Fylla på motorolja, måste det vara samma som redan är i?

Flamslag
21 augusti 2023 · 147 Inlägg

Hej, tänkte fylla på motoroljan inför besiktningen i vår Peugeot 107 då den är lite låg (vi har alltid lämnat in den för olje- och filterbyte varje år). En snabb fråga, måste men veta och fylla på med samma olja som redan är i eller går det att blanda oljor så länge de passar till bil och modell? Funkar den i länken nedan (från Biltema) t.ex? Tack på förhand!

https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … eko=AXX585

jaka54
21 augusti 2023 · 5 846 Inlägg

Du kan använda vilken olja som helst bara den uppfyller kraven som din motor (bil) kräver.
Antar att du fyllt i ditt regnummer och sett att Biltemas 5Wx40 helsyntetolja passar din bil!?
Om du har det så har du antagligen fått svaret att den oljan går bra att använda i din bil.
Om du ska byta olja...så tänk på att samtidigt byta oljefilter.

Mossan1
21 augusti 2023 · 2 916 Inlägg

Behöver verkligen inte vara samma varumärje, men man BÖR efterfylla med samma oljeklass och viscositet.

Ta reda på vad verkstaden häller i (står i regel på protokollet) och köp samma klass och viscositet att ha med i bilen.

Är läget akut är vilken motorolja som helst bättre än ingen.

Senast redigerat av Mossan1 (21 augusti 2023)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 augusti 2023 · 14 082 Inlägg

Flamslag skrev:
Hej, tänkte fylla på motoroljan inför besiktningen i vår Peugeot 107 då den är lite låg (vi har alltid lämnat in den för olje- och filterbyte varje år). En snabb fråga, måste men veta och fylla på med samma olja som redan är i eller går det att blanda oljor så länge de passar till bil och modell? Funkar den i länken nedan (från Biltema) t.ex? Tack på förhand!

https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … eko=AXX585

Varför ska du just fylla på olja inför besiktningen? Man ska väl allt kolla oljan och se till att det är rätt nivå och förresten så kollar inte besiktningen oljenivån.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Flamslag
21 augusti 2023 · 147 Inlägg

jaka54 skrev:
Du kan använda vilken olja som helst bara den uppfyller kraven som din motor (bil) kräver.
Antar att du fyllt i ditt regnummer och sett att Biltemas 5Wx40 helsyntetolja passar din bil!?
Om du har det så har du antagligen fått svaret att den oljan går bra att använda i din bil.
Om du ska byta olja...så tänk på att samtidigt byta oljefilter.

Ja precis, fyllde i reg.numret och fick fram den oljan. Är ju i Biltemas egen så det är kanske bättre att försöka hitta en märkesolja, eller?

Mossan1
21 augusti 2023 · 2 916 Inlägg

Flamslag skrev:
[kanske bättre att försöka hitta en märkesolja, eller?

Nej. 
Oljeklass och viscositet. Det är allt, oavsett vad för firmanamn som står på behållaren.

torsen
22 augusti 2023 · 7 302 Inlägg

Mossan1 skrev:

Flamslag skrev:
[kanske bättre att försöka hitta en märkesolja, eller?

Nej. 
Oljeklass och viscositet. Det är allt, oavsett vad för firmanamn som står på behållaren.

Instämmer.
Kör själv alla bilar på LIDL 5W40 helsyntet.
Byter ALLTID olja strax för besiktningen, för att slippa sura vevhusgaser som KAN påverka utslaget vid 4-gasmätningen av emissionerna, vilket i sin tur KAN rendera underkänt.

Om någon av hobbybilarna körts mindre än 100 mil så hoppar jag över oljefiltret varannan gång.

jaka54
22 augusti 2023 · 5 846 Inlägg

Som sagts ovan! Biltemas syntetolja funkar perfekt! Kör oftast själv med Lidls 5Wx40 helsyntet solja men skulle lika gärna köra med Biltemas. Det viktiga är att den klarar de krav som står i instruktionsboken, i mitt fall VW kraven 502000 osv.

Lucif3r
22 augusti 2023 · 2 243 Inlägg

Enda gångerna min bil har exakt samma olja i sig(märke osv) är vid oljebyten big_smile Behövs det späs på innan nästa oljebyte så tar jag första bästa flaska som uppfyller klassningen, och har samma viscositet(fast nog är man skyldig till att blanda visco också när det knipit... är ju inte hela världen om det bara är en deciliter eller så...)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang