Byte av handbroms backar

mefflan06
2 maj 2023 · 10 Inlägg

Tjena
bytte nyligen handbroms backar på min Volvo v70n
efter jag bytte backarna så funka handbromsen men så fort jag spänner den på spännskruven så tar det i å låter när jag kör jag har bara spänt den ytters lite
vad kan det vara som är snett?

RubenRutegard
2 maj 2023 · 92 Inlägg

Du har med stor sannolikhet inte smort bromsarna tillräckligt när du installerade dem. Spänn bromsen tills du är nöjd med hur den tar och strunta i om det låter, sedan kör du upp i 50km/h och rycker kraftigt några gånger i handbromsen (inte för hårt, då töjer man länkaget). Borde vara löst efter det, kanske att man spänner handbromsen lite ytterligare efteråt.

mefflan06
3 maj 2023 · 10 Inlägg

tack för tipset det ska jag prova:)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 maj 2023 · 13 776 Inlägg

har du släppt spänningen vid handbromsspaken?
för det måste man först göra..innan man spänner den bak

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mossan1
4 maj 2023 · 2 879 Inlägg

En V70N har inget att justera ute vid hjulen orginal. Bara en fast stång mellan backarna.  Justerskruv finns som piratdel att eftermontera. Ibland en nödvändighet för att få tillräcklig handbroms.

Utan dessa justerskruvar kan man bara spänna viren vilket bara ger olika spaklägen, men påverkar noll och inget på bromsverkan.
Nu var inte det problemet, men ändå.

Med nya backar BÖR man ha LÄTT anliggning först så dom får slita in sig i trumman. Men hett ska det inte bli och det ska upphöra efter enstaka mil.

Gör det inte det har man spännt för mycket, eller, så kärvar vire eller expander.

Rostkanter i handbromstrumman skall givetvis slipas bort.  Annars är det hopplöst att få till.

Senast redigerat av Mossan1 (4 maj 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang