Bilbatteri som bytt polarisering vid uppladdning

Jontebollen
25 augusti 2023 · 2 Inlägg

Hej!
Lät bilverkstaden som jag använder mig av, att laddaupp mitt bilbatteri som var rejält urladdat.
Efter en dags laddning & test så det var ok....och det var det....så laddades det över natten. Dagen därpå så hade polerna bytt plats. Något vsrken jag eller bilverkstaden hört talas om.
Så nu är minuspolen + & pluspolen hsr blivit minuspol.
Är det någon som kan berätta vad som hänt & är det något som händer emellanåt???
Mvh Jonas

Mack Forum- och sitemoderator
25 augusti 2023 · 26 173 Inlägg

Jag hade bytt verkstad..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Utmarks-Loke
25 augusti 2023 · 5 871 Inlägg

Batteriet kan inte polvända sig själv, någon måste satt dit laddaren åt fel håll, vilket man kan göra för att återuppliva ett dåligt batteri. Det blir dock bara bättre, men inte bra. Oavsett, detta batteri kan du kasta nu, och köpa ett nytt.

Brådhis * Voff voff *
26 augusti 2023 · 10 298 Inlägg

Jontebollen skrev:
Hej!
Lät bilverkstaden som jag använder mig av, att laddaupp mitt bilbatteri som var rejält urladdat.
Efter en dags laddning & test så det var ok....och det var det....så laddades det över natten. Dagen därpå så hade polerna bytt plats. Något vsrken jag eller bilverkstaden hört talas om.
Så nu är minuspolen + & pluspolen hsr blivit minuspol.
Är det någon som kan berätta vad som hänt & är det något som händer emellanåt???
Mvh Jonas

Det sker inte av sig själv. Däremot kan man för att få bort sulfatering ladda ett batteri polvänt och det blir då just polvänt, men i det här fallet låter det mer som att någon satt på laddaren tvärtom och kört...

Eftersom batteriet redan kanske inte var helt hundra så är det nog dags för ett nytt batteri (och en ny verkstad). smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
26 augusti 2023 · 2 869 Inlägg

Jag har på kul polvänt sulfaterade bilbatterier medvetet.
Lyckas ibland och då fungerar dom bra ganska länge. Duger då till gammal traktor, tex.
Men för att lyckas måste batteriet vara urladdat först.

Detta sker INTE spontant av batterierna, och med ström kvar krävs nog en väldigt potent laddare för att lyckas då det är kortslutning annars.

Satt det anslutet i bilen när det laddats bakvänt är risken stor att det stekt elektroniken i bilen.

Jontebollen
27 augusti 2023 · 2 Inlägg

Tack för alla svar. Batteriet är 2 år gammalt  Priusen det satt i & som jag själv laddade på plats med Ctec med 100% minus till - & plus till +. Då den denna lilla laddare inte orkade få det uppladdat, så räckte inte min laddning på 2-3 dagar. Verkstaden jag använder har fina renumér & hjälpt mig billigt & bra i 30 års tid.
Priusen dock är rostig undertill & tveksam till att laga de fyra 2:or jag fick hos Bilprovningen.
Mvh J

Lucif3r
28 augusti 2023 · 2 223 Inlägg

En "intelligent" laddare kan aldrig någonsin lyckas polvända ett batteri. Är det så tomt att polvändning skulle teoretiskt vara möjligt, skulle laddaren inte starta öht.
För att lyckas med något sådant krävs ett riktigt as till dumburk, som spottar ur sig mängder med ström oavsett om något är påkopplat i andra änden eller ej.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang