en del jobb och tar lite tid, men det är inte så svårt. Öva gärna på lite småbitar innan du ger dig på att svetsa på bilen, så att du kommer in i det och får bra inställningar på svetsen. I och med att du hade svetsat sen innan så tror jag att det går fint. smile

Senast redigerat av Nickeboii (12 maj 2021)

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Low
12 maj 2021 · 3 327 Inlägg

DennisCA skrev:
Det är inte så roligt att läsa sådana kommentarer, ibland undrar man om vissa skriver så för att få en att må sämre än vad som behövs inför det stundande arbetet, kanske det är roligt att jäklas lite med den som redan ligger? Men det är jobbigt nog som det är och den här bilen måste helt enkelt lappas. Sälja eller skrota finns det inte rum för nu.

Jag Blev förvånad hur mycket det var på en 07a. Men om den har gått 40k mil så tar jag hatten av.

Det fixar fixar du lätt. Det renoveras bra mycket värre saker än det. Det är bara de som har tummen mitt i handen som tycker man ska skrota bilen!

jaka54
12 maj 2021 · 5 846 Inlägg

Hej!
1,2mm plåt till bottenplattan , betydligt grövre till bärande delar som syns på bilden!

torsen
12 maj 2021 · 7 302 Inlägg

zzr94092 skrev:
Börjar du att knacka på den rosten så kommer det att mycket större jobb,skrota/sälj  bilen istället..

Skulle också överväga sälja eller skrota.

DennisCA
14 maj 2021 · 264 Inlägg

Det blir mycket svårare än jag tror.

Jag svetsade rost igår vid tröskeln, kapade bort och passade in ny plåt och punktade (helsvetsat dock) och det var inte lätt att komma åt under fast det var på ett ställe man kom åt mycket enklare. Ser inte att det är möjligt för mig att fixa detta själv utan billyft, hade jag haft en sån hade det varit görbart tror jag, men med bara bilramper ser inte detta ut som det kommer gå, för lite rum att jobba.

Jag ska ta bilen till min lokala verkstad och se vad han tycker och om han kan säga vad det kan kosta. Blir det för dyrt får jag väl tänka på en ny bil...

Väldigt otrevlig överraskning. Bilen har alltid varit i bra skick förutom rost vid tröskeln, rosten har grott där och man har inte sett det före det var väldigt avancerat.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
19 maj 2021 · 264 Inlägg

Visade åt verkstan igår och han förstod inte vad uppståndelsen var över, vad är det för snack om att skrota bilen för det där tyckte han. Bort med rosten och svetsa ny metall det blir som nytt med några timmars jobb. Så han lät positivt inställd iallafall.

Så nästa vecka lämnar jag in den, bör fixas på en dag.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
spillolja
19 maj 2021 · 4 058 Inlägg

Sen på med tunnflytande rostskydd, annars kommer det snart att finnas minst lika mycket rost som det finns nu
https://www.motonet.fi/fi/tuote/607000/ … oja-500-ml
ser ut som en rikstäckande kedja i Finland, kostar minst det dubbla i Sverige
kan inte förstå varför det ska vara så dyrt på vissa saker i Sverige

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
DennisCA
19 maj 2021 · 264 Inlägg

Har köpt 5 liter Dinitrol ML i helgen just från Motonet. Ska gå igenom båda bilarna i sommar.

Besiktningsgubben sade lägg dinitrol ml överallt (nå nästan), låt det torka nån dag och lägg underredsmassa av något slag. Men har hör tman kan skippa underredsmassan om man istället kör med ML applikation varje år. Fast jag vet inte, om det är bättre med underredsmassa som nu skyddar mot sten och sånt som sliter bort rostskyddet.

edit: denna köpte jag, ska också fixa en rostskyddsspruta
https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000854 … osuoja-5-l

Senast redigerat av DennisCA (19 maj 2021)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang