Ledramp på taket

v8volvo
12 oktober 2022 · 214 Inlägg

Jag har monterat ledramp på taket på min xc90 men jag blir galen på ljudet som blir över 100 så jag undrar om någon har något tips? Ha testat att flytta bak den en bit oxå

torsen
13 oktober 2022 · 7 285 Inlägg

Ljudet får du nog leva med.
Värre är väl bländningen i motorhuven.
Mitt råd, grundat på egen erfarenhet, är att byta till vanliga runda strålkastare och montera dem relativt långt tillbaka på bilen.
Har ett par LED-ramper på hyllan i garaget efter provmontering på en bil.

v8volvo
13 oktober 2022 · 214 Inlägg

Jo men jag har åkt med 6st navigator xenon men frun tycker det är så fult med massa lysen på bilen

simlar
13 oktober 2022 · 5 539 Inlägg

Oftast kylflänsarna som orsakar oljudet, prova fylla tejpa över dom och se om det gör skillnad.
Finns dock risk livslängden på rampen kortas ner, men tvivlar på den blir så värst varm i vårat klimat.

Annars om du har rampen väldigt nära taket kan det bli en visselpipseffekt pga det.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
nucken
13 oktober 2022 · 94 Inlägg

Kört med ramp på taket på en Dacia Duster....kanske inte tystaste bilen...
Men hade en ledramp som jag satte i framkanten av takräcket (wing-bars) typ 1cm över taket.
Tog sedan en remsa liggunderlag och tejpa under rampen så det blev helt tät mellan ramp och tak.
Hade inga störande ljud från varken takräcke eller ramp.

Senast redigerat av nucken (13 oktober 2022)

Volvo 340 DL "Stig" (1987)
Lucif3r
14 oktober 2022 · 2 235 Inlägg

mmh.... Kan du inte bara montera rampen i fronten med nummerskyltshållare då? Eller skrikar frugan över det också? smile
En ramp är ju alltid mer diskret än X antal "gamla klassiska" runda extraljus.

Tänk dock på att kylflänsarna sitter där av en anledning... Att tejpa igen dom är kanske inte det smartaste i längden.

v8volvo
14 oktober 2022 · 214 Inlägg

Det är en 40" så det går inte att få dit den så snyggt! Jag har gärna extraljus fram på bilen men jag tänkte att jag skulle klara mig med en ramp som är lätt att plocka bort men hittills har det inte varit i närheten så mycke ljus som xenon ger

zzr94092
14 oktober 2022 · 4 411 Inlägg

Lite A-traktor varning med en ramp på taket!

torsen
14 oktober 2022 · 7 285 Inlägg

zzr94092 skrev:
Lite A-traktor varning med en ramp på taket!

Inte alls!
Jag har haft det på Wrangler, Defender, Niva, Samurai och Jimny!

torsen
14 oktober 2022 · 7 285 Inlägg

v8volvo skrev:
Det är en 40" så det går inte att få dit den så snyggt! Jag har gärna extraljus fram på bilen men jag tänkte att jag skulle klara mig med en ramp som är lätt att plocka bort men hittills har det inte varit i närheten så mycke ljus som xenon ger

Menar du att LED-rampen inte varit i närheten av xenon att lämna ljus?
Samma erfarenhet i s f!

Brådhis * Voff voff *
15 oktober 2022 · 10 303 Inlägg

torsen skrev:

zzr94092 skrev:
Lite A-traktor varning med en ramp på taket!

Inte alls!
Jag har haft det på Wrangler, Defender, Niva, Samurai och Jimny!

Skönt att se att du för en gångs skull känner att Volvo XC90 hör ihop med dessa terrängbilar då... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang