Positionljus bara 1 V Skoda Octavia (III) bakljus, hur koppla släppvagnskontakt

pv1092
12 februari 2023 · 8 Inlägg

Hej!

Jg har precis satt på en dragkrok på min Skoda Octavia (III) med en elsats där man tjuvlyssnar på signalerna och sedan har en box (trail-tec 15-f(013)) som matar ut tillräckligt med ström till själva släpet. Jag får dock inte positionsljuset att fungera. När jag mäter så får jag det till att när positionsljuset är aktiverat så är det bara ~1 V ut på pinnen som styr den lampan. Ingen annan av de sex sladdarna ut till baklyset ger någon signal. När man sidan bromsar så ger samma pinne 12 V men även ytterligare en pinne som ger 12 V. Då tänds även positionsljusen, boxen verkar reagera.

Stämmer det att det bara är 1 V när bara positionsljuset är aktiverat? Någon som monterat en liknande box och har tips på hur man ska göra, speciellt för Skoda eller kanske andra VAG-bilar som fungerar på samma sätt.

Stort tack!!

zzr94092
12 februari 2023 · 4 407 Inlägg

Monterade drag på en Berlingo,med en liknande  sats,enligt montbeskr,så skulle man kolla om det var led eller glödlampor och därför olika monteringsförfarande, hur mins jag  inte,har bara för mig att det var olika kablar bara..

pv1092
12 februari 2023 · 8 Inlägg

Hm, har inte sett något kring det. Det märkliga (om jag mätt rätt) är att samma sladd ger 12 V när man bromsar, ungefär som att man använder samma lampa till att lysa svagt vid enbart positionsljus men sedan kräma på när man bromsar.

Brådhis * Voff voff *
13 februari 2023 · 10 298 Inlägg

pv1092 skrev:
Hm, har inte sett något kring det. Det märkliga (om jag mätt rätt) är att samma sladd ger 12 V när man bromsar, ungefär som att man använder samma lampa till att lysa svagt vid enbart positionsljus men sedan kräma på när man bromsar.

Och det är exakt så det är. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
pv1092
13 februari 2023 · 8 Inlägg

För er som undrar så löste sig problemet med positionsljuset. Jag hade mätt fel och hittade rätt signal att tjuvlyssna på.

Tack för all input!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang