Hanbroms på 960 tar inte

R1ce
5 april 2023 · 2 Inlägg

Ja som sagt handbromsen tar ingenting på någon sida, backarna rör sig ut och in men inget händer och när jag var in på reggbess så fick jag nerslag på detta oxå vet inte vad jag ska göra?

Volvo 244 (1984)
Volvo 964 (1995)
Oreggad Ruter Knekt
5 april 2023 · 673 Inlägg

960 har väl uppdaterade backar med justerskruv reglerbar utan att ta av skivan? De får inte kontakt säger väl sig självt. Brickan går att byta till en längre, men tveksamt att det ska behövas.
Justera vid handbromsen det sista du gör dock.

Vad är det för regbess?

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 april 2023 · 17 560 Inlägg

Duvetdet skrev:
960 har väl uppdaterade backar med justerskruv reglerbar utan att ta av skivan? De får inte kontakt säger väl sig självt. Brickan går att byta till en längre, men tveksamt att det ska behövas.
Justera vid handbromsen det sista du gör dock.

Vad är det för regbess?

En gissning är A-traktor... Undrar vad som mer var knas?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Oreggad Ruter Knekt
5 april 2023 · 673 Inlägg

Inte gått på vägen på 10 år. Jadu.

Gissar att vajern och fjädrarna är svampiga och behöver bytas. Billig kostnad som går fort. Hela handbromssystemet med backar är ju guld att ha om det väl behöver bytas. Vad kan ett system kosta, inkl. backar, trumskiva, justerskruv och extra allt ... 3-4000?

Senast redigerat av Duvetdet (5 april 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Utmarks-Loke
5 april 2023 · 5 880 Inlägg

Se också till att bromsbackarna har samma storlek som trumman så att hela ytan ligger emot

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 april 2023 · 17 560 Inlägg

Är det A-traktor och den 960 så är ju strypning intressant. Den där rackarn kan gurgla i sig 2 liter per mil...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lucif3r
5 april 2023 · 2 235 Inlägg

Duvetdet skrev:
Vad kan ett system kosta, inkl. backar, trumskiva, justerskruv och extra allt ... 3-4000?

Beror såklart lite på vart man handlar, men det dyraste är ju skivorna á ca 500kr/st, resten är rätt billigt och landar på ca 1500kr totalt. Lite osäker på vad expandrarna kostar till 960 dock(förutsätter att det rör sig om en 960 med multilink), så det är väl +- nån hundring beroende på dom då...

Oreggad Ruter Knekt
5 april 2023 · 673 Inlägg

Lucif3r skrev:

Duvetdet skrev:
Vad kan ett system kosta, inkl. backar, trumskiva, justerskruv och extra allt ... 3-4000?

Beror såklart lite på vart man handlar, men det dyraste är ju skivorna á ca 500kr/st, resten är rätt billigt och landar på ca 1500kr totalt. Lite osäker på vad expandrarna kostar till 960 dock(förutsätter att det rör sig om en 960 med multilink), så det är väl +- nån hundring beroende på dom då...

Nu tänkte jag mig fästbrickor in i kryckan och kanske till och med själva kryckan big_smile
Men poängen var att det är ju inga pengar så sett.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang