Hjälp en nybörjare (lackering)

Maintheforce
11 juli 2023 · 1 Inlägg

Hej!

Helt ny här så ha gärna överseende med min bristande kunskap vad det gäller allt, i synnerhet ”bilspråk” och lingot!

Jag har köpt en röd äldre Audi som saknar glans på båda bilens sidor. Även fram på kofångaren och bakluckan har lacken lossnat, det är alltså sprucket och ”flammigt”. Det var likadant på sidorna (har jag sett på bilderna) men förre ägaren har förmodligen skrapat/tagit bort all lack. Det ser ut som transparent plast, som plastfilm som går att ta bort med lite pill och starka naglar.

Jag ska testa att polera bilen med poleringsmaskin och keramiskt vax för att (förhoppningsvis) ge bilen lite lyster över sommaren.

Mina frågor är nu följande:
• Hur får jag lättast bort den uppluckrade lacken som är kvar på bilen?
• Kan jag på egen hand lägga på ett lager lack och/eller klarlack?

Har absolut inte tillgång till något lämpligt garage och vill hitta en så billig lösning som möjligt. Notera att bilen är äldre och var mycket billig, den har gått kort och fungerar fint. Det kan inte bli mycket värre utvändigt än det är nu, en omlackering kommer inte på fråga, jag vill gärna göra det själv och få ett så nära OK resultat som möjligt.

STORT tack på förhand!
En öl kommer drickas för den som vill förbarma sig över mina spörsmål och tipsa mig på vägen. Skål!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang