Atv startar inte i snökaoset

Raindeer
28 mars 2023 · 6 Inlägg

Tja alla mek kunniga. Tänkte få igång fyrhjulingen för att skotta snö men han startar inte. Har laddat batteriet men han bara knäpper. Har mina aningar om att det är startrelät som är paj men är inte så mekkunning

Här är en länk till en video om hur den låter:
https://youtube.com/shorts/caE0qSPlvL0?feature=share

//Raindeer

Mossan1
28 mars 2023 · 2 879 Inlägg

Vad har du för spänning?
Låter som om den beter sig som en summer, vilket ofta ör sttömbrist/dålig kontakt till INKOMMANDE ström.

Men visst kan det vara startreläets poler som är brända.

Du kan bygla dom två kontakterna utanpå på startreläet med typ en mejsel och så tvångsköra startmotorn till den startar så kan du ploga nu i alla fall.
Om du inte har dragstart också som mina två ATV'er har. Kräver teknik men funkar.

Jag tog isär startreläet och putsade till dom brända kontakterna på en av mina, och även på åkgräsklipparen.
Även en grannes snöskoter.
Som nytt!  Jag har fått löda isär och ihop manöverledaren på någon. Lite olika designer.

Senast redigerat av Mossan1 (28 mars 2023)

jaka54
28 mars 2023 · 5 811 Inlägg

Ladda batteriet!

Raindeer
28 mars 2023 · 6 Inlägg

jaka54 skrev:
Ladda batteriet!

Redan gjort. står 12.7 V (Fulladdat!) på laddaren

Raindeer
28 mars 2023 · 6 Inlägg

Mossan1 skrev:
Vad har du för spänning?
Låter som om den beter sig som en summer, vilket ofta ör sttömbrist/dålig kontakt till INKOMMANDE ström.

Men visst kan det vara startreläets poler som är brända.

Du kan bygla dom två kontakterna utanpå på startreläet med typ en mejsel och så tvångsköra startmotorn till den startar så kan du ploga nu i alla fall.
Om du inte har dragstart också som mina två ATV'er har. Kräver teknik men funkar.

Jag tog isär startreläet och putsade till dom brända kontakterna på en av mina, och även på åkgräsklipparen.
Även en grannes snöskoter.
Som nytt!  Jag har fått löda isär och ihop manöverledaren på någon. Lite olika designer.

joo har dragstart på den men är trögt som bara den så vet inte om jag kan starta med det. är inte hemma nu så kan inte kika runt men hur menar du att jag skall bygla dem utanpå startrelät vilken pol  vart osv

Mossan1
28 mars 2023 · 2 879 Inlägg

Raindeer skrev:
joo har dragstart på den men är trögt som bara den så vet inte om jag kan starta med det.

Det är inte bara att dra på en ATV som det är på en snöskoter eller gräsklippare.  För hög komp.
Man måste dra sakta igenom kompressionstakten (där det går tungt) och direkt man känner kolven passera det får man ta ett nytt tag och dra mycket bestämt. Då har man kommande vevaxelvarv (insug och avgastakt) som startsträcka och får sen svänghjulet till hjälp genom nästa och följande kompressionstakter.
Går bra om man gör rätt. Men bara att dra när som helst är det inte. Då kan man göra illa handen, mm.

Detta BORDE stå i användarmanualen.

Raindeer skrev:
hur menar du att jag skall bygla dem utanpå startrelät vilken pol vart osv

Startreläet har direktström från batteriet på ena kontakten och startmotorn på den andra.  Sätter du samman dom med tex en skruvmejsel drar startmotorn på samma sätt som om du trycker på knappen. Oftast gummiskydd över kontakterna man får tillfälligt pilla loss.
Reläet bara sluter dom två kontakterna. Det är allt det gör.

Manöverströmmen (från knappen) för reläspolen är mycket grannare kablar. Kan inte så lätt misstas från dom andra två som oftast är 10mm muttrar som håller kabelskor.

Senast redigerat av Mossan1 (28 mars 2023)

jaka54
28 mars 2023 · 5 811 Inlägg

Det  låter precis som att du har glapp i någon kabel från batteriet!
Kolla anslutningarna på batteriet.

Raindeer
28 mars 2023 · 6 Inlägg

jaka54 skrev:
Det  låter precis som att du har glapp i någon kabel från batteriet!
Kolla anslutningarna på batteriet.

Aa får nog kolla det

Raindeer
28 mars 2023 · 6 Inlägg

Mossan1 skrev:

Raindeer skrev:
joo har dragstart på den men är trögt som bara den så vet inte om jag kan starta med det.

Det är inte bara att dra på en ATV som det är på en snöskoter eller gräsklippare.  För hög komp.
Man måste dra sakta igenom kompressionstakten (där det går tungt) och direkt man känner kolven passera det får man ta ett nytt tag och dra mycket bestämt. Då har man kommande vevaxelvarv (insug och avgastakt) som startsträcka och får sen svänghjulet till hjälp genom nästa och följande kompressionstakter.
Går bra om man gör rätt. Men bara att dra när som helst är det inte. Då kan man göra illa handen, mm.

Detta BORDE stå i användarmanualen.

Raindeer skrev:
hur menar du att jag skall bygla dem utanpå startrelät vilken pol vart osv

Startreläet har direktström från batteriet på ena kontakten och startmotorn på den andra.  Sätter du samman dom med tex en skruvmejsel drar startmotorn på samma sätt som om du trycker på knappen. Oftast gummiskydd över kontakterna man får tillfälligt pilla loss.
Reläet bara sluter dom två kontakterna. Det är allt det gör.

Manöverströmmen (från knappen) för reläspolen är mycket grannare kablar. Kan inte så lätt misstas från dom andra två som oftast är 10mm muttrar som håller kabelskor.

Testa detdär och gick sådär (https://youtube.com/shorts/fi-juv3MN3A?feature=share) tror det var så va? Är helt ny på sådanthär

Brådhis * Voff voff *
28 mars 2023 · 10 299 Inlägg

Starthjälp från tex en bil? Är väl 12V på den?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
28 mars 2023 · 2 879 Inlägg

Raindeer skrev:
Testa det där och gick sådär (https://youtube.com/shorts/fi-juv3MN3A?feature=share) tror det var så va? Är helt ny på sådanthär

I filmen så kortsluts relöet helt rätt, och jag tycker mig höra att startmotorn "vill" men inte orkar dra runt motorn.

Är denna film på ATV'n ifråga?
För den i filmen förefaller ha bristfällig ström, dvs kass batteri eftersom startmotorn är för svag för att dra runt.
Gnistrandet är för att startmotorn drar ström. Helt normalt.
Se till att det blir ordentlig kontakt med mejseln. Så det inte är kontakt för kort tid eller för dåligt så det är därför startmotorn inte orkar.

Men att batteriet har +12,5v laddad och obelastat betyder inte att det kan leverera ampere för att starta.  Starthjälp kan sättas tex från en bil till ATV på samma sätt som mellan två bilar.
Har ATV'n stått i kallgarage och minusgrader med tomt batteri har batteriet frusit.  Måste tinas innan det kan laddas igen.  Batteriet har tagit stryk av det, men kan fungera ändå.  Kortad livslängd.
ATV'er har också 12v system.

Senast redigerat av Mossan1 (29 mars 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang