Missljud vid uppstart av Golf 1.6

ekshaust
14 augusti 2023 · 34 Inlägg

Hej, har sista två dagarna upptäckt ett missljud på min Golf 1.6 2006 som kommer nästan direkt när jag startar bilen och håller sen på ca 5-10 sek och sen slutar det. Ljudet kan beskrivas som ett snabbt "knackande" eller klickande ljud. Det låter som att det kommer enbart på passagerarsidan kan tilläggas. Bifogar en länk till en ljudfil som jag spelade in tidigare idag. https://drive.google.com/file/d/1zUvLWM … sp=sharing

Nyfiken på vad det kan vara som orsakar detta och om det är nåt allvarligt som måste åtgärdas omgående.

Tacksam för snabbt svar.

Senast redigerat av ekshaust (14 augusti 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 augusti 2023 · 17 560 Inlägg

Kupéfläkten?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ekshaust
14 augusti 2023 · 34 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kupéfläkten?

Hur kan jag kontrollera om det är kupefläkt som gått sönder? Det blåser ju fortfarande kylig luft från ACn

davveno1
14 augusti 2023 · 21 Inlägg

Stäng av ACn och se om ljudet försvinner?

ekshaust
14 augusti 2023 · 34 Inlägg

davveno1 skrev:
Stäng av ACn och se om ljudet försvinner?

Provade det men ljudet är fortfarande där även fast AC är av

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 augusti 2023 · 17 560 Inlägg

Inte AC. Stäng av fläkten!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ekshaust
14 augusti 2023 · 34 Inlägg

Ja, det finns bara ett reglage för fläkt, går från 0 till 4 och ställer jag detta på 0 så finns fortfarande missljudet kvar.

Mossan1
14 augusti 2023 · 2 879 Inlägg

Låter det innuti eller utanför bilen?

Tänker om det kan vara en sekundärluftpump tex. Dom går upp mot 2min efter start.

Även en ev elektrisk hjälppump för vakuum.
Men sådana sitter i motorrummet. Inte i kupén.

Finns ju spjällmotorer för luftspjällen i ventilationen också.  Om en sådan kuggar över...

Behöver veta mer precis lokalisering av ljudet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang