Få igång belysning m.m i Cabby GLX 1989

Andesa
25 juni 2023 · 11 Inlägg

När jag köpte vagnen fungerade allt på plats hos säljaren. Om jag hade nåt att anmärka på var det att belysningen glödde på vissa lampor och inte lyste starkt. Väl hemma på 230 v så fungerar alla eluttag och kylskåpet men inte belysning, stereo, vattenpump, fläkt. Jag är rätt dålig på sånt här och hoppas få lite hjälp av er experter där ute. Det fungerade ett pyttelitet tag då stereon drog igång och fläkt m.m lät men det falnade och dog snabbt och aldrig gått igång igen. Har provat att ladda batteriet men inget händer. Gasen funkar. Värmesystemet har jag inte kollat ännu. Vad göra?

Mvh
Andreas

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juni 2023 · 17 559 Inlägg

Spänning på batteriet i nuläget?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Andesa
25 juni 2023 · 11 Inlägg

Enligt en dosa jag har 0,0 men känns märkligt då det var 12,7 härom dagen och inget funkade då heller. Testat ladda upp men står fortfarande 0,0. Paj?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juni 2023 · 17 559 Inlägg

En dosa? Mulitimeter?

Troligen är batteriet helt slut då. Därför fungerar inget. Bara för att du ansluter 230v betyder inte det att batteriet laddas. Men detta ska vi reda ut! Ett enklare elsystem än en gammal husvagn finns inte! Mycket bra att lära sig på! En multimeter måste du köpa om inte det finns!

Manual:
https://www1.cabbycenterkristinehamn.se … 201989.pdf

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Andesa
25 juni 2023 · 11 Inlägg

Tack för hjälpen. Dosan var en batteriladdare för motorcykel. Har köpt multimeter precis. En UT133B på Clas Ohlson. Manualen är rena grekiskan 🤣

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juni 2023 · 17 559 Inlägg

Så kan det vara i början. Men den ska vara inställd på "klockan 2". Dvs 60VDC. Sladdarna ska vara på mitten/svart och röd/höger.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
26 juni 2023 · 2 879 Inlägg

Automatiska laddare som tex ofta sitter i husvagnar klarar inte att ladda batterier som är allt för urladdade.
Har för mig det måste vara MINST 9v eller så. Annars känner den inte av batteriet.
Så inkopplad 230v betyder inte nödvändigtvis att den laddar.  Eller ens att laddare finns....

Det är ENDAST 230v läget på kylen, ev elvärme, batteriladdare och 230v eluttagen som jobbar med 230v. All belysning, köksfläkt, vattenpump, cirkulationspump för värmen och (ofta) STYRNING av värmen är 12v.
Dvs Även tillslaget av 230v elpatronen är i regel ett 12v styrt relä på äldre vagnar.  Men det kan skilja.

Elpatronen för värmen kan ha en egen 230v cirulationspump också.  Men ibland används 12v cirkulationspumpen även för elpatronen. Skiljer mellan vagnarna.


Nyare vagnar skiljer helt ang värmesystemet.

Om kylen har ett 12v läge, så tänk på att det drar rejält med ström.  Bortmot 8-10A. Det är ENDAST avsett för under färd, och då med stödladdning från dragbilen. Annars räcker inte batteriet, och med laddare inkopplat får den jobba stenhårt.  Brandrisk i längden.
Använd kylen på gas eller 230v.
Vanligt rockie misstake.

Senast redigerat av Mossan1 (26 juni 2023)

Brådhis * Voff voff *
26 juni 2023 · 10 299 Inlägg

Mossan1 skrev:
Om kylen har ett 12v läge, så tänk på att det drar rejält med ström.  Bortmot 8-10A. Det är ENDAST avsett för under färd, och då med stödladdning från dragbilen. Annars räcker inte batteriet, och med laddare inkopplat får den jobba stenhårt.  Brandrisk i längden.

Är det så usla kylskåp i husvagnar? I båtar klarar man utan problem att driva kylskåp på vanliga batterierna och några 8-10A är man inte i närheten av.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
26 juni 2023 · 7 285 Inlägg

Mossan1 skrev:
Automatiska laddare som tex ofta sitter i husvagnar klarar inte att ladda batterier som är allt för urladdade.
Har för mig det måste vara MINST 9v eller så. Annars känner den inte av batteriet.
Så inkopplad 230v betyder inte nödvändigtvis att den laddar.  Eller ens att laddare finns....

Det är ENDAST 230v läget på kylen, ev elvärme, batteriladdare och 230v eluttagen som jobbar med 230v. All belysning, köksfläkt, vattenpump, cirkulationspump för värmen och (ofta) STYRNING av värmen är 12v.
Dvs Även tillslaget av 230v elpatronen är i regel ett 12v styrt relä på äldre vagnar.  Men det kan skilja.

Elpatronen för värmen kan ha en egen 230v cirulationspump också.  Men ibland används 12v cirkulationspumpen även för elpatronen. Skiljer mellan vagnarna.


Nyare vagnar skiljer helt ang värmesystemet.

Om kylen har ett 12v läge, så tänk på att det drar rejält med ström.  Bortmot 8-10A. Det är ENDAST avsett för under färd, och då med stödladdning från dragbilen. Annars räcker inte batteriet, och med laddare inkopplat får den jobba stenhårt.  Brandrisk i längden.
Använd kylen på gas eller 230v.
Vanligt rockie misstake.

Där bockade du av allt rätt, Mossan1 - har själv ägt 3 husvagnar.

Mossan1
26 juni 2023 · 2 879 Inlägg

Brådhis skrev:
[
Är det så usla kylskåp i husvagnar? I båtar klarar man utan problem att driva kylskåp på vanliga batterierna och några 8-10A är man inte i närheten av.

Är det kylskåpet från 1989?
Modernare skåp har nog kompressor och avsevärt lägre effekt men gamla husvagnskåp har en 12v elpatron om ca 100w som värmer (så det kyler. Så funkar ammoniak-skåp utan kompressor)

230v läget är en 230v elpatron på några hundra watt.

Gaslågan värmer också, och mer än elen. Så den är effektivare på gas.

12v läget på gamla skåp är bara avsett för att underhålla kylan under färd, då med ström från bilen.

Nu är vi offtopic, och det är väl lite mitt fel. Beklagar.

Senast redigerat av Mossan1 (26 juni 2023)

Brådhis * Voff voff *
26 juni 2023 · 10 299 Inlägg

Mossan1 skrev:

Brådhis skrev:
[
Är det så usla kylskåp i husvagnar? I båtar klarar man utan problem att driva kylskåp på vanliga batterierna och några 8-10A är man inte i närheten av.

Är det kylskåpet från 1989?
Modernare skåp har nog kompressor och avsevärt lägre effekt men gamla husvagnskåp har en 12v elpatron om ca 100w som värmer (så det kyler. Så funkar ammoniak-skåp utan kompressor)

230v läget är en 230v elpatron på några hundra watt.

Gaslågan värmer också, och mer än elen. Så den är effektivare på gas.

I dom båtar jag har haft med kyl har det varit kompressorkyl och dom har varit snåla även när dom varit gamla. Den äldsta har varit en från 1979, men kan inte svära på att kylen var från det året också, men utseendet talade för det...

Vet inte någon kompis som haft annat än kompressorkyl heller i sina båtar, förutom en segelbåt som hade ammoniak-varianten.

Men det kanske är vanligare med skräpkylskåp i husvagnar helt enkelt?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 juni 2023 · 17 559 Inlägg

Men det kanske är vanligare med skräpkylskåp i husvagnar helt enkelt?

Till och med i sista husbilen vi hade som var från 2004 satt ett skräpskåp. Mycket effektivt på gas och 230v. Kopplade om så det gick att köra på 12v även om motorn inte laddade. Drog ur batteribanken på nolltid. Inte ens bränslecellen orkade hålla jämna steg. Fast det drog inget noterbart på gas så... I båten sitter en kompressorkyl. Den klarar sig med den lilla solpanelen hela sommaren.

Men, det var kylen det, först och främst ska ju TS ha igång resten. Ett fullt batteri är en bra start. Samt se över säkringarna sedan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 juni 2023 · 17 559 Inlägg

Kan tillägga en -rätt viktig- sak. Laddning från bil är ju bra så klart men prylarna bör vara i ordning. Tro mig! Hade en Polar 530 som "försvann".

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Andesa
27 juni 2023 · 11 Inlägg

Nu har jag laddat batteriet som står på 13,06. Tänkte stoppa in det igen nu och testa.

Andesa
27 juni 2023 · 11 Inlägg

Går det inte att skicka bilder här? Tänkte stoppa tillbaka batteriet och testa(göra rätt med er hjälp).

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juni 2023 · 17 559 Inlägg

Skapa ditt album här och ladda upp bilder:

https://www.garaget.org/Andesa/gallery

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Andesa
27 juni 2023 · 11 Inlägg

Laddat upp en bild. När jag bara kör på batteriet funkar all belysning m.m men jag måste ju kunna ha 230 V på samtidigt? Det snackas om stödbatteri och det finns ett automatiskt batteri som sitter fast på väggen men vet ej hur det fungerar och det ligger en lös laddare för mc bredvid. Skulle behöva elutbildning 🤣

Bild infogad av Mod:
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246627/246627-2621d1e66c2fcdccb3d11661df9e4b7f.jpg

Senast redigerat av Hybrid_ (27 juni 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juni 2023 · 17 559 Inlägg

Batteriet ska ju anslutas till sina batteriskor. Dras fast ordentligt så de inte går att vrida på. Räcker så. Vidare ska laddaren -TYSTOR 10- vara ansluten till batteriet vilket den bör vara redan? Anslut 230v. Lyser det någon lampa på laddaren?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Andesa
27 juni 2023 · 11 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246627/246627-06deb54f671dde72224fded23033b3f8.jpg

Mossan1
27 juni 2023 · 2 879 Inlägg

Andesa skrev:
Laddat upp en bild. När jag bara kör på batteriet funkar all belysning m.m men jag måste ju kunna ha 230 V på samtidigt?

Varför menar du att du inte kan koppla in 230v?  12v och 230v är två helt separerade system. 
Enda gemensamma är batteriladdaren som laddar batteriet med inkopplad 230v.
Den batteriladdaren är normalt alltid inkopplad i 230v sysyemet och mot batteriet (efter batteribrytaren).   Naturligtvis laddar den inte utan 230v in i vagnen via externa sladden.

Ibland följer inte en batteriladdare med vagnarna. Snåla personer kan spara dom.  Kanske är därför det medföljde en liten MC-laddare.....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang