Mazda 323F 1990 Vill ha fetare motorljud

pacmyc
30 juli 2023 · 90 Inlägg

Hej.
Har en fin Mazda 323F från 1990 som hobbybil. Den har 1.8 l SOHC motorn och är 100% original. Jag är inte ute efter att trimma den, men blev lite sugen på att fixa fetare motor/avgasljud.
Jag har inte mekat avgassystem förut. Är det bara ljuddämparen (sista delen) man bormalt byter? Vad ska man köpa för ljuddämpare? Vad är kompatibelt? Har besiktningen anmärkningar om det låter för mkt?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 juli 2023 · 17 556 Inlägg

Börja med att köpa någon mindre universal Simons eller liknande. Dessa fanns i Mekonomenbutiker förr.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
30 juli 2023 · 7 273 Inlägg

pacmyc skrev:
Hej.
Har besiktningen anmärkningar om det låter för mkt?

Svar JA.
Varje bil är registreringsbesiktad och i handlingarna finns angivet ljudtrycksnivå(buller).
Överskrids bullernivån riskerar man att bilen blir underkänd = ombesiktning.

Jdmboy96
30 juli 2023 · 241 Inlägg

Besiktningen skiter i det så länge den inte brölar som en 740, och inte läcker avgaser. Så kör på av med sista dämparen 🤗 sen får du lägga upp video här 😁

Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
Audi A3 "Ägget" (1999)
pacmyc
31 juli 2023 · 90 Inlägg

Tack för era svar! Jag mejlade Simons för att höra vilken ljuddämpare de rekommenderar till min bil..

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 juli 2023 · 17 556 Inlägg

pacmyc skrev:
Tack för era svar! Jag mejlade Simons för att höra vilken ljuddämpare de rekommenderar till min bil..

De är rätt snälla om de svarar. Men kryp under bilen och se hur det ser ut med slutburk och rör. Kolla diameter. Jag gjorde ofta så här förr med bilar. Mätte lite och köpte sen en slutburk och diverse rör och böjar samt en påse avgasklammer och en universal upphängare kanske. Blev bra & tätt om man tog lite tid på sig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
pacmyc
31 juli 2023 · 90 Inlägg

Ok.. Men bortsett från måtten som jag så klart kan kolla, vad mer behöver man tänka på? Hut vet man vad man får för ljud från olika ljuddämpare?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 augusti 2023 · 17 556 Inlägg

pacmyc skrev:
Ok.. Men bortsett från måtten som jag så klart kan kolla, vad mer behöver man tänka på? Hut vet man vad man får för ljud från olika ljuddämpare?

Det vet du inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
1 augusti 2023 · 5 871 Inlägg

Vill du vara säker på att få ett bra ljud får du köpa ett fabriksbyggt sportavgassystem. Det lär vara svårt att få tag på till en så gammal modell nu, men det kan även vara tvärtom att det ligger kvar på något lager som de inte lyckats bli av med innan modellen blev sällsynt. Annars får du bygga med lösa delar och experimentera dig fram.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang