Vad har min 940 varit?

henrikssonsimon
21 augusti 2023 · 94 Inlägg

Tja, har under en tid funderat över vad min 940 varit innan den kom i privat ägo… Såld av Volvo Tjänstebilar AB 1991 med en extra (kortare) antenn på taket, som jag inte sett på någon annnan 940 förut… är en sedan för övrigt. Finns ingen information att hitta innan 1998 förutom serviceboken som visar att den gått ganska mycket under de första åren.. Manuell låda, vanlig GL, kanske en gammal teleantenn? Svårt att veta med tanke på att jag vet så lite, men skulle vara kul om någon kanske besitter mer information än jag.

Volvo 745 (1990)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 augusti 2023 · 14 082 Inlägg

simmes skrev:
Tja, har under en tid funderat över vad min 940 varit innan den kom i privat ägo… Såld av Volvo Tjänstebilar AB 1991 med en extra (kortare) antenn på taket, som jag inte sett på någon annnan 940 förut… är en sedan för övrigt. Finns ingen information att hitta innan 1998 förutom serviceboken som visar att den gått ganska mycket under de första åren.. Manuell låda, vanlig GL, kanske en gammal teleantenn? Svårt att veta med tanke på att jag vet så lite, men skulle vara kul om någon kanske besitter mer information än jag.

Antenn för mobiltelefon.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
henrikssonsimon
21 augusti 2023 · 94 Inlägg

Tack, de jag misstänkte, antar att det är NMT systemet? Någon som vet om det var 450 eller 900 system i dessa bilar, eller vad de satt för telefoner?

Senast redigerat av simmes (21 augusti 2023)

Volvo 745 (1990)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 augusti 2023 · 14 082 Inlägg

simmes skrev:
Tack, de jag misstänkte, antar att det är NMT systemet? Någon som vet om det var 450 eller 900 system i dessa bilar, eller vad de satt för telefoner?

Alla hade NMT450 på den tiden när man hade telefon i sin bil. Fabrikat fick man välja skälv. Jag tror att jag hade en Panasonic i en bil i på 80-talet. Så vad skulle det vara för speciellt med din Volvo menar du bara för att det sitter en gammal NMT-antenn på taket? Det var väldigt många företag och privatpersoner som hade fast monterade telefoner i sin bil på den tiden. Där ibland jag, hade det tills jag köpte en bärbar telefon med NMT900 någon gång i slutet av 80-talet.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (22 augusti 2023)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mossan1
22 augusti 2023 · 2 916 Inlägg

Japp, för NMT450
Salig svärfar hade sin egna Volvo 245'a som tjänstebil och hade den bärbara (släpbara) telefonvarianten, men med antennen i bilen där det inte var mottagning.

Jag o frugan hade den 245'an åratal senare vid husrenoveringen.

Senast redigerat av Mossan1 (22 augusti 2023)

torsen
22 augusti 2023 · 7 302 Inlägg

Hade själv en MB 124 1988 med NMT 450 och Ericsson Hot Line samt valpsnopp på taket, som tjänstebil.
Finns inte "resterna" av Hot Line i bagageutrymmet?
På min bil under hatthyllan.

B t w så fortsatte jag med NMT då kollegorna fick GSM.
NMT var enda som funkade i Norrland och inlandet mot Norge första tiden med GSM - från Dalsland till Lappland.
Besökte ofta företagets anläggningar i ovan nämnda områden.
Någon kollega hade både NMT och GSM - innan det senares nät var utbyggt.

NMT lär vara eftertraktat av sjöfolk, som seglar offshore.

Ursäkta o t.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang