Ny ECU. Hur gör man? V70 -01

JockeAnd
7 maj 2023 · 15 Inlägg

Tjena! Köpte nyligen en ny ECU eftersom den andra var väck. När jag satte i den och vred på nyckeln så märkte jag att bilen inte startade. Givetvis förstår jag ju att det är eftersom någonting inte är som det ska så ecu:n inte kan säga till det elektroniska insprutet att ge bensin till motorn och därav kan inte bilen starta. Jag har hört att man ibland måste programmera om ecu:n. Det vill säga föra över all den gamla datan från den gamla till den nya. Detta kostar en del men jag tycker inte det borde vara nödvändigt egentligen eftersom jag vet att ecu:n som jag har köpt satt i en exakt likadan bil förut. Alltså på pricken likadan, till och med samma färg. Så det känns typ som att det borde vara exakt samma sak att sätta i denna ecu då det är två exakt likadana ecu:ar med samma siffror på och då de har varit exakt identiska från fabrik. Jag har även läst någonting om att man har måsta programmera om nyckeln även. Vet inte om det är så men om någon vet det så hade jag väldigt gärna velat veta om det bara går att ta nyckeln från bilen med den andra ecu:n och köra med den. Finns det någon slags koppling mellan nyckeln och dens originella ecu? Är de kopplade på något sätt och om nyckeln passar i bilen, går det då att bara ta den gamla bilen nyckel?

Senast redigerat av Hybrid_ (8 maj 2023)

Marlboroman
7 maj 2023 · 8 234 Inlägg

Vad är det för bil / årsmodell?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
JockeAnd
7 maj 2023 · 15 Inlägg

Marlboroman skrev:
Vad är det för bil / årsmodell?

Volvo V70 2001

Jesper328
7 maj 2023 · 2 387 Inlägg

Kan eventuellt funka med nyckeln ifrån gamla bilen, givetvis med tändningslås också.

Däremot så bör du gifta ihop bilen med det nya styrdonet ifall att de är annorlunda utrustning, osv jämfört med donatorbilen.
Du får nog bita i det sura äpplet och lämna in för en kodning.

Senast redigerat av Jesper328 (7 maj 2023)

Up the RA
Marlboroman
7 maj 2023 · 8 234 Inlägg

ECU är hårdkodad mot bilen. Så det räcker inte med nyckeln. Du lär ha alla andra boxar som ecu pratar med från bilen du tog den nya ECU'n. Eller hitta någon som kan kopiera över mjukvaran från din gamla ECU till en annan.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 maj 2023 · 13 762 Inlägg

ta den gamla chippet som immon är kodad till och flytta över och vips så fungerar det smile

men kan bli problem om det skiljer på programvarorna då får man göra en hel kopia på boxen..
fungerar på d5:orna att bara flytta immochippet..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mossan1
8 maj 2023 · 2 869 Inlägg

Det rör sog om motorns styrdon, (ECM) antar jag? En v70N har 9st eller fler CAN-noder.

Om det är ECM:
Nej, bara nyckeln räcker nog inte.
Jag.tror inte det, men kan ha fel.

Nyckelkoden tror jag ligger även i CEM, likväl som i ECM.  (Central Electronic Module, och Engine Control Module)

Volvos CAN är lite kinkigt, då noder i nätverket måste höra ihop. I alla fall när det gäller dom större noderna.
DVS:
CEM, BCM/ABS, ECM, DIM, en ev TCM
(om automatlåda) och troligen även REM går sannolikt inte att byta rakt av ens från identisk bil.
(Minns inte vad Airbagmodulen heter på VIDA-språk, men gäller nog den också.)

Övriga noder kan KANSKE fungera från en helt identisk bil. Gärna tillverkad inom veckor från varandra.
(Egentligenär viktigast av allt är att enheterna är samma CAN generation. Tror V70N har minst tre olika generationer 2001-2007 där största skillnaden är före och efter 2005)
Är det fel generation är nya enheten värdelös till den bilen. Men då ska det också vara olika modellår på bilarna i fråga för att bli fel. Gäller mest om man vill ha nyare enhet med bättre lödtenn, tex.

"Nya" enheten nog måste klonas med den gamla. Då är det plug and play.
Eller, att någon lägger in en sk Virgin-fil i den "nya", så den blir som en fabriksny enhet mjikvarumässigt.  Då tror jag Volvo kan lägga in den.
Bara en begagnad enhet i handen direkt från annan bil  tror jag inte dom kan.
Har nog inte den mjukvaran.  För att dom inte vill.
Men fråga kan du ju.

Det finns dock privatpersoner som kan klona enheter till Volvo.
Skriv i Forumet "Jagrullar". Där finns medlemmar som gör sådant billigt.

Är originalet sönder eller rent av saknas är det nog tömning ("Virfin-fil") och sen Volvo som gäller.  Inte jättebilligt.

Men visst, testa.med andra nyckelchippet först. Ganska enkelt.

Senast redigerat av Mossan1 (8 maj 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 maj 2023 · 17 556 Inlägg

Hade problem med detta på en V70 -02 (Tror jag, länge sen. Jobbade som handlare och sålde bilen till kund).
En dag gick den inte igång och bärgades till Volvo. De kunde (Ville?) inte läsa ur den gamla utan en ny ogift ECU monterades. Gick back på den affären...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 maj 2023 · 13 762 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hade problem med detta på en V70 -02 (Tror jag, länge sen. Jobbade som handlare och sålde bilen till kund).
En dag gick den inte igång och bärgades till Volvo. De kunde (Ville?) inte läsa ur den gamla utan en ny ogift ECU monterades. Gick back på den affären...

sopporna på volvo klarar inte av sånt där..    derför man inte åker till märkesverkstäder.. 

brorsan hade en deffekt box till sin 02:Ans s60 d5   köpte beg box skickade den till mig med sin orignal box. 
sen drog jag till polaren läste ur orginal boxen och flytta över allt och bilen gick klockrent fast volvo säger att det går smile


vi fick även skriva över immofilen  den läser man inte ur när man gör en kopia på orginal styrbox..  men den kan man lätt läsa ur och skriva över den som är i nya boxen eller bara flytta över chippet..

hade säkert gått fint att bara flytta över immochippet men eftersom bilen stog 10mil bort så är det dumnt att chansa smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Lucif3r
8 maj 2023 · 2 223 Inlägg

Klarar av och klarar av... Det handlar mer om att dom inte *får*. Allt ska godkännas och vara punkt till pricka som huvudkontoret har bestämt, oftast av en slipsnisse som aldrig haft olja under naglarna ens. Mekanikerna får ju inte ens använda bultar med egenlagd loctite.... Det kan dom få sparken för om det skulle upptäckas...

Finns gott om mekanikers som jobbat på märkesverstäder som slutat pga. att dom inte får laga det mest löljiga felet på enklaste sätt ... En liten kabel som blivit skavd? Det skulle ta 2min att fixa med lödkolven och kosta typ ingenting för kunden... Men nej nej, hela kabelstammen måste bytas och så är det bara... Skitsamma att stammen kostar flera tusen och jobbet tar 2 timmar...

----

Rakt byte av box utan ytterligare åtgärd slutade fungera -99, för att hålla oss till tråden... -99 flyttade bl.a. hela startspärren in i boxen(startspärr i boxen kom -96, men bara en del utav den, dom "viktiga" unika funktionerna var fortfarande externa), CAN-BUS introducerades osv...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang