Hjullager fram Audi A4

Mekar
18 april 2023 · 7 Inlägg

Är lite osäker på om det är ljud från bilens framhjulslager.
Är ett ljud som kommer när man kommer upp över ca 50 km/h men det är inte speciellt kraftigt och kanske lika gärna kan härröra från vägljud från däcken. Har inte tillräcklig erfarenhet för att avgöra det själv.
Märker inte heller att det blir någon direkt skillnad när man girar höger och vänster med bilen och går heller inte att känna något glapp när jag lyfter upp och känner på framhjulen men som sagt något ljud tycker jag det blir när man kommer upp lite i fart men frågan är vad det beror på.
Finns det fler sätt att undersöka det här?
Om det skulle visa sig att lagren ska bytas är det något man kan fixa själv om man normalt är händig nog att byta leder i framvagnen, byta bromsar, göra service osv?
Vilka speciella verktyg behövs?
Måste man ha verkstadspress eller går det att demontera och montera med annan metod?
Gäller en A4 B5 1,8T år 00.

Jesper328
18 april 2023 · 2 395 Inlägg

Det kan vara lite vad som helst.. nästan.

Hjullager som du troligen redan vet kan du kontrollera genom att ta tag kl12 och kl18 på hjulet och vicka.

Alternativt kan du snurra hjulet så fort du kan medans du håller en hand på fjädern.
Vibrerar det då så är hjullagret en möjlig bov.

Alternativ 3 är att hissa upp framhjulen och ”köra i luften”… slå av anti-spinn först.
Bara det inte är en Quattro.

Skulle det visa sig vara hjullagret och att det behöver pressar ur/i så rekommenderar jag att köpa en begagnad lagerspindel ifrån skroten.
Du sparar tid på det, samt pengar om du inte har utrustning för att byta hjullager.

Up the RA
Koster
2 maj 2023 · 108 Inlägg

Hjullagerverktyget nedan har jag använt i snart 10 år på flertalet Audis utan några som helst problem, man behöver bara tryck ut drivknuten ur navet för att kunna byta lagret.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000021491

torsen
2 maj 2023 · 7 285 Inlägg

Kör sakta i en "åtta" på en stor plan och lyssna om det låter olika vid vänster- resp högersväng.
Hörs ingen skillnad är det förmodligen inte något hjullager som är på väg att ge upp.
Vid den här "provkörningen" bör du även kunna höra drivaxelknutar som är dåliga.

jaka54
2 maj 2023 · 5 811 Inlägg

För ett år sedan började jag märka att det "lätt lite" framtill på bilen. Misstänkte antingen ett hjullager höger fram  eller växellådan ( Bytte växellåda för ca 20 år sedan) .
Jag märkte inget glapp när jag tog tag i hjulet och ruckade på det och märkte heller inte att ljudet ökade eller minskade när jag svängde.
Men...Tog i alla fall bort lagret höger fram och kollade och se...lagerbanan  var "urgröpt" punktvis. Bytte lager och ljudet var borta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang