Köpråd lättskruvad kombi

Oreggad Ruter Knekt
15 oktober 2023 · 673 Inlägg

Blanke skrev:

Duvetdet skrev:
Baserat på prisbilden -85tusen så kan du hitta en skapligt rymlig sak från 2010, även med 4wd. Är det mekintresse du vill utvinna så är väl pendlarbilen fel, investera i audi a6 quattro och laga upp då ist.
.

Jag skulle aldrig i livet rekommendera någon att köpa en a6. Så jävla många udda problem, dyra reservdelar och krav på att man har många verktyg/kunskaper.

En kompis har en A6 quattro 4.2l v6an. Skulle "bara" byta spännaren och en kedjeguide. Tog han en väldigt lång tid på att hitta en verkstad som ville göra jobbet, och slutade upp med att Audi var dom enda som faktiskt ville göra det. Men då tog till och med Audi och gjorde fel i slutändan och det blev bara att skicka tillbaka och göra rätt.

Nä jag tar nog hellre livet av mig än att äga en a6 och riskera att någonsin behöva göra någonting med kamkedjorna. Men folk verkar vara väldigt glada med bilen när den väl funkar, och det förstår jag. Men det här är ju också personer som inte har någonting emot att betala 50k för att reparera motorn eller folk som inte har något emot att sälja bilen till någon stackare när dom får första offerten.

Vill man plocka isär en bil för att lära sig skruva så är a6 utmärkt, 2000 för en defekt för precis som du skriver, udda skrot. Då kan man ge sig på den utan skuldkänslor, för syftet är att lära sig, så är det inget hinder att göra fel, eller hur? Tar du hellre livet av dig än att köpa en bil för att lära dig skruva får du stå för.

Senast redigerat av Duvetdet (15 oktober 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 oktober 2023 · 13 760 Inlägg

en a6 v6 med kedja är perfekt när man bytt den kedjan kan man skruva bil smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
master_lars
15 oktober 2023 · 1 166 Inlägg

Som sagt. Köp en Saab 9-3 1,8t med femväxlad låda efter 2007, så har du närmast problemfri bil. Biopower ger rejält låg skatt.

Ger du 40-50k så bör du kunna hitta en fräsch som gått kring 20k mil, de går det dubbla med vanlig service.

Alla slitdelar och service-delar är billiga

Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
Saab 9-5 "Vector Sportcombi" (2008)
Blanke
15 oktober 2023 · 353 Inlägg

Growe skrev:
en a6 v6 med kedja är perfekt när man bytt den kedjan kan man skruva bil smile

Det är mycket bil. Men otroligt dyr skatt, hög förbrukning, hög service-kostnad, komplex att arbeta på och många fina dyra delar som kan gå sönder. är väl luftfjädring på dom flesta quattros också?

doktorduett
15 oktober 2023 · 365 Inlägg

lada niva

Oreggad Ruter Knekt
15 oktober 2023 · 673 Inlägg

doktorduett skrev:
lada niva

"Nyare" niva var faktiskt inte ett dumt förslag.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Blanke
15 oktober 2023 · 353 Inlägg

doktorduett skrev:
lada niva

Duvetdet skrev:

doktorduett skrev:
lada niva

"Nyare" niva var faktiskt inte ett dumt förslag.

Det här förslaget håller jag helt och hållet med om! Tror du kan köpa en splitterny Lada Niva för 130k. Min ukrainske kompis vägrar sluta prata om dom här bilarna och hur hela släkten pendlat med en och samma lada i generationer

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang