Refined98 skrev:
Motorn får inte förekomma original i samma kaross så e kört på den punkten
Återigen, det kan man komma runt beroende på vad man tänkt gjort med själva motorn. Sen om det är värt det är en annan diskussion. Men om planerna innefattar större turbo, andra spridare, styrsystem och liknande så motorns certifikat inte gäller längre så spelar inte ursprunget någon roll. Borde dessutom gå att runda om man tar en B5234T från en 850.
Refined98 skrev:
men om man kör med vev med samma slaglängd i det nya blocket blir det fortfarande samma problem som du nämnde då?
Byter man till en 90mm vev i en sån motor så har man egentligen kastat en hel hög med pengar i sjön. Då har man plockat bort allt som gör den motorn bra utom toppen. Dessutom tål en sån motor mycket oöppnad. Så beroende på effektmål kan det vara bättre att sälja kolvar + stakar och använda pengarna till att köpa en sån motor istället. Alternativet är ju en motor från S60/V70/S80 T5 om du vill kunna använda kolvar och stakar.