Elfel mopedbil Ligier JS RC 2014

Braattha
11 juni 2023 · 3 Inlägg

Hej!
Vi har en Ligier JS RC från 2014 som plötsligt fick ett märkligt elfel. Blinkersen slutade fungera plötsligt. Även stereon la av. Sen blev instrumentpanelen knas i samma veva. När man lägger i backen visar den D på panelen samt att glödtändningslampan inte lyser.
Har kollat säkringar och hittat en trasig som vi har bytt ut. Annars verkar allt vara ok.
Varningsblinkers funkar och bilen går som vanligt.
Tips? 🤔

Braattha
18 juni 2023 · 3 Inlägg

Har fortsatt felsökandet men får inte till det. Vet nu att tändningslåset är ok. Alla jordpunkter jag har hittar är ok. När jag vrider nyckeln till ACC så får jag ingen ström fram till accessory på stereon. Verkar som någon knas på vägen. Högst troligt det som spökar med blinkers och instrumentpanelen också.
Några tips på var jag ska leta vidare nu?

Utmarks-Loke
18 juni 2023 · 5 880 Inlägg

Ordna fram ett kopplingsschema, googla eller köp, utan det famlar man i blindo. Men en sak att mäta är ju om det kommer ström ut ur tändningslåset på alla poler som skall ha, när man vrider på nyckeln. Vilka poler att mäta på? Ingen aning, du som har grejerna framför dig kanske kan lista ut det men omöjligt härifrån.
Och vad var den söndriga säkringen till? Du måste väl ha någon form av säkringslista, antingen i locket till säkringsfacket eller i handboken.

Braattha
19 juni 2023 · 3 Inlägg

Tack för glada tillrop! Tyvärr hittar jag inte ett kopplingsschema. Har googlat som en tok men hittar inget som liknar vår bil.
Får söka vidare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang