Köpråd; Kia Sportage, Volkswagen Tiguan, Toyota Rav4 eller Hyundai Tucson

Josefin12
19 augusti 2023 · 6 Inlägg

Hej! Ny i forumet och tänkte rådfråga om vilken suv som ni anser är bäst köp, med bäst menar jag säker och hyfsat billig i drift och minst problem. Jag är ute efter en fyrhjulsdriven suv, ändamålet är ingen skogsterräng utan leriga/sliriga/isiga vägar och en trygg bil att ta sig fram i. Tänker mig en bensinare då jag inte kör tusentals mil per år, årsmodell runt 2016-2018, miltal max 10 000 och pris max 250 000.
Jag har begränsad kunskap i ämnet men har läst på en del. Har haft en Kia Sportage som jag varit nöjd med.
Tack på förhand.

SportPilot Ubåtsingenjör
19 augusti 2023 · 7 247 Inlägg

1. Toyota Rav 4 2. Hyundai Tucson 3. Kia Sportage


Vw Tiguan är ej med på valbar lista, det är skräp

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Utmarks-Loke
19 augusti 2023 · 5 896 Inlägg

Men försök att få en RAV4 utan en massa batterier och hybridteknik och så vidare, det bara krånglar till det och slukar utrymme och vikt

SportPilot Ubåtsingenjör
19 augusti 2023 · 7 247 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Men försök att få en RAV4 utan en massa batterier och hybridteknik och så vidare, det bara krånglar till det och slukar utrymme och vikt

Strular Toyotas hybrider speciellt mycket? Visst att den snor lite lastutrymme och vikt, men i gengäld så får man en mer ekonomisk bil

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Utmarks-Loke
19 augusti 2023 · 5 896 Inlägg

SportPilot skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Men försök att få en RAV4 utan en massa batterier och hybridteknik och så vidare, det bara krånglar till det och slukar utrymme och vikt

Strular Toyotas hybrider speciellt mycket? Visst att den snor lite lastutrymme och vikt, men i gengäld så får man en mer ekonomisk bil

De kanske till och med strular mindre än andra tillverkares, men det är en potentiell felkälla. Förr eller senare tappar batteriet kapacitet och det lär bli dyrt att byta.

SportPilot Ubåtsingenjör
19 augusti 2023 · 7 247 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

SportPilot skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Men försök att få en RAV4 utan en massa batterier och hybridteknik och så vidare, det bara krånglar till det och slukar utrymme och vikt

Strular Toyotas hybrider speciellt mycket? Visst att den snor lite lastutrymme och vikt, men i gengäld så får man en mer ekonomisk bil

De kanske till och med strular mindre än andra tillverkares, men det är en potentiell felkälla. Förr eller senare tappar batteriet kapacitet och det lär bli dyrt att byta.

Isåfall bör man köpa en elbil... Absolut simplaste konstruktion med minst antal rörliga delar.

Vill fortfarande påstå att en Toyota hybrid är ett mycket säkrare köp än tex en vw eller bmw (oavsett drivmedel)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Josefin12
19 augusti 2023 · 6 Inlägg

Tack så mycket för råden! Tänkte mig en bensinare och ingen hybrid/elbil.
Har läst många som avråder från VW Tiguan, vad är det för problem som följer med de bilarna?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 augusti 2023 · 17 592 Inlägg

Jag kopierar svaret som Sportpilot gav dig:
"1. Toyota Rav 4 2. Hyundai Tucson 3. Kia Sportage.
Vw Tiguan är ej med på valbar lista, det är skräp"

Så är det. Finns ingen anledning att köpa en VW när du nu vet om deras stora kvalitetsproblem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Josefin12
20 augusti 2023 · 6 Inlägg

Tack för svar. Jag får lita på det. smile

Mossan1
20 augusti 2023 · 2 915 Inlägg

SportPilot skrev:
1. Toyota Rav 4 2. Hyundai Tucson 3. Kia Sportage


Vw Tiguan är ej med på valbar lista, det är skräp

Jag är helt med på prioturordningen.

Men riktigt SÅ usla är inte Tiguan, dock inte i närheten av Toyotas pålitlighet.
Hyundai är ok så vitt jag vet.
Toyotas hybrider är INTE kända för problem, men var det inte Rav4 V Hybrid som betedde sig dåligt i Älgtestet?
Naturligtvis gäller alltid regeln "ju mer som KAN fela....)

Ingen av dom är någon terrängbil på något vis. Rav4 V Hybrid har enbart el för bakhjulen och Frugan som jobbade ett tag i hemtjänsten tyckte den betedde sig lite oroligt i snö. Då kör hon Rav4 IV (ej hybrid) annars.

torsen
20 augusti 2023 · 7 300 Inlägg

Honda CR-V fr o m 2015(4-hjulsdriften förbättrades då).
Honda CR-V var länge världens mest sålda SUV.
Epitetet har övertagits av Toyota RAV-4.
Finns bara de två att reflektera över.
Har du hund har RAV-4 lägre insteg - men CR-V rymmer större hundbur.

Ett snäpp mindre är Suzuki Vitara - minst lika driftsäker som CR-V och RAV-4.

Ännu ett snäpp mindre är Suzuki Jimny, som är den terrängdugligast SUV:en på svenska marknaden till hemult pris(om man köper den ny - begagnad har den ohemula priser).

xXSammy
20 augusti 2023 · 6 589 Inlägg

https://www.blocket.se/annons/stockholm … 1000265137
https://www.blocket.se/annons/stockholm … 1000233079

Finns bara ett fåtal som bensinare och AWD
Vanlig automatlåda i dessa, ingen dubbelkoppling

De/Dem
Josefin12
20 augusti 2023 · 6 Inlägg

torsen skrev:
Honda CR-V fr o m 2015(4-hjulsdriften förbättrades då).
Honda CR-V var länge världens mest sålda SUV.
Epitetet har övertagits av Toyota RAV-4.
Finns bara de två att reflektera över.
Har du hund har RAV-4 lägre insteg - men CR-V rymmer större hundbur.

Ett snäpp mindre är Suzuki Vitara - minst lika driftsäker som CR-V och RAV-4.

Ännu ett snäpp mindre är Suzuki Jimny, som är den terrängdugligast SUV:en på svenska marknaden till hemult pris(om man köper den ny - begagnad har den ohemula priser).

Tack för tips. Har kikat lite på den (CR-V:n) Känns som utbudet är lite mera begränsat men det kanske är ett gott betyg. Har ingen hund, än så länge.

Suzukins utformning tilltalar mig inte riktigt, tycker den ser lite väl fyrkantig och omodern ut, om jag får vara lite ytlig.

Josefin12
20 augusti 2023 · 6 Inlägg

Mossan1 skrev:

SportPilot skrev:
1. Toyota Rav 4 2. Hyundai Tucson 3. Kia Sportage


Vw Tiguan är ej med på valbar lista, det är skräp

Jag är helt med på prioturordningen.

Men riktigt SÅ usla är inte Tiguan, dock inte i närheten av Toyotas pålitlighet.
Hyundai är ok så vitt jag vet.
Toyotas hybrider är INTE kända för problem, men var det inte Rav4 V Hybrid som betedde sig dåligt i Älgtestet?
Naturligtvis gäller alltid regeln "ju mer som KAN fela....)

Ingen av dom är någon terrängbil på något vis. Rav4 V Hybrid har enbart el för bakhjulen och Frugan som jobbade ett tag i hemtjänsten tyckte den betedde sig lite oroligt i snö. Då kör hon Rav4 IV (ej hybrid) annars.

Okej, tack! 😊 Så ingen hybrid alltså.

Utmarks-Loke
20 augusti 2023 · 5 896 Inlägg

Josefin12 skrev:
Suzukins utformning tilltalar mig inte riktigt, tycker den ser lite väl fyrkantig och omodern ut, om jag får vara lite ytlig.

Om du tycker Suzuki Vitara är lite fyrkantig och omodern borde du kolla upp Suzuki Jimny, nya modellen tongue

Josefin12
20 augusti 2023 · 6 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Josefin12 skrev:
Suzukins utformning tilltalar mig inte riktigt, tycker den ser lite väl fyrkantig och omodern ut, om jag får vara lite ytlig.

Om du tycker Suzuki Vitara är lite fyrkantig och omodern borde du kolla upp Suzuki Jimny, nya modellen tongue

Haha ja där kan man snacka kantig.. 😅

torsen
21 augusti 2023 · 7 300 Inlägg

Josefin12 skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Josefin12 skrev:
Suzukins utformning tilltalar mig inte riktigt, tycker den ser lite väl fyrkantig och omodern ut, om jag får vara lite ytlig.

Om du tycker Suzuki Vitara är lite fyrkantig och omodern borde du kolla upp Suzuki Jimny, nya modellen tongue

Haha ja där kan man snacka kantig.. 😅

Utom din budget - men nästan lika "kantig" är nya Ford Bronco.
Tilltalar mig på alla sätt - utom priset, tyvärr.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang