Kopplingsschems

Alexstobe
23 februari 2023 · 10 Inlägg

Hej, ska bygga elsystem i campervan!
Hur ska jag koppla detta?
En ritning vore väldigt tacksamt!
Tack på förhand
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245598/245598-8253a1ddb2821f08af79c98e34d1be2b.jpg

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 februari 2023 · 13 765 Inlägg

Alexstobe skrev:
Hej, ska bygga elsystem i campervan!
Hur ska jag koppla detta?
En ritning vore väldigt tacksamt!
Tack på förhand

Det är ju svårt att beskriva hur du ska dra elen. 
tänk på att ALDRIG  koppla batterier utan säkringar i varje ände när man har flera batterier..
finns lathundar på hur stor säkring du får ha på en kabel med en viss storlek.  detta är otroligt viktigt att tänka på
https://support.brl.se/hc/sv/articles/4 … ka-jag-ha-

annars är det ju mer eller mindre dra +  vidare till alla batterier

sen avgör ju avståndet mellan allt hur mycket säkringar och grejer man behöver..  allt 30cm från batteriet måste sitta separat säkrat.

så sitter säkringsdosan till boende delen exakt bredvid batteriet så behöver du ingen extra säkring osv.
sen måste du välja kablar efter hur mycket förbrukning du ska ha.  eller måste och måste du kan dra 50mm2 till allt men det fyller ingen funktion så klart.

men mellan startbatteriet och boendedelensbatterier skulle jag köra med ganska kraftig kabel. 
Lite beroende på vad för typ av batteriet..
men tänker att dom borde iallafall vara på 100Ah alla batterier
så du har 300Ah minst att leka med

så batterierna ska du köra med 30mm2 kablar.  och jordkablarna ska alltid ha samma storlek eller större som +sidan har

alla - jordar du i karossen på lämpligt sätt viktigt att göra rent från färg.   ingen nackdel att göra en jordpunkt där man drar alla boende del jordar till. 

finns mycket trevliga strömfördelare säkringshållare och dyligt på tex amazon.se
där man tex kan förgrena 2batterier och dessutom få möjlighet till smidig jord och vidare koppling som är avsäkrad till tex boende delen
https://www.amazon.se/EFUTURETIME-Bildi … p;sr=8-111https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-c974604a7c5a1a25589d22289ca34295.jpg

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Alexstobe
23 februari 2023 · 10 Inlägg

Tack, så inga - kablar ska kopplas ihop? (Alltså - till -)

Hur för jag då när jag räknar ut tex längden mellan startbatteri och förbrukningsbatteri?
Mäter jag + kabeln ×2 eller tar jag + kabeln plus längden på - kabeln till jordpunkten?

Mvh

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 februari 2023 · 13 765 Inlägg

Grovleken är det som avgör..  inte längden.   visst ska man inte ha en längre jordkabel än pluskabel utan att gå upp i storlek.  men framför allt inte när man har saker inkopplade som drar mycket ström.  därför man väljer att alltid ha jord minst lika tjock eller tjockare än +kabeln så man aldrig riskerar att överbelasta jordkabeln. 

i ditt fall kommer nog inte den risken vara speciellt stor.
men man ska ändå ta sikte på i värsta fall.

sen är det totalt onödigt att dra jordkablar fram och tillbaka.  bara det finns något bra ställe i karossen att jorda. och se till att ta bort färg och allt där man ansluter en jordkabel i karossen.

nu är ju inte min ritning skitbra.. försökte göra ett bättre försök men ser förjävligt ut så gav upp smile

men satsa på iallafall 30mm2 kabel eller tjockare.   mellan startbatteriet och förbrukningsbatterierna.   så ska det ju räcka gott och väl. 

biltema har ganska mycket passande grejer på sin båtavdelning
så som säkringshållare och dylikt. 
strömkablar kan man med fördel köpa på tex Brl eller annan bilstereo affär eller online
dessa kablar är väldigt följsamma till skillnad mot batterikablarna som säljs på tex biltema som är väldigt stela och svåra att dra snyggt. 

sen kan du koppla alla - tillvarandra om du vill men det är inte ett krav.  och onödigt om dom är långt från varandra.  där du monterar batterier och säkringar och dylig extra utrustning så kan man göra en stor jord anslutning där man drar all utrustning som ska jordas  men främre och förbrukningsbatterierna  behöver inte kopplas ihop på jord sidan.
utan det räcker med en + kabel från främre batteriet till förbrukningsbatterierna sen jordar du förbrukningsbatterierna i närheten av dom batterierna..   

om du kollar runt lite på youtube finns det många som visar hur dom gjort i sina campervans..  men du får kolla på folk från usa för här klara dom inte av att göra några vettiga videor som man lär sig något på.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Alexstobe
24 februari 2023 · 10 Inlägg

Tack så jättemycket!
Bara för att dubbelkolla, om det nu är 4 meter mellan startbatteri (75A)och förbrukningsbatterierna(2×100A) så kan jag alltså skriva in i en kabelsimensionskalkylator stt längden är 4 meter plus avståndet till jord?

Alexstobe
24 februari 2023 · 10 Inlägg

Ska kablarna vara 100%koppar eller funkar det lika bra med 70% ALU och 30%koppar?

torsen
24 februari 2023 · 7 274 Inlägg

Kontakta Skyllermark.se och be att få deras lilla handbok om hur man kan koppla el i båtar, husvagnar och husbilar.
Boken är gratis.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 februari 2023 · 17 556 Inlägg

Vad har du för solcellsregulator? De som följer med solceller duger men en riktig ger 40% mer effekt! Vi har 12v solcellsystem hemma som backup.

Jag TROR det är denna handbok som torsen menar:
https://sutars.com/content/files/elguide_2018_v2.pdf

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 februari 2023 · 17 556 Inlägg

Jag har inte tagit med säkringar. Sunt förnuft gäller. Samma gäller för kabelareor. Det kan googlas fram. Men något i denna stilen?

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-a157d72fd3d2076d615cc71df220679e.jpg

Att byta från PWM-regulator till MPPT-regulator gör stor skillnad! Victron har en bra men även den på Kjell & co duger fint! Fördel med Kjell & Co är att den kan anslutas till en separat display (LAN) så man har koll utan att koppla upp mobilen till skiten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 februari 2023 · 13 765 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jag har inte tagit med säkringar. Sunt förnuft gäller. Samma gäller för kabelareor. Det kan googlas fram. Men något i denna stilen?

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-a157d72fd3d2076d615cc71df220679e.jpg

Att byta från PWM-regulator till MPPT-regulator gör stor skillnad! Victron har en bra men även den på Kjell & co duger fint! Fördel med Kjell & Co är att den kan anslutas till en separat display (LAN) så man har koll utan att koppla upp mobilen till skiten.

Du hade mer tålamod än mig.. jag försökte men gav upp smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 februari 2023 · 17 556 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Jag har inte tagit med säkringar. Sunt förnuft gäller. Samma gäller för kabelareor. Det kan googlas fram. Men något i denna stilen?

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-a157d72fd3d2076d615cc71df220679e.jpg

Att byta från PWM-regulator till MPPT-regulator gör stor skillnad! Victron har en bra men även den på Kjell & co duger fint! Fördel med Kjell & Co är att den kan anslutas till en separat display (LAN) så man har koll utan att koppla upp mobilen till skiten.

Du hade mer tålamod än mig.. jag försökte men gav upp smile

Fredagskväll. Allt gjort & städat hemma. En öl sittandes framför datorn när frun tittar på TV där nere. Jodå, tålamodet var snudd på all-time-high!
Tog sin lilla stund.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 februari 2023 · 13 765 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Jag har inte tagit med säkringar. Sunt förnuft gäller. Samma gäller för kabelareor. Det kan googlas fram. Men något i denna stilen?

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-a157d72fd3d2076d615cc71df220679e.jpg

Att byta från PWM-regulator till MPPT-regulator gör stor skillnad! Victron har en bra men även den på Kjell & co duger fint! Fördel med Kjell & Co är att den kan anslutas till en separat display (LAN) så man har koll utan att koppla upp mobilen till skiten.

Du hade mer tålamod än mig.. jag försökte men gav upp smile

Fredagskväll. Allt gjort & städat hemma. En öl sittandes framför datorn när frun tittar på TV där nere. Jodå, tålamodet var snudd på all-time-high!
Tog sin lilla stund.

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-329efbef48b3ed343e911527566f811d.jpg
mitt försök som jag lika snabbt ångrade för det såg för jävligt ut..  smile

jag kunde gått till min sambos arbetsdator och gjort ett riktigt schema för hon har jobbat med elscheman på Epiroc smile
fast hon kanske inte ens har det cad programet nu när hon jobbar med stockholm vatten  hon fladdrar ju runt lite över allt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Alexstobe
25 februari 2023 · 10 Inlägg

Stort tack för allt engagemang!
När ni skriver säkringar, vilken typ av säkring ska det vara på respektive ställe?

Fråga 2: vart kan jag utläsa hur många Ah generatorn ger?

Och startbatterisitter i en låda, måste jag få ut batteriet för att kolla hur många Ah det är på?

Frågar för att det är väl så att för att kalkylera dimensionen på kabel och säkring från startbatteriet till förbrukningsbatteriet så måste jag veta vad generatorn kan generera, hur stort starbatteriet är, hur lång sträckan är ×2, storleken på de båda förbrukningsbatterierna ihop?

Eller har jag fel?
Ska jag bara slå till på 25mm2 ?

Är det fel att köra RQ pure kabel? Eller måste jag ha kablar spec anpassade för bilbyggen?
Får mycket bra pris på RQ

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 februari 2023 · 17 556 Inlägg

Säg att generatorn laddar 100Ah. Det motsvarar en säkring på då 100Ah... Själva avskiljaren har troligen en säkring i sig. Signalen in i denna behöver bara en enkel 1,5mm2 kabel. Det går ingen ström i denna att tala om.

Kabelarea;
https://www.tabybilochbat.se/support/be … larea.aspx

Senast redigerat av Hybrid_ (25 februari 2023)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 februari 2023 · 17 556 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:
Du hade mer tålamod än mig.. jag försökte men gav upp smile

Fredagskväll. Allt gjort & städat hemma. En öl sittandes framför datorn när frun tittar på TV där nere. Jodå, tålamodet var snudd på all-time-high!
Tog sin lilla stund.

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-329efbef48b3ed343e911527566f811d.jpg
mitt försök som jag lika snabbt ångrade för det såg för jävligt ut..  smile

jag kunde gått till min sambos arbetsdator och gjort ett riktigt schema för hon har jobbat med elscheman på Epiroc smile
fast hon kanske inte ens har det cad programet nu när hon jobbar med stockholm vatten  hon fladdrar ju runt lite över allt

Regulatorn ska för övrigt inte jordas i kaross. Om jag får vara lite besvärlig...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 februari 2023 · 13 765 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:

Fredagskväll. Allt gjort & städat hemma. En öl sittandes framför datorn när frun tittar på TV där nere. Jodå, tålamodet var snudd på all-time-high!
Tog sin lilla stund.

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-329efbef48b3ed343e911527566f811d.jpg
mitt försök som jag lika snabbt ångrade för det såg för jävligt ut..  smile

jag kunde gått till min sambos arbetsdator och gjort ett riktigt schema för hon har jobbat med elscheman på Epiroc smile
fast hon kanske inte ens har det cad programet nu när hon jobbar med stockholm vatten  hon fladdrar ju runt lite över allt

Regulatorn ska för övrigt inte jordas i kaross. Om jag får vara lite besvärlig...

varför inte? och hur ska man jorda den om man inte jordar den i karossen? för den måste ju ha gemensam jord med resten för att i huvudtaget fungera

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 februari 2023 · 17 556 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-329efbef48b3ed343e911527566f811d.jpg
mitt försök som jag lika snabbt ångrade för det såg för jävligt ut..  smile

jag kunde gått till min sambos arbetsdator och gjort ett riktigt schema för hon har jobbat med elscheman på Epiroc smile
fast hon kanske inte ens har det cad programet nu när hon jobbar med stockholm vatten  hon fladdrar ju runt lite över allt

Regulatorn ska för övrigt inte jordas i kaross. Om jag får vara lite besvärlig...

varför inte? och hur ska man jorda den om man inte jordar den i karossen? för den måste ju ha gemensam jord med resten för att i huvudtaget fungera

Nja, UT ska till kaross men minus in ska vara obruten från solcell.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Alexstobe
1 mars 2023 · 10 Inlägg

Jag kan fortfarande inte få fram vad jag ska ha för dimension på kabel mellan startbatteriet och förbrukningsbatteriet?

Hur räknar jag?

Alexstobe
3 mars 2023 · 10 Inlägg

När jag drar kabel mellan batterierna, ska jag även dra minus kabeln mellan polerna eller kan jag jorda den i karossen till närmsta punkt?
Alltså 3 meter +kabel och sen typ 30 cm -kabel?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 mars 2023 · 17 556 Inlägg

Alexstobe skrev:
När jag drar kabel mellan batterierna, ska jag även dra minus kabeln mellan polerna eller kan jag jorda den i karossen till närmsta punkt?
Alltså 3 meter +kabel och sen typ 30 cm -kabel?

Jorda i karossen du.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang