3479
Sök

Skillnaden mellan pysventil och dumpventil ?

125 Inlägg
5 februari 2007
Trådstartare
#1
tjena
jag undrar vad skillnaden är mellan pysventil och dumpventil?

2 117 Inlägg
5 februari 2007
#2
Glavonja skrev:
tjena
jag undrar vad skillnaden är mellan pysventil och dumpventil?

En Pysventil är en liten ventil som monteras på den slang som går från trycksidan på turbon till turbons wastegate-klocka. Den jobbar ihop med wastegate-klockan på turbons avgassida. Med denna ställbara ventil kan du skapa ett definierat läckage i slangen till klockan så att turbon/wastegaten tror att den bara ökat laddtrycket till 1bar men i verkligheten har den ökat till 1,3bar.

En dumpventil arbetar på den kalla sidan av turbon (luftsidan). Den är stängd när du gasar och turbon skapar laddtryck. När du släpper gasen stängs gasspjället och det skapas ett vakuum (undertryck) i plenum. Detta undertryck suger i en tunn slang kopplad mellan plenum och dumpventilen. Detta gör att dumpventilens membran sugs in mot en fjäder som normalt håller ventilen stängd. Fjäderkraften övervinns och dumpventilen öppnas.
Den trycksatta luft som finns instängd mellan turbon och det stängda gasspjället dumpas ut med ett kpissssch-ljud och turbon kan snurra vidare utan att tvärbromsas av det instängda trycket. Detta skonar turbon och håller varvet uppe på turbinhjulen vilket leder till att laddtrycket snabbare kommer tillbaka när du gasar på igen.

En dumpventil:
http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img422740974bb17.jpg

En pysventil:
http://www.creatix.se/Shop/Image/Article/CRBAIC01_2.jpg

Två ventiler som båda arbetar ihop med turbon men med helt olika funktion.
Senast redigerat av shogun (5 februari 2007)


1 785 Inlägg
5 februari 2007
#3
En pysventil ställer du laddtrycket med.

En dumpventil avser en avlastningsventil för turbon.

Rätta mig om jag har fel.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

5 710 Inlägg
5 februari 2007
#4
Fint förklarat Shogun men en liten rättelse:
Slangen på WG-klockan kopplas inte till turbin/avgassidan utan på kompressorsidan.

MVH Jonas
..............

2 117 Inlägg
5 februari 2007
#5
jonTe skrev:
Fint förklarat Shogun men en liten rättelse:
Slangen på WG-klockan kopplas inte till turbin/avgassidan utan på kompressorsidan.

Ja, det har du ju helt rätt i. Tankarna var visst på annat håll. Bra att du påpekade det, har ändrat nu.


125 Inlägg
5 februari 2007
Trådstartare
#6
tackar för alla svar smile


Sök