Sportratt i peugeot 206

filipdarius0
20 juni 2023 · 106 Inlägg

Hej! Jag undrar om det är lagligt att ha sportratt i min peugeot 206 som original har airbag, jag har airbag motstånd så lampan lyser inte.
Hörde dock att en polare nästan blev av med körkortet pga sportratt, ville bara kolla om det är lagligt med sportratt.

Jesper328
20 juni 2023 · 2 396 Inlägg

Ja, nej, du blir inte av med körkortet.. det är bara löjligt.
Värsta som händer är att du får en flygande bes och måste inställa dig hos ett besiktningsorgan.

Tips:
Demontera inte nödvändiga säkerhetsfunktioner så som airbag om du inte ha tänkt att köra bana, time attack, osv.

Senast redigerat av Jesper328 (20 juni 2023)

Up the RA
filipdarius0
20 juni 2023 · 106 Inlägg

Jesper328 skrev:
Ja, nej, du blir inte av med körkortet.. det är bara löjligt.
Värsta som händer är att du får en flygande bes och måste inställa dig hos ett besiktningsorgan.

Tips:
Demontera inte nödvändiga säkerhetsfunktioner så som airbag om du inte ha tänkt att köra bana, time attack, osv.

Tack för svaret, kan man få körförbud eller någon 2a på bessen?

Mack Forum- och sitemoderator
20 juni 2023 · 26 175 Inlägg

filipdarius0 skrev:

Jesper328 skrev:
Ja, nej, du blir inte av med körkortet.. det är bara löjligt.
Värsta som händer är att du får en flygande bes och måste inställa dig hos ett besiktningsorgan.

Tips:
Demontera inte nödvändiga säkerhetsfunktioner så som airbag om du inte ha tänkt att köra bana, time attack, osv.

Tack för svaret, kan man få körförbud eller någon 2a på bessen?

Ja om du vid besiktningen hos nyss nämnda besiktningsorgan inte har återställt till original så blir det ju till slut körförbud..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
filipdarius0
21 juni 2023 · 106 Inlägg

Mack skrev:

filipdarius0 skrev:

Jesper328 skrev:
Ja, nej, du blir inte av med körkortet.. det är bara löjligt.
Värsta som händer är att du får en flygande bes och måste inställa dig hos ett besiktningsorgan.

Tips:
Demontera inte nödvändiga säkerhetsfunktioner så som airbag om du inte ha tänkt att köra bana, time attack, osv.

Tack för svaret, kan man få körförbud eller någon 2a på bessen?

Ja om du vid besiktningen hos nyss nämnda besiktningsorgan inte har återställt till original så blir det ju till slut körförbud..

Okej så om dom inte nämner ratten så borde det vara lugnt? Eller är jag helt ute och cyklar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 juni 2023 · 17 559 Inlägg

Hörde dock att en polare nästan blev av med körkortet pga sportratt

Hahaha! Den var bra. Polaren gillar nog att överdriva. Får du ingen ombes så får du inte. Bara kör.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
21 juni 2023 · 10 301 Inlägg

Jesper328 skrev:
Ja, nej, du blir inte av med körkortet.. det är bara löjligt.
Värsta som händer är att du får en flygande bes och måste inställa dig hos ett besiktningsorgan.

Tips:
Demontera inte nödvändiga säkerhetsfunktioner så som airbag om du inte ha tänkt att köra bana, time attack, osv.

Nåja, värsta som kan hända är nog att trådskaparen slår ihjäl sig mot sportratten pga avsaknad av airbagen. Näst värst är ombes...

Som du skriver, plocka inte bort säkerhetsprylar. Det är kraftig fjortisvarning på det!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
21 juni 2023 · 7 285 Inlägg

Jag har också, sedan länge funderat på att byta ratten i min Suzuki Jimny mot en sportdito.
Inte för att bli kvitt krockkudden, utan för att det är så lätt att oavsiktligt tuta när man gör snabba tvära svängar.
Nav finns att köpa i England.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 juni 2023 · 13 776 Inlägg

filipdarius0 skrev:

Mack skrev:

filipdarius0 skrev:

Tack för svaret, kan man få körförbud eller någon 2a på bessen?

Ja om du vid besiktningen hos nyss nämnda besiktningsorgan inte har återställt till original så blir det ju till slut körförbud..

Okej så om dom inte nämner ratten så borde det vara lugnt? Eller är jag helt ute och cyklar.

var så säker på att dom inte missar det..   framför allt om dom slår på tändningen och ser en airbag lampa tända sig och sen släcka sig.. men ratten är en sportratt....


jag bes min 92:ans 740turbo som hade airbag orginal det gick igenom utan airbag utan problem.   men det är för att bilen finns utan airbag.   derför missade dom det..   men så hade jag inte heller en lampa där det står airbag när man startade tändningen. 

för missar dom en sån sak är dom bra korkade. 

men sen handlar det om att bilen måste finnas utan airbag.   att komma in med en 2023 utan airbag fungerar ju inte hur man än gör 

samma sak med en 206  ingen airbag så blir det 100% en 2:a på det. 

oavsätt om lampan är konstant tänd eller släckt.  eller ser ut att fungera..   då blir det dessutom lite extra krångel.  eftersom dom då ärmedvetna att man gjort något med systemet för att få lampan att fungera som vanligt..

men det handlar om en ratt..   man lägger dom där 10min på att montera dit orginal ratten vid bes så klart.   allt annat är bara korkat.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 juni 2023 · 17 559 Inlägg

torsen skrev:
Jag har också, sedan länge funderat på att byta ratten i min Suzuki Jimny mot en sportdito.
Inte för att bli kvitt krockkudden, utan för att det är så lätt att oavsiktligt tuta när man gör snabba tvära svängar.
Nav finns att köpa i England.

Sätt en brytare till tutan torsen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
21 juni 2023 · 7 285 Inlägg

Hybrid_ skrev:

torsen skrev:
Jag har också, sedan länge funderat på att byta ratten i min Suzuki Jimny mot en sportdito.
Inte för att bli kvitt krockkudden, utan för att det är så lätt att oavsiktligt tuta när man gör snabba tvära svängar.
Nav finns att köpa i England.

Sätt en brytare till tutan torsen...

Tack! Jo det har jag varit inne på också.

Föregående Sukkan, som jag köpte begagnad, och ägde i 11 år, hade alcantaraklädd sportratt utan krockkudde.
Den bilen var en privatimport från Tyskland.
Inga synpunkter vid besiktningen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang