Mercedes C220 CDI 2012 - P0428, P2463 problem med givare till DPF

JRMoto
9 augusti 2023 · 60 Inlägg

Tjenare!

Har en Mercedes C220 CDI som har felkoden P0428 och P2463 och får inte bort koden.

P0428 - Catalyst Temperature Sensor Circuit High Bank 1 Sensor 1
P2463 - Particulate Filter Restriction - Soot Accumulation Bank 1 - Eftersom den ej kan regenerera.

Har bytt tempgivare som sitter på grenröret alltså (Bank 1) vilket skulle vara problemet, tydligen vanligt fel på dessa men felet ligger kvar och eftersom koden ligger kvar så kan inte bilen göra en regenerering vilket kommer resultera tillslut att DPF kommer sättas igen.

Någon som har haft samma problem isåfall hur löste ni det?

All hjälp uppskattas!

Jesper328
9 augusti 2023 · 2 388 Inlägg

Kommer du in för att kunna läsa värden på alla givare?
Sitter fler tempgivare längs vägen.
Mätt upp kablaget?

Up the RA
JRMoto
10 augusti 2023 · 60 Inlägg

Jesper328 skrev:
Kommer du in för att kunna läsa värden på alla givare?
Sitter fler tempgivare längs vägen.
Mätt upp kablaget?

Hej!

Gjorde det innan jag bytte tempgivaren som skulle ha strulat, har dock inte kollat värdena efter jag bytte den.

Vart sitter det fler? Trodde det bara satt en före och en efter?

Inte mätt upp kablaget än. Men har följt kabeln och allt ser bra ut där. Men får nog kanske testa mäta med, vad för värde bör den ligga inom?

Senast redigerat av JRMoto (10 augusti 2023)

Jesper328
10 augusti 2023 · 2 388 Inlägg

Kan tillägga att den givaren du har bytt brukar ge en felkod som lyder ungefär ”temp sensor upstream of turbocharger”.
Det finns ytterligare en tempgivare som sitter i mitten av DPF.

Du skall ha 5v eller 12v på sensorn, kommer ej ihåg exakt.
Tippar på att det är givaren i dpf som strular iom felkoden på ”catalyst temp”.

Up the RA
Mossan1
11 augusti 2023 · 2 871 Inlägg

JRMoto skrev:
tempgivare som sitter på grenröret alltså (Bank 1)

Bara för information:

"Bank 1" är den cylinderrad som har cyl 1.  Används i de fall motorn är en V eller Boxer.
En motor med alla cylindrar i rad har bara "Bank1" motormässigt.

Det kan också handla om katalysatorer.
Även radmotorer kan ha flera kat i sin design.  Då benämns dom Bank1 där cyl1 mynnar ut, och Bank2 osv i turordningen efter tändföljden.

Många tror "Bank1" handlar om tex lamdasonden som sitter närmast motorn, viss givare, osv.
Det är alltså en benämning på viss cylinderrad eller viss katalysator.

Jag är verkligen ingen Mercedesexpert, men jag har för mig att 220 CDI är en 4cyl radmotor.

Lucifer85
20 oktober 2023 · 87 Inlägg

tja fick du löst problemet med din bil?
jag har samma på min och har bytt diff tryck sensor och tempgivare

JRMoto
18 november 2023 · 60 Inlägg

Lucifer85 skrev:
tja fick du löst problemet med din bil?
jag har samma på min och har bytt diff tryck sensor och tempgivare

Tjena!

Såhär löste det mitt problem, om du hade samma fel kod som var typ såhär "Catalyst Temperature Sensor Circuit High Bank 1 Sensor 1" så var felet givarn helt enkelt, kom ihåg skillnad på lambdasond och tempgivare, helt skilda saker.

Sitter en tempgivare typ på grenröret och en längre ner på systemet, läste online och kom fram till att man vart tvungen att byta BÅDA temp givarna av någon dum anledning. Så mitt fel låg i sensor 1 men var tvungen att byta båda för att den skulle släckas, sen dess har den varit släckt.

Har ingen bra bild tyvärr men sitter bara två givare där så bör vara enkelt att lokalisera, andra givaren får du byta underifrån bilen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang