Vilken drag lastbil borde man ha

Mbra
6 maj 2023 · 2 Inlägg

Tja,

Vilken dragbil borde jag ha?
Primärt behöver jag en dragbil i jobbet för att dra Biltransport trailer med 8 bilar på. Dvs stor biltransport.

Min fråga till er som kan lastbilar/dragbilar.
Finns det så man kan hänga på andra trailers så man kan byta mellan biltransport, grustransport och maskintrailer så jag kan flytta min grävare och hjullastare.

Vilken scania ska man sikta in sig på då? Konfiguration på deras hemsida säger.
R 320. Vilken vändskiva blir mest multi?

Eller ska man direkt sikta in sig på en dragbil med dragtrailer/maskintrailer för det är det primära i jobbet samt en billigare grusbil för de egna projekten.

Bra att kolla med er först så man inte ser helt borta ut när man ska prata med säljarna av bilarna  😀

Steff240
6 maj 2023 · 1 029 Inlägg

Ja asså på en trailerdragare kan du ju koppla (i princip) alla sorters trailrar, själva vändskivan på bilen och kingpinen på trailern är i regel samma. Sen är det istället kringutrustningen på bilen som skiljer. En bil som är optimal för att dra biltransport är knappast optimal för att dra maskintrailer eller grustrailer.

Funderat på en lastväxlarbil med Laxå-fästen? Då kan du koppla både trailrar och vanliga flak.

trubbelturbo
6 maj 2023 · 1 466 Inlägg

Är ingen expert på teknikaliteterna, men kan ju svara utifrån det jag vet och har observerat iaf.

Dessvärre brukar ju dragbilar för dina olika typer av trailers/körningar vara totalt olika varandra.

För biltransporter brukar ju en 2-axlad, eller möjligtvis 3-axlad med pusheraxel, användas. Ofta med lågt chassi och vändskivehöjd. Medans en tipptrailer brukar dras av en 3-axlad med lång hjulbas (för att kunna lasta så tungt som möjligt). Du måste ha hydraulikpaket om du ska ha en trailer som tippas. Inte ovanligt att man ser en "vanlig" dragbil dra runt på trailers anpassade för låga chassin, men då naturligtvis med en inte så liten lutning bakåt. En biltransporttrailer av din storlek vet jag inte ens om det är möjligt att att dra då dessa med sina låga chassin och långa överhäng i princip skrapar i på vanliga landsvägar om vägen är lite ojämn lol

Vändskiva får nog nästan handlaren hjälpa dig med då det finns typ 100st att välja mellan. Fast eller skjutbar är väl det enda som kan vara värt att fundera över vad man vill ha. 2" kingpin är väl egentligen "standard", bara trailers för specialtransporter "skitlångt/skitbrett/skittungt" använder väl större.

Biltransporter är ju relativt lätta men har nog knappt sett någon dragbil som har mindre än säg 420hk. För grusbilar är väl snarare 500+ att föredra om man inte har gott om tid och tålamod. En 320hk duger väl till en citytrailer på sin höjd. Om det är en Scania du vill ha så är det väl dina krav på utrymme/komfort/pris som får bestämma vilken modell/hytt du väljer. Om du vill ha mycket effekt/v8 så är det en R/S du måste ha. Övriga modeller är går att få med upp till 500-ish hästar, undatanget parentesen Scania L.

Du får nog kontakta en handlare, men jag har svårt att se att det blir bra att endast ha en dragbil för så olika applikationer.

Senast redigerat av trubbelturbo (6 maj 2023)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Mbra
7 maj 2023 · 2 Inlägg

Okej det får nog bli en bättre biltrailer/maskintrailer.

Och en äldre gruslastare.

Att kompromissa med biltrailern är kanske inte så bra.
tack för bollandet

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang