Nya bromsskivor lite för tjocka? Hjulbultarna tar bara 1-2 varv

benzin
19 februari 2023 · 68 Inlägg

Hej, jag har idag provat att byta ena bromsskivan framtill på min Passat 2008 (3C5). Såg att jag hade PR-koden 1LH i serviceboken så beställde därför dessa bromsskivor från Autodoc: https://www.autodoc.se/ridex/7998914

När jag monterar bromsskivan och skulle montera hjulet igen så upptäckte jag att bultarna bara tog 1-2 varv innan det tog stopp. Kändes som alldeles för lite! Med gamla bromsskivan var det ca 3,5-4 varv man kunde dra.

Mätte tjockleken kring bulthålen på nya bromsskivan och den är 10 mm. Gamla bromsskivan är 7,5 mm ungefär.

Jag tyckte också det verkade som att nya bromsskivan inte låg dikt an mot navet (eller vad det kallas) utan det var 1-2 mm glapp där. Gamla bromsskivan såg inte riktigt ut så. Alltså blir det totalt 3,5-4,5 mm längre väg för hjulbulten när den ska skruvas i.

Nu är jag lite rådvill. Är det fel typ av bromsskiva? Eller är det fel typ av hjulbultar (de är gamla och följde med bilen när jag köpte den begagnad 2014)?

Utmarks-Loke
19 februari 2023 · 5 880 Inlägg

Även 4 varv som det var förut är för lite, skaffa en uppsättning längre hjulskruv. Hur långa de skall vara beror på fälgarna men jag skulle satsa på minst 10mm längre. Sedan är det svårt att förstå varför inte bromsskivan ligger emot navet riktigt utan att se det i verkligheten men rent generellt skall den ligga helt plant emot.

benzin
19 februari 2023 · 68 Inlägg

Tack för svaret! Hur hittar man längre bultar? Har kollat runt men alla är ju samma längd (28 mm)...

Utmarks-Loke
19 februari 2023 · 5 880 Inlägg

Här finns längre:
https://www.mrtuning.se/modellanpassat/ … julbultar/
Men börja med att plocka av ett hjul och stoppa i en skruv och se hur mycket de egentligen sticker ut på baksidan. Dra bort det som bromsskivan bygger. Du skrev 3,4-4 varv förut, det är ju bara några millimeter. Det kanske egentligen är mer? I såna fall kanske skruven är ok ändå

benzin
20 februari 2023 · 68 Inlägg

Nej, jag kollade flera bultar och det är bara 3-4 varv som gängan tar med originalbromsskivan. Bultarna har 27 eller 28 mm gängad längd.

Vad jag kunde se så är det ca 6 varv i navet så mer än så behöver man ju inte skruva i. Jag beställde nu bultsats med längd 33 mm vilket borde ge ca 4 varv till (6 mm extra / 1,5 mm stigning = 4 varv). Så med nya bromsskivan bör jag kunna dra lite drygt 5 varv vilket borde vara ok.

Hoppas bara att bromsskivan är av rätt typ. Kanske såg jag bara fel när den var monterad (tittade in i ett av bulthålen bara).

Mossan1
20 februari 2023 · 2 879 Inlägg

Stopp stopp stopp!!!!

Man skaffar för farao inte längre skruvar för att kompensera för felaktig bromsskiva!  Jesus!

Ligger den heller inte mot navet kommer det bli heltok med bromsen, även om nu hjulet kanske inte lossnar med nog gängtag.

Du har fått fel skiva om dom inte är lika.  DÄR ska problemet hanteras.

Är nu gamla och nya skivan lika och problemet ändå finns är något felmonterat!

Utan att vara exakt är en ungefärlig grej att gängtag ska vara minst skruvens diam. 
Sen kommer materialtyp, gängstigning osv in i bilden, så det är bara för mellan tumme och pekfinger.

Så var gångingreppet för litet även innan denna operation är det kanske fel skruv, fel fälg, eller, helt enkelt rätt trots att det förefaller dåligt.
Orginalskruvar och orginalfälgar med RÄTT bromsskiva SKA bli rätt.

Senast redigerat av Mossan1 (20 februari 2023)

Low
20 februari 2023 · 3 320 Inlägg

Det är alltid bra när man byter skivor att dubbel mäta gamla mot den nya skivan är det inte samma mått så är det troligen fel skiva.

Jag köpte skivor till min saab från biltema, när jag kom hem så mätte jag gamla skivan mot nya och kom framtill att det var till en aero dvs mycket större skiva. Efter det så litar jag aldrig på sökningen via regnimmer. Nu Jag söker med regg men har måtten med mig också.

Brådhis * Voff voff *
20 februari 2023 · 10 303 Inlägg

Mossan1 skrev:

Stopp stopp stopp!!!!

Man skaffar för farao inte längre skruvar för att kompensera för felaktig bromsskiva!  Jesus!

Ligger den heller inte mot navet kommer det bli heltok med bromsen, även om nu hjulet kanske inte lossnar med nog gängtag.

Du har fått fel skiva om dom inte är lika.  DÄR ska problemet hanteras.

Är nu gamla och nya skivan lika och problemet ändå finns är något felmonterat!

Utan att vara exakt är en ungefärlig grej att gängtag ska vara minst skruvens diam. 
Sen kommer materialtyp, gängstigning osv in i bilden, så det är bara för mellan tumme och pekfinger.

Så var gångingreppet för litet även innan denna operation är det kanske fel skruv, fel fälg, eller, helt enkelt rätt trots att det förefaller dåligt.
Orginalskruvar och orginalfälgar med RÄTT bromsskiva SKA bli rätt.

Instämmer här! Gå till botten med varför problemet uppstått först innan du börjar skaffa längre bultar!

Någonting är fel från början om du redan med gamla skivorna bara fick 4-6 varv ingrepp. Fel fälgar tex? Spacers?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
benzin
20 februari 2023 · 68 Inlägg

Mossan1 skrev:

Stopp stopp stopp!!!!

Man skaffar för farao inte längre skruvar för att kompensera för felaktig bromsskiva!  Jesus!

Ligger den heller inte mot navet kommer det bli heltok med bromsen, även om nu hjulet kanske inte lossnar med nog gängtag.

Du har fått fel skiva om dom inte är lika.  DÄR ska problemet hanteras.

Är nu gamla och nya skivan lika och problemet ändå finns är något felmonterat!

Utan att vara exakt är en ungefärlig grej att gängtag ska vara minst skruvens diam. 
Sen kommer materialtyp, gängstigning osv in i bilden, så det är bara för mellan tumme och pekfinger.

Så var gångingreppet för litet även innan denna operation är det kanske fel skruv, fel fälg, eller, helt enkelt rätt trots att det förefaller dåligt.
Orginalskruvar och orginalfälgar med RÄTT bromsskiva SKA bli rätt.

Men vilken skiva skulle i så fall vara rätt? Det går ju inte att läsa ut godstjocklek i produktspecifikationen.

Du har säkert rätt i vad du skriver, men jag kan inte se vilken annan bromsskiva som skulle kunna vara "rätt". Jag beställde enligt PR-koden i serviceboken. Nya skivan passar väldigt bra på alla andra sätt men godstjockleken vid navet är ca 2,5 mm större. På autodoc verkar det inte stå specificerat vad det är för godstjocklek på skivorna - jag hittar bara diametrar, höjd och tjocklek längst ut på skivan. Annars hade jag såklart kunnat beställa en bromsskiva med rätt tjocklek. Misstänker att det kanske bara inte är specificerat generellt eftersom det inte är kritiskt, så länge man har rätt bultlängd (vilket jag nog inte har med tanke på att de bara gängar på 3-4 varv ursprungligen).

benzin
20 februari 2023 · 68 Inlägg

Brådhis skrev:
Instämmer här! Gå till botten med varför problemet uppstått först innan du börjar skaffa längre bultar!

Någonting är fel från början om du redan med gamla skivorna bara fick 4-6 varv ingrepp. Fel fälgar tex? Spacers?

Det är samma fälgar och bultar som när jag köpte bilen (begagnad) för 9 år sedan. Fabrikat på fälgarna är Image. Bultarna är 27-28 mm långa. Inga spacers.

Senast redigerat av benzin (20 februari 2023)

Mossan1
20 februari 2023 · 2 879 Inlägg

Är du säker på 3-4 varv?
Låter väldigt lite även om gängade hålet i navet är inte så jättetjockt.

Hjulskruvar är ofta M14x1.50.
M14 diam ca 12mm. (Exl gängan)
12mm med 1.5 = 8 varv i teorin. (12/1.5)
Sen är det fasning och annat innan gängen, så 8varv är det nog inte i verkligheten.
Är navet ens 12mm tjockt? Vet ej.
Att skruven ska gå igenom flera varv gör det inte hållbarare, bara mer utsatt gänga.
Eftersom du nu är osäker på om skivan ligger mot navet behöver du demontera allt igen och kontrollera. Då kan du samtidigt notera hur många varv skruven tar för fullt grepp.

Jag har noterat att moderna bilar tenderar att ha färre varv på hjulskruv/mutter än 80tal och äldre.
Kostnad och vikt i kombo med tjockare fälgar antagligen....

För lite grepp är i alla fall farligt.
Det är helt klart så det är en viktig iakttagelse.

Även att ha rätt vinkel på skruvens  kona för fälgen i fråga!

Senast redigerat av Mossan1 (20 februari 2023)

Utmarks-Loke
20 februari 2023 · 5 880 Inlägg

Att det är lite tjockare gods i centrumet på en piratskiva är nog inte så konstigt. Så länge själva bromsytan på skivan hamnar på rätt ställe får man vara nöjd.

benzin
12 mars 2023 · 68 Inlägg

Hej igen
Jag fick lite tid att jobba på bilen idag. Har fått de nya hjulbultarna och provade att montera nya bromsskivan igen och sedan montera hjulet med nya bultar. Det passade jättebra. Jag såg nog fel tidigare när jag tyckte att bromsskivan inte låg dikt an mot navet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41426/41426-52c7c8efdda711f2265ce2b8a899c74b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41426/41426-c2754e54ff4914553afff66041ead709.jpg
Tyvärr så gick en av bultarna till bromsoket av på andra sidan (vänster sida)! Har dessutom bokat besiktning imorgon.

Av oro för att besiktningen slår ner på ojämn bromsverkan så bytte jag tillbaka till gamla bromsskivan på höger sida. Limmade sedan tillbaka bulten för att inte besiktningen ska anmärka på det (ja jag vet, jag ska såklart laga det men jag hinner inte till imorgon).

Att det alltid ska vara något nytt problem som uppstår när man skruvar på bilskrället! sad

Cuefa Ain't no place like home...
13 mars 2023 · 4 630 Inlägg

Oroa dig inte, den bulten kommer nog lossna på väg till besiktningen och så får du spanskflagg (körförbud) i alla fall.

Man ska ALDRIG leka med bilens säkerhetssystem!

Vad skulle du göra om bromsoket släpper under färd, låser hjulet o så drar bilen ut i mötande körfält där du frontalkrockar med en småbarnsfamilj!?

Hur ska du förklara för föräldrarna till de omkomna barnen att " jamen jag ville ju inte missa min besiktningstid"...

Skärp dig nu för tusan, o låt bilen stå tills du fixat detta!

Angående det ursprungliga problemet, en VW har original M14x1.5x27 hjulbultar, o de sitter inte jättelångt in i navet med originalfälgar, men att du kört med dessa bultar och (vad jag iaf gissar) eftermarknadsfälgar är nog anledningen till att det inte passat som det skall från början.
Jag kan gissa att de gamla bultarna har en "ring" på konan som går in i fälgen?
Det märket visar kontakt-ytan bulten haft i fälgen, alltså ett band på 1-2mm som varit det enda som hållit bulten mot fälgen.
Farligt, men det har ju funkat hittills, o det är inte lika farligt som att LIMMA IHOP BROMSDETALJER!

Jag KAN inte understryka nog FARAN med vad du gör nu.
Lek inte med varken ditt eller andras liv, både Du och de runt dig i trafiken har mycket kvar att ge världen, ta vara på den tiden!!!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Brådhis * Voff voff *
13 mars 2023 · 10 303 Inlägg

benzin skrev:
Hej igen
Jag fick lite tid att jobba på bilen idag. Har fått de nya hjulbultarna och provade att montera nya bromsskivan igen och sedan montera hjulet med nya bultar. Det passade jättebra. Jag såg nog fel tidigare när jag tyckte att bromsskivan inte låg dikt an mot navet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41426/41426-52c7c8efdda711f2265ce2b8a899c74b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41426/41426-c2754e54ff4914553afff66041ead709.jpg
Tyvärr så gick en av bultarna till bromsoket av på andra sidan (vänster sida)! Har dessutom bokat besiktning imorgon.

Av oro för att besiktningen slår ner på ojämn bromsverkan så bytte jag tillbaka till gamla bromsskivan på höger sida. Limmade sedan tillbaka bulten för att inte besiktningen ska anmärka på det (ja jag vet, jag ska såklart laga det men jag hinner inte till imorgon).

Att det alltid ska vara något nytt problem som uppstår när man skruvar på bilskrället! sad

Allvarligt? Limmar(!?) du dit en bult som håller bromsoket(!) för att komma igenom besiktningen...?

Bärga bilen till en verkstad, det där ska du nog inte hålla på med... För både din och andras skull!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzr94092
13 mars 2023 · 4 411 Inlägg

Haha,limma fast en bult på bromsoket,ärligt sagt,stolle!!

jaka54
13 mars 2023 · 5 813 Inlägg

Vad har du för kona på bultarna. Mig veterligt finns det två olika modeller, "rund" och V-formad.
Audi har rund kona , då borde väl VW ha rund de också eftersom de tillhör samma "firma".?!

Lucif3r
13 mars 2023 · 2 235 Inlägg

........ Måtte han skämta.... Limma en bult till det ABSOLUT VIKTIGASTE på hela bilen!? Det är nog fanemig det värsta jag läst om....

zzr94092
13 mars 2023 · 4 411 Inlägg

jaka54 skrev:
Vad har du för kona på bultarna. Mig veterligt finns det två olika modeller, "rund" och V-formad.
Audi har rund kona , då borde väl VW ha rund de också eftersom de tillhör samma "firma".?!

Nu hade väl TS eftermarknadsfälgar!?

benzin
20 mars 2023 · 68 Inlägg

Cuefa skrev:
Man ska ALDRIG leka med bilens säkerhetssystem!

Vad skulle du göra om bromsoket släpper under färd, låser hjulet o så drar bilen ut i mötande körfält där du frontalkrockar med en småbarnsfamilj!?

Den satt faktiskt kvar och besiktningen anmärkte inte heller på det (dock på annat). Så som jag bedömde det så fanns ingen risk för att oket skulle lossna. Det sitter två bultar där och de är väldigt grova. Den ena var ju helt intakt. Den brustna bulten satt ju kvar (förutom skallen då) så oket kunde inte vrida sig heller.

Frågade dessutom en bilmekaniker jag känner och han sa att det nog inte var någon fara att köra till verkstaden (bara ett par km bort).

Men tack för omtanken!

Cuefa skrev:
Angående det ursprungliga problemet, en VW har original M14x1.5x27 hjulbultar, o de sitter inte jättelångt in i navet med originalfälgar, men att du kört med dessa bultar och (vad jag iaf gissar) eftermarknadsfälgar är nog anledningen till att det inte passat som det skall från början.
Jag kan gissa att de gamla bultarna har en "ring" på konan som går in i fälgen?
Det märket visar kontakt-ytan bulten haft i fälgen, alltså ett band på 1-2mm som varit det enda som hållit bulten mot fälgen.

Om du tänker på konisk vs sfärisk bult så är det korrekt typ (sfärisk) för fälgen. Kontaktytan ser ok ut tycker jag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang