Strul på Rieju mrt

mopedist37
12 april 2023 · 2 Inlägg

Tja, vill inte åka direkt till mekaniker o betala en stor summa om de är ett simpelt fel så tänkte fråga här. Min Rieju mrt stendog här om dagen. Jag startade den som vanligt, på första kicken o den va inte svårstartad. Men efter ca 5 min körande så glitcar hastighetsmätaren till 10km/h (vilket jag inte körde) och sedan la motorn av. I vilket fall undrar jag om någon kan veta vad de beror på? Den vägrar starta igen, ska byta tändstiftet just in case. Men kan de vara batteriet? Borde den inte kunna rulla ändå? Eller är de något annat fel, vet vad de kan vara för vanliga fel men vill inte börja ta isär i onödan. Mopeden är en 2017 modell euro 2, något jag la märke till var att oljelampan blinkade till ca 2 min innan den stendog men jag kollade i oljetanken efteråt o den va ca 1/4 full. Borde den ändå inte kunna starta om de skulle va smuts i förgasaren? Känner spontant att de har nått med tändningen o göra (kanske batteri) men har även för mig att de inte finns på dessa modell men kan vara helt fel ute. Så om nån har tips hade de vart tacksamt!

Edit: vi har gjort de vi kan här hemma, får ge över de till en mekaniker. Kanske återkommer om vad som var felet för skojs skull:)

Senast redigerat av mopedist37 (12 april 2023)

Jesper328
12 april 2023 · 2 397 Inlägg

Ta och mät spänningen i batteriet.
Om instrumenteringen övergår till flipperspel innan den lägger av så kan det mycket väl vara batteri/laddning.
Är spänningen låg så kan det vara statorn som är dålig och ej laddar upp batteriet.

Krävs en simpel voltmeter/multimeter för att kontrollera detta.

Senast redigerat av Jesper328 (12 april 2023)

Up the RA
jaka54
12 april 2023 · 5 813 Inlägg

En förbränningsmotor behöver tre saker. Bränsle, luft och gnista !
Kolla de här sakerna.
1. Har du soppa i tanken och soppan kommer fram till förgasaren? (Och helst in i förbränningsrummet).
2. Har du kollat att luftfiltret är rent och släpper igenom luft?
3. Har du gnista på stiftet när du kickar?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang