Vibrationer i ratten

Jackeerik
15 mars 2023 · 9 Inlägg

Hej! Har ett problem med min Volvo c30 och det är att ratten vibrerar vi höga fart samt vid inbromsningar. Trodde det skulle vara balanseringen men de visa sig var på dålig skick sa de på stället jag balanserade mitt däck på. De sa även att de var höger hjulen där bromsoket behövdes bytas på då däcken satt hårt och de var svårt att lossa ut den.jag fattade inget av hela ekvationen och där med kommer denna tråd. Kan någon kunnig upplysa mig kring om det är felet på min bromsoket samt bromsbelägg som orsakar vibrationer vi hastighet som överstiger 80km/h och vid inbromsningar. Tackar all tips och trix i förhand

Brådhis * Voff voff *
15 mars 2023 · 10 303 Inlägg

Jackeerik skrev:
Hej! Har ett problem med min Volvo c30 och det är att ratten vibrerar vi höga fart samt vid inbromsningar. Trodde det skulle vara balanseringen men de visa sig var på dålig skick sa de på stället jag balanserade mitt däck på. De sa även att de var höger hjulen där bromsoket behövdes bytas på då däcken satt hårt och de var svårt att lossa ut den.jag fattade inget av hela ekvationen och där med kommer denna tråd. Kan någon kunnig upplysa mig kring om det är felet på min bromsoket samt bromsbelägg som orsakar vibrationer vi hastighet som överstiger 80km/h och vid inbromsningar. Tackar all tips och trix i förhand

Din text är inte riktigt glasklar... Men det låter som att du antingen har skeva bromsskivor, eller ett anliggande bromsok som ger skev(a) skiva(or) när du kör.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
MisterAxl
15 mars 2023 · 103 Inlägg

Jackeerik skrev:
Hej! Har ett problem med min Volvo c30 och det är att ratten vibrerar vi höga fart samt vid inbromsningar. Trodde det skulle vara balanseringen men de visa sig var på dålig skick sa de på stället jag balanserade mitt däck på. De sa även att de var höger hjulen där bromsoket behövdes bytas på då däcken satt hårt och de var svårt att lossa ut den.jag fattade inget av hela ekvationen och där med kommer denna tråd. Kan någon kunnig upplysa mig kring om det är felet på min bromsoket samt bromsbelägg som orsakar vibrationer vi hastighet som överstiger 80km/h och vid inbromsningar. Tackar all tips och trix i förhand

Förlåt, det var inte balanseringen det var fel på eller?

Skulle säga som Brådhis säger, skeva bromsskivor eller ett bromsok som inte funkar som det ska.
Nästa gång du är ute och kör och vibrationerna dyker upp, stanna då bilen och gå runt och känn på fälgarna. Är det någon som känns väldigt varm? Då kan det vara bromsoket som krånglar. Det vill säga, bromsbeläggen ligger på hela tiden för att bromsoket inte funkar som det ska och detta gör att det skapar friktion vilket i sin tur skapar värme.
Lösningen brukar vara att antingen byta bromsok eller en rejäl smörjning.

Sen kan det vara skeva bromsskivor också som skapar problemet. Lösningen där är att ta reda på hur dessa bromsskivor blev skeva från första början, åtgärda det felet och sedan sätta dit nya bromsskivor.

Senast redigerat av MisterAxl (15 mars 2023)

Jackeerik
15 mars 2023 · 9 Inlägg

MisterAxl skrev:

Jackeerik skrev:
Hej! Har ett problem med min Volvo c30 och det är att ratten vibrerar vi höga fart samt vid inbromsningar. Trodde det skulle vara balanseringen men de visa sig var på dålig skick sa de på stället jag balanserade mitt däck på. De sa även att de var höger hjulen där bromsoket behövdes bytas på då däcken satt hårt och de var svårt att lossa ut den.jag fattade inget av hela ekvationen och där med kommer denna tråd. Kan någon kunnig upplysa mig kring om det är felet på min bromsoket samt bromsbelägg som orsakar vibrationer vi hastighet som överstiger 80km/h och vid inbromsningar. Tackar all tips och trix i förhand

Förlåt, det var inte balanseringen det var fel på eller?

Skulle säga som Brådhis säger, skeva bromsskivor eller ett bromsok som inte funkar som det ska.
Nästa gång du är ute och kör och vibrationerna dyker upp, stanna då bilen och gå runt och känn på fälgarna. Är det någon som känns väldigt varm? Då kan det vara bromsoket som krånglar. Det vill säga, bromsbeläggen ligger på hela tiden för att bromsoket inte funkar som det ska och detta gör att det skapar friktion vilket i sin tur skapar värme.
Lösningen brukar vara att antingen byta bromsok eller en rejäl smörjning.

Sen kan det vara skeva bromsskivor också som skapar problemet. Lösningen där är att ta reda på hur dessa bromsskivor blev skeva från första början, åtgärda det felet och sedan sätta dit nya bromsskivor.

Yes! Balanserade den här om veckan men vibrationerna försvann ej. Mekanikern informerade precis som du beskrev ovan men han nämnde inget om att bromsskivorna var skeva. De som dök upp i samtals ämnet var bromsoket och bromsbelägg som bör bytas. Men det som jag inte fattar är varför vibrationerna sker när jag är ute i högfart och ej i låg fart? Ifall bromsoket ligger på och skivorna är skeva borde det väll visa sig i låg fart samt vid inbromsningar vid låg fart också. All form av vibrationer sker på motorvägen båda vid acceleration och inbromsningar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang