Skoda Oktavia 2.0 - Svänghjul?

Hunted Jackass
15 september 2022 · 796 Inlägg

Har köpt en Octavia Scout 2.0 tdi för ett tag sedan, den vibrerar ganska häftigt när jag drar på och i högre motorvägshastighet, upplever att det kommer höger framifrån.

Står den på tomgång hörs ingenting, det kommer bara vid hård belastning eller vid högre varv med växel i.

Är det det här beryktade dubbelmassesvänghjulsproblemet som alla åker på som nu drabbat mig eller kan det vara något annat?

Hade en passat 2.0 tdi tidigare den "ryckte/tappade greppet" under acceleration när svänghjulet var dåligt på den.  Upplever inte att den här gör det.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
uhlin
15 september 2022 · 2 834 Inlägg

Vore det svänghjulet borde det väl höras på tomgång också.... Rätta mig nån om jag har fel.

Jag skulle kolla upp motorfästen och även fästen till växellåda till att börja med.

torsen
15 september 2022 · 7 274 Inlägg

Jag har haft en bil med defekt dubbelmassesvänghjul.
Det "slog" i kraftöverföringen vid start samt när jag växlade.
Kostnaden för byte svänghjul var ohemul.
Försäkringsbolaget ville inte ta det på maskinskadedelen.
Land Rover ville inte ta det som goodwill.
Bilen ungefär 4 år och drygt 4.000 mil.
Sålde bilen till en bilhandlare.

Hunted Jackass
15 september 2022 · 796 Inlägg

uhlin skrev:
Vore det svänghjulet borde det väl höras på tomgång också.... Rätta mig nån om jag har fel.

Jag skulle kolla upp motorfästen och även fästen till växellåda till att börja med.

Tack för svaret, jag tycker fjädringen på ena sidan fram var oerhört svampig, kollade nu dämparen är helt blöt och fjädern är brusten så inte otrolig om denna bilen fått sig en rejäl smäll ngn gång och då även fästet till lådan eller motorn.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Hunted Jackass
15 september 2022 · 796 Inlägg

torsen skrev:
Jag har haft en bil med defekt dubbelmassesvänghjul.
Det "slog" i kraftöverföringen vid start samt när jag växlade.
Kostnaden för byte svänghjul var ohemul.
Försäkringsbolaget ville inte ta det på maskinskadedelen.
Land Rover ville inte ta det som goodwill.
Bilen ungefär 4 år och drygt 4.000 mil.
Sålde bilen till en bilhandlare.

Den här är helt ljudlös när jag genomför växlingarna, bara vid hårt gaspådrag det vibrerar.

Har kollat och ett kitt för att bygga om till enkelmasse skulle kosta mig 4500 ungefär, men förmodligen hutlöst drygt arbete.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Mossan1
15 september 2022 · 2 871 Inlägg

Det beskrivs INTE ett typiskt symptom för dåligt dubbelmassesvänghjul.

Det är främst OLJUD på tomgång, darrande kopplingspedal och troligen också åtföljt lite svårt dragläge/växlande.

Jag hade absolut kollat över framvagnen, avgasfästen och motorfästen.

Hunted Jackass
18 september 2022 · 796 Inlägg

Mossan1 skrev:
Det beskrivs INTE ett typiskt symptom för dåligt dubbelmassesvänghjul.

Det är främst OLJUD på tomgång, darrande kopplingspedal och troligen också åtföljt lite svårt dragläge/växlande.

Jag hade absolut kollat över framvagnen, avgasfästen och motorfästen.

Tack, ingen av dessa symptom så då utgår jag ifrån med att det är något med framvagnen som orsakat ljudet.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
John-T
16 januari · 2 Inlägg

Hunted skrev:
Tack, ingen av dessa symptom så då utgår jag ifrån med att det är något med framvagnen som orsakat ljudet.

Hittade du felet? Vad var det? Har nämligen en scout som har exakt dom här symptomen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 januari · 13 765 Inlägg

John-T skrev:

Hunted skrev:
Tack, ingen av dessa symptom så då utgår jag ifrån med att det är något med framvagnen som orsakat ljudet.

Hittade du felet? Vad var det? Har nämligen en scout som har exakt dom här symptomen.

kolla inre drivaxelknuten..  det brukar göra att det vibrerar när men belastar .. kan bli välditt konstiga.. men det känner man om man håller handen vid axeln och vrider hjulet fram och tillbaka då brukar man känna att man har ett relativt stort glapp i inre knuten. 

väldigt vanligt fel på tex  volvo v70n  riktigt tråkiga blir dom när man lägger belastnig och det börjar vibrera..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
John-T
16 januari · 2 Inlägg

Growe skrev:
kolla inre drivaxelknuten..  det brukar göra att det vibrerar när men belastar .. kan bli välditt konstiga.. men det känner man om man håller handen vid axeln och vrider hjulet fram och tillbaka då brukar man känna att man har ett relativt stort glapp i inre knuten. 

väldigt vanligt fel på tex  volvo v70n  riktigt tråkiga blir dom när man lägger belastnig och det börjar vibrera..

Det som är konstigt är att kopplingen började också krångla i samma veva. Har mest troligt inre läckage i slavcylindern då jag bytt huvudcylindern idag. Så skulle gärna hittat felet som ger vibrationerna vid gaspådrag innan jag skickar bilen på verkstad för byte av koppling. Så man vet att den blir bra sen. Men känns som att det kan vara en inre Drivknut tänkte inte på att kolla det idag när jag hade bilen på lyften.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang