Tjena alla!
Provar att lägga upp mitt projekt som jag hållt på med i ungefär 1,5 år under tiden jag studerat på högskola.
Förhoppningsvis kommer även detta inlägg att hjälpa andra som står inför den branta inlärningskurvan som krävs för att ta sig an ett projekt av den här magnituden.
Bilen i fråga är en BMW E46 328Ia coupe som hade vid köp fått en manuell konvertering som var riktigt bra gjord.
För att läsaren ska få en tydlig tidslinje om vad som skett i vilken ordning och vart man stött på patrull, kommer inläggen gå från först jag köpte bilen och sedan i fallande ordning tills idag. Uppdateringar kommer ske allt eftersom jag får tid och lust.
Jag kommer även efter bästa förmåga delge vad mina tankar varit och vad som motiverat mina beslut.
Innan vi börjar tänker jag ge en återblick om hur jag planerat projektet. Detta avsnitt kan vana bilbyggare skippa eller skumma igenom. Är du som läsare däremot ny gällande större projekt så råder jag er att läsa.
Sedan tidigare har jag haft viss erfarenhet av bilar, maskiner och annat. Uppvuxen på en gård har jag fått mycket kunskap om mekanik och annan praktisk kunnande. Mitt första projekt, vilket var en epa traktor gick in så bra då jag tog upp ett alldeles för stort projekt kopplat till min tid, motivation och relativt låga erfarenhet. Projektet dog efter att jag började med karossarbetet och insåg att det skulle krävas otroligt mycket tid för att färdigställa.
Ett av de senare projekten var en vanlig bondtrimmad 940 där jag bytte kamaxel och renoverade motorn i begränsad omfattning. Detta gav mig motivationen och självsäkerheten att ta mig an ett större projekt. Efter en undersökning av marknaden samt om det fanns några i min vänkrets som gjort liknande projekt, bestämde jag mig för att köpa en bmw som redan innan var ett projekt som förra ägaren tröttnat på.
Vad är det då jag vill ha sagt med min självbiografi?
Jo, under alla de projekt som jag läst på garaget så har ett återkommande tema varit bristen på motivation, (vilket även kan beskrivas som bristen på självdiciplin) varit en stor del till varför ett projekt har misslyckats eller stannat av helt.
Innan jag påbörjade projektet utgick jag från det teoretiska ramverket "förändringsprocesser" som efter lite bearbetning gick att applicera för mina ändamål.
I kort så för att uppnå en förändring av något slag behöver man ha bra koll på vad man har för resurser, vilken kompetens man har inom området, att man har en tydlig vision om vad som ska göras och till sist men absolut inte minst: motivation.
I kort så ser formeln ut något såhär:
Resurser + Kompetens + Vision + Motivation = Förändring
Resurser
Redan sedan innan visste jag vilka resurser jag hade. Ett garage (även om det är samma temperatur inne som ute...) med god tillgång till verktyg. Jag hade vänner som var kunniga i ämnet och som kunde bistå med sin kompetens om jag skulle behöva den. Även detta forum var att se som en resurs då mycket information finns här.
Kompetens
Eftersom jag sedan innan hade en viss erfarenhet med motor och användandet av verktyg sedan innan räknade jag min kompetens som hyfsat god innan jag började. Jag min kompetens varit mindre är det mycket möjligt att den branta inlärningskurva jag stötte på, mer hade känts som en inlärningsvägg. Dessutom där min kompetens brister kan jag nyttja mina vänner samt forum som en resurs.
Vision
Jag tyckte själv att jag hade en tydlig vision i början. Men det man måste vara medveten om är allteftersom parametrar ändras och man lär sig mer så kommer planen att behöva uppdateras och kanske rentutav ändras. Men att göra överblicksplanen så pass generell att den inte förändras, min huvudrubrik för planen var: Jag ska turbokonvertera och renovera min E46 coupe samt göra den laglig. Denna rubrik bryter man sedan ned genom att ställa frågan Hur? Vad behöver jag göra för att uppnå målet?
Jag kom fram till följande underfrågor:
Hur skall jag turbokonvertera motorn?
Den första planen gällande turbokonverteringen var ganska enkel och jag såg ett rakt spår. Men möttes ganska omgående av friktioner då jag insåg att projektet var mycket större än vad jag först hade trott vilket ledde till omprojektering och ombudgetering. Planen är i nuläget mycket mer rakgående och jag ser exakt vilka steg jag behöver göra innan jag är färdig. Något jag inte såg tidigt i början.
Vad behöver jag göra för att få igenom den besiktningen?
Något rakt svar gick egentligen inte att få från varken forum eller andra polare. Jag fick börja från grunden och ta mig igenom olika organisationers regelverk samt ringa trafikverket och andra organisationer såsom SFRO och TESTA. Många timmar gick till att gå igenom förordningar, lagar och andra böcker tills jag slut kom fram till att det är SFRO eller TESTAS besiktningsmän som enskilt väljer att tolka trafikverkets förordningar gällande ombyggda fordon. Att kunna lagligt besikta en turbokonverterad motor går egentligen bara genom att etanolkonvertera (källhänvisar till SFROS bygghandbok). Detta för att i förordningen finns det inga styrningar om vad man inte får göra vid konvertering. Något som kan komma att ändras i framtiden... så var tysta om detta "kryphål".
Vad ska jag renovera/uppgradera?
Kopplat till budget ville jag i början vara ganska snål med renovering. Ju mer man kommit in på ämnet desto mer har man insett att man lika gärna kan byta alla packningar och renovera allt.
Motivation
De allra flesta vet att motivationen har sina toppar och sina dalar. Den kommer och går, det är viktigt att kunna nyttja den till fullo när den är som störst och bibehålla disciplin när den är låg.
En intressant fallstudie är Jason (https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 78&p=1) som påbörjade ett liknande projekt men slutförde inte då det enligt honom var brist på motivation. De teorier jag haft om varför han valde att ge upp (inget illa menat mot Jason, alla vet att det kan bli så) var egentligen att person valde ett för stort arbete och hade inte ett tillräckligt utförlig plan om vad som behövde göras. Personen började med att riva ut absolut allt ur bilen med dålig koll på vad som egentligen behövde göras från början till slut, han hade ingen tydlig tidslinje. När arbetet skulle börjas med att installera komponenter blev han hämmad av de hårda och svåra regler som trafikverket har bestämt. Detta gjorde att personen såg ett berg av arbete framför sig som han egentligen inte ville närma sig.
Mina slutsatser och mitt tillvägagångssätt har präglats av detta. Jag har delat upp mitt arbete i egentligen fyra olika delar:
Motor, Kaross, El och Inredning
Tanken med detta system var att jag skulle dela upp arbetet i flera olika delar, detta för att det rent psykologiskt inte skulle kännas som ett särskilt stort projekt och att jag alltid skulle ha något att göra. Det viktiga är dock att på ett effektivt sätt kunna sammanstråla dessa delar till en och samtidigt ha koll på vad som krävs för slutprodukten. Mitt flödesschema såg ungefär ut såhär:
Nu orkar jag inte skriva mer på introt. På återseende!
Provar att lägga upp mitt projekt som jag hållt på med i ungefär 1,5 år under tiden jag studerat på högskola.
Förhoppningsvis kommer även detta inlägg att hjälpa andra som står inför den branta inlärningskurvan som krävs för att ta sig an ett projekt av den här magnituden.
Bilen i fråga är en BMW E46 328Ia coupe som hade vid köp fått en manuell konvertering som var riktigt bra gjord.
För att läsaren ska få en tydlig tidslinje om vad som skett i vilken ordning och vart man stött på patrull, kommer inläggen gå från först jag köpte bilen och sedan i fallande ordning tills idag. Uppdateringar kommer ske allt eftersom jag får tid och lust.
Jag kommer även efter bästa förmåga delge vad mina tankar varit och vad som motiverat mina beslut.
Innan vi börjar tänker jag ge en återblick om hur jag planerat projektet. Detta avsnitt kan vana bilbyggare skippa eller skumma igenom. Är du som läsare däremot ny gällande större projekt så råder jag er att läsa.
Sedan tidigare har jag haft viss erfarenhet av bilar, maskiner och annat. Uppvuxen på en gård har jag fått mycket kunskap om mekanik och annan praktisk kunnande. Mitt första projekt, vilket var en epa traktor gick in så bra då jag tog upp ett alldeles för stort projekt kopplat till min tid, motivation och relativt låga erfarenhet. Projektet dog efter att jag började med karossarbetet och insåg att det skulle krävas otroligt mycket tid för att färdigställa.
Ett av de senare projekten var en vanlig bondtrimmad 940 där jag bytte kamaxel och renoverade motorn i begränsad omfattning. Detta gav mig motivationen och självsäkerheten att ta mig an ett större projekt. Efter en undersökning av marknaden samt om det fanns några i min vänkrets som gjort liknande projekt, bestämde jag mig för att köpa en bmw som redan innan var ett projekt som förra ägaren tröttnat på.
Vad är det då jag vill ha sagt med min självbiografi?
Jo, under alla de projekt som jag läst på garaget så har ett återkommande tema varit bristen på motivation, (vilket även kan beskrivas som bristen på självdiciplin) varit en stor del till varför ett projekt har misslyckats eller stannat av helt.
Innan jag påbörjade projektet utgick jag från det teoretiska ramverket "förändringsprocesser" som efter lite bearbetning gick att applicera för mina ändamål.
I kort så för att uppnå en förändring av något slag behöver man ha bra koll på vad man har för resurser, vilken kompetens man har inom området, att man har en tydlig vision om vad som ska göras och till sist men absolut inte minst: motivation.
I kort så ser formeln ut något såhär:
Resurser + Kompetens + Vision + Motivation = Förändring
Resurser
Redan sedan innan visste jag vilka resurser jag hade. Ett garage (även om det är samma temperatur inne som ute...) med god tillgång till verktyg. Jag hade vänner som var kunniga i ämnet och som kunde bistå med sin kompetens om jag skulle behöva den. Även detta forum var att se som en resurs då mycket information finns här.
Kompetens
Eftersom jag sedan innan hade en viss erfarenhet med motor och användandet av verktyg sedan innan räknade jag min kompetens som hyfsat god innan jag började. Jag min kompetens varit mindre är det mycket möjligt att den branta inlärningskurva jag stötte på, mer hade känts som en inlärningsvägg. Dessutom där min kompetens brister kan jag nyttja mina vänner samt forum som en resurs.
Vision
Jag tyckte själv att jag hade en tydlig vision i början. Men det man måste vara medveten om är allteftersom parametrar ändras och man lär sig mer så kommer planen att behöva uppdateras och kanske rentutav ändras. Men att göra överblicksplanen så pass generell att den inte förändras, min huvudrubrik för planen var: Jag ska turbokonvertera och renovera min E46 coupe samt göra den laglig. Denna rubrik bryter man sedan ned genom att ställa frågan Hur? Vad behöver jag göra för att uppnå målet?
Jag kom fram till följande underfrågor:
Hur skall jag turbokonvertera motorn?
Den första planen gällande turbokonverteringen var ganska enkel och jag såg ett rakt spår. Men möttes ganska omgående av friktioner då jag insåg att projektet var mycket större än vad jag först hade trott vilket ledde till omprojektering och ombudgetering. Planen är i nuläget mycket mer rakgående och jag ser exakt vilka steg jag behöver göra innan jag är färdig. Något jag inte såg tidigt i början.
Vad behöver jag göra för att få igenom den besiktningen?
Något rakt svar gick egentligen inte att få från varken forum eller andra polare. Jag fick börja från grunden och ta mig igenom olika organisationers regelverk samt ringa trafikverket och andra organisationer såsom SFRO och TESTA. Många timmar gick till att gå igenom förordningar, lagar och andra böcker tills jag slut kom fram till att det är SFRO eller TESTAS besiktningsmän som enskilt väljer att tolka trafikverkets förordningar gällande ombyggda fordon. Att kunna lagligt besikta en turbokonverterad motor går egentligen bara genom att etanolkonvertera (källhänvisar till SFROS bygghandbok). Detta för att i förordningen finns det inga styrningar om vad man inte får göra vid konvertering. Något som kan komma att ändras i framtiden... så var tysta om detta "kryphål".
Vad ska jag renovera/uppgradera?
Kopplat till budget ville jag i början vara ganska snål med renovering. Ju mer man kommit in på ämnet desto mer har man insett att man lika gärna kan byta alla packningar och renovera allt.
Motivation
De allra flesta vet att motivationen har sina toppar och sina dalar. Den kommer och går, det är viktigt att kunna nyttja den till fullo när den är som störst och bibehålla disciplin när den är låg.
En intressant fallstudie är Jason (https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 78&p=1) som påbörjade ett liknande projekt men slutförde inte då det enligt honom var brist på motivation. De teorier jag haft om varför han valde att ge upp (inget illa menat mot Jason, alla vet att det kan bli så) var egentligen att person valde ett för stort arbete och hade inte ett tillräckligt utförlig plan om vad som behövde göras. Personen började med att riva ut absolut allt ur bilen med dålig koll på vad som egentligen behövde göras från början till slut, han hade ingen tydlig tidslinje. När arbetet skulle börjas med att installera komponenter blev han hämmad av de hårda och svåra regler som trafikverket har bestämt. Detta gjorde att personen såg ett berg av arbete framför sig som han egentligen inte ville närma sig.
Mina slutsatser och mitt tillvägagångssätt har präglats av detta. Jag har delat upp mitt arbete i egentligen fyra olika delar:
Motor, Kaross, El och Inredning
Tanken med detta system var att jag skulle dela upp arbetet i flera olika delar, detta för att det rent psykologiskt inte skulle kännas som ett särskilt stort projekt och att jag alltid skulle ha något att göra. Det viktiga är dock att på ett effektivt sätt kunna sammanstråla dessa delar till en och samtidigt ha koll på vad som krävs för slutprodukten. Mitt flödesschema såg ungefär ut såhär:
Nu orkar jag inte skriva mer på introt. På återseende!