Är detta ett normalt ljud? DSG 6 Skoda Superb tdi -14

Oskarskoda
30 april 2023 · 5 Inlägg

Hej! Som rubriken lyder är detta ett normalt ljud från en superb-14 vid låga varv och hastigheter? Svagt nästan ett borrande ljud vid låga varv.

https://youtu.be/1aMOUEGXmhw

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 april 2023 · 17 556 Inlägg

Hm. Den verkar ju växla som den ska iaf?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Oskarskoda
30 april 2023 · 5 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hm. Den verkar ju växla som den ska iaf?

Precis den växlar jättefint! Den växlar som den ska men har liksom ett lätt borrande ljud vid främst 2-3ans växel. Mikrofonen fångade inte riktigt upp ljudet jättebra.

Har du någon aning vad det kan vara? Nästan som att glas vibrerar men är inte det vad jag vet.

Senast redigerat av Oskarskoda (30 april 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 april 2023 · 17 556 Inlägg

Tyvärr, jag är dålig på dessa. Är det en 4x4?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Oskarskoda
30 april 2023 · 5 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Tyvärr, jag är dålig på dessa. Är det en 4x4?

Jajjebus en 4x4

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 april 2023 · 17 556 Inlägg

Oskarskoda skrev:

Hybrid_ skrev:
Tyvärr, jag är dålig på dessa. Är det en 4x4?

Jajjebus en 4x4

Hm. Enklast och billigast är ju att börja kolla så däcken är ok. Är något defekt med bubblor i sig kan ljudet mycket väl gå över i högre hastigheter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Oskarskoda
30 april 2023 · 5 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Oskarskoda skrev:

Hybrid_ skrev:
Tyvärr, jag är dålig på dessa. Är det en 4x4?

Jajjebus en 4x4

Hm. Enklast och billigast är ju att börja kolla så däcken är ok. Är något defekt med bubblor i sig kan ljudet mycket väl gå över i högre hastigheter.

Just det! Tror inte det är däcken. Dels är dom nya men sen är ljudet tydligt kopplat till hur motorn eller växellådan jobbar.

Tycker verkligen det låter som det kommer från motorummet också.

Senast redigerat av Oskarskoda (30 april 2023)

Mossan1
30 april 2023 · 2 869 Inlägg

Är det inte någon värmeskyddsplåt eller liknande som lossat lite och skallrar? Kanske plasten under..

Tvivlar starkt på att det är något med transmissionen i sig.
Ganska skottsäkra lådor det där, och "fel sorts ljud" för det.

Oskarskoda
30 april 2023 · 5 Inlägg

Mossan1 skrev:
Är det inte någon värmeskyddsplåt eller liknande som lossat lite och skallrar? Kanske plasten under..

Tvivlar starkt på att det är något med transmissionen i sig.
Ganska skottsäkra lådor det där, och "fel sorts ljud" för det.

Just det! Tycker själva motor skakar ganska mycket (fysiskt) när den står på tomgång och jag öppnar huven.

Kan det vara något motorfäste som åkt.

Men varför är det vid uppvarv och ner varv och främst vid 2-3ans växel det låter?

AndyPandy79
2 februari · 1 Inlägg

Väcker upp den här efter ett år eller så... Fick du någonsin reda på vad det var för problem? Har exakt samma problem själv nu på mun superb från 2018. När man saktar in så låter det som någon borrar när den går under 1000 varv. Bara i en halv sekund eller så men mycket irriterande. Trodde först att det kunde vara vibrationer men låter lite smått metalliskt. Dovt men som det är metall som vibrerar rätt kraftigt. Om det var svänghjul etc så tror jag det hade låtit mer än när man saktar in för ett rödljus.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang